گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

استفاده از انرژی بادی برای تامین برق در سراسر دنیا رو به افزایش است. با توجه با اینکه باد از انرژی‌های تجدید‌پذیر است و آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند این عرصه توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده ‌است.

 

 

 

شکوفایی جهانی قدرت تولید توربین‌های بادی در سراسر جهان بیش از ۲۵۰ گیگا وات یعنی برابر با تولید ۳۰۰ نیروگاه هسته‌ای است. قرار است تا سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۱۰۰۰ گیگا وات برسد. پیش از این اروپا و آمریکا در زمینه ساخت و نصب این توربین‌ها جایگاه اول را داشتند، اما حالا چین از همه پیشی گرفته است

 

 

توربین‌های کوچک برای روستاها حتی توربین‌های بادی کوچک هم آینده‌ای درخشان دارند. آنها مانند این روستا در پرو، برای مناطق کوچک و دورافتاده بدون شبکه برق‌رسانی مناسب هستند. در کل بیش از ۶۰۰ هزار توربین بادی در سراسر دنیا وجود دارد. این توربین‌ها بیشتر از همه در چین و آمریکا ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسند

 

 

 

 

برق حاصل از انرژی بادی ارزان‌تر از زغال‌سنگ است برق حاصل از انرژی بادی ارزان‌ترین نوع انرژی است و یک کیلو وات آن قیمتی بین ۵ تا ۹ سنت دارد. تبدیل زغال سنگ به انرژی تقریبا هزینه‌ای برابر با باد دارد. اما چون درصد آسیب آن به محیط زیست بسیار بالاست‌، در نهایت تراز قیمت آن دو برابر انرژی بادی خواهد بود

 

 

 

یک توربین برای هزارونهصد خانوار توربین‌های بادی همواره بزرگ‌تر و پرقدرت‌تر می‌شوند. این توربین توانایی تولید چیزی حدود ۴/۳ مگا وات را دارد و نیاز برق هزارونهصد خانوار آلمانی را تامین می‌کند. در حال حاضر ۱۰ درصد از کل برق آلمان توسط توربین‌های بادی تامین می‌شود. این رقم در چین ۳ درصد و در دانمارک بیش از ۲۰ درصد است




تاریخ: سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
سکسیونر وسیله قطع سیستمهایی است که تقریباًٌ بدون جریان هستند. به عبارت دیگر سکسیونر قطعات و وسایلی راکه فقط زیر ولتاژ هستند از شبکه جدا می سازد. تقریباً بدون بار بدان معنی است که می توان به کمک سکسیونر جریانهای کاپاسیتیو مقره ها، شینه ها و تاسیسات برقی وکابلهای کوتاه و خطوط و همینطور جریان ترانسفورماتور ولتاژ رانیز قطع نموده و یا حتی ترانسفورماتورهای کم قدرت را با سکسیونر قطع کرد . علت بدون جریان بودن سکسیونر د رموقع قطع یا وصل، مجهز نبودن سکسیونر به وسیله جرقه خاموش کن است .لذا بطور کلی می توان نتیجه گرفت که عمل قطع و وصل سکسیونر باید بدون جرقه یا با جرقه ناچیزی صورت گیرد. برحسب این تعریف در صورتیکه از سکسیونر جریان عبور کند ولی در موقع قطع اختلاف پتانسیلی بین دو کنتاکت آن ظاهر نشود قطع سکسیونر بلامانع است . همینطور وصل سکسیونری که بین دو کنتاکت آن تفاوت پتانسیلی موجود نباشد گرچه به محض وصل باعث عبور جریان گردد نیز مجاز خواهد بود. از آنچه که گفته شده چنین نتیجه می شود که سکسیونر یک کلید نیست بلکه یک ارتباط دهنده یا قطع کننده مکانیکی بین سیستمها است.


سکسیونر باید درحالت بسته یک ارتباط گالوانیکی محکم ومطمئن برای هدایت بهتر جریان درکنتاکت هر قطب برقرار سازد و مانع افت ولتاژ گردد. لذا باید مقاومت عبورجریان در محدوده سکسیونر کوچک باشد، تا حرارتی که در اثر کار مدام در کنتاکتها ایجاد می شود از حد تجاوز نکند. در ضمن باید سکسیونر طوری ساخته شود که دراثر جرم و وزن تیغه های یا فشار باد وبرف وغیره خود به خود بسته نشود یا در موقع بسته بودن نیروی دینامیکی شدیدی که در اثر عبو رجریان اتصال کوتاه بوجود می آید باعث لرزش تیغه های یا احتمالاً باز شدن آن نگردد. سکسیونر می تواند به تیغه های زمین مجهز باشد که تیغه های زمین برای تامین ایمنی کار روی قسمتهای بی برق شده بکار می رود . در حالیکه سکسیونر به تیغه های زمین مجهز باشد، تیغه های زمین معمولاً باز است مگر در زمانیکه سکسیونر باز شود که د راین حالت جهت تخلیه شارژهای خازنی (ولتاژ باقیمانده) روی خط یا قسمتهایی که قبلاً برق دار بوده تیغه های زمین بسته میشود.
4-4 موارد استعمال سکسیونر:
همانطور که گفته شد اصولاً سکسیونر وسایل ارتباط دهنده مکانیکی و گالوانیکی برای هدایت بهتر جریان قطعات و سیستمهای مختلف می باشند ودر درجه اول به منظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوطه در مقابل برق گرفتگی بکاربرده می شوند .بدین جهت طوری ساخته می شوند که در حالت قطع یا وصل،محل قطع شدگی یا اتصال بطور واضح وآشکار قابل رویت باشد. یعنی در هوای آزاد امجام گیرد و از آنجا که سکسیونر باعث بستن یا بازکردن مدارالکتریکی نمی شود ، برای باز کردن وبستن هر مدار الکتریکی فشار قوی احیتیاج به کلید قدرت می باشدکه قادر است مدار را تحت هر شرایطی بسته یا باز کند وسکسیونر وسیله ای است برای ارتباط کلید قدرت به شینه ویا هر قسمت دیگری از شبکه که دارای پتانسیل است .لذا طبق قوانین متدوال الکتریکی و به منظور ایمنی لازم درهنگام تعمیرات لازم است تا جلوی هر کلید قدرتی از1 کیلو وات به بالا ویا درهر دو طرف در صورتی که از دو طرف تغذیه گردد سکسیونر نصب گردد. با این شرایط هنگام باز کردن مدار،ابتدا کلید و سپس سکسیونر باز می شود ودرموقع بستن ابتدا سکسیونر وسپس کلید بسته می شود ودر صورتیکه سکسیونربه تیغه های زمین مجهز باشد،این تیغه های بعد ازباز شدن سکسیونر بسته شده تا شارژ های خازنی ذخیره شده رابه زمین منتقل نماید؛ سکسیونرهای بکاررفته در سیستم قدرت سه فاز بوده و دارای سه پل مشابه می باشد . عملکرد همزمان سه فاز بوسیله اینترلاک مکانیکی بین سه پل امکان پذیر میباشد. ازآنجا که مقدار شارژ خازنی باقیمانده (ولتاژ) درروی قسمتهای جدا شده از شبکه در رده ولتاژهای فشار قوی قابل توجه است، لازم است قبل از عمل تعمیرات بوسیله بستن تیغه های زمین سکسیونرها معمولاً بین سکسیونر و کلید قدرت اینترلاک ( مکانیکی یا الکتریکی) به نحوی برقرار می شودکه با وصل بودن کلید نتوان سکسیونر را قطع و وصل نمود. برای این منظور از یک بوبین که از ولتاژ خط تغذیه می شود برای ایجاد اینترلاک الکتریکی جهت عملکرد تیغه های زمین استفاده مینمایند .همچنین ازاینترلاک مکانیکی و یا الکتریکی جهت حصول اطمینان از باز بودن سکسیونر در زمان عملکرد تیغه های زمین وبالعکس استفاده می شوند.

4-5 اطلاعات مورد نیاز جهت طراحی سکسیونر:
4-5-1 مشخصات وویژگیهای شبکه وسیستمی که سکسیونر یا تیغه های زمین درآن نصب و بهره برداری خواهد شد .سکسیونریا تیغه های زمین در هنگام قطع و وصل باید از عهده انجام وظیفه مربوط برآمده و ویژگیهای شبکه الکتریکی مربوطه را به طور ایمن تحمل کند. این ویژگیهای شبکه عبارتند از:
1- ولتاژ نامـــی
2- ولتاژ حداکثر
3- فرکانس
4- تعداد فاز
5- جزئیات نحوه زمین کردن نوترال سیستم
6- جریان نامـــی
7- جریان اتصال کوتاه
4-5-2مشخصات محیطی وشرایط اقلیمی محلی که سکسیونر یا تیغه های زمین درآن شرایط مورد استفاده قرار خواهند گرفت در انتخاب سکسیونر یا تیغه های زمین شرایط آب و هوایی و محلی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا به همان اندازه که تعیین شرایط محیطی واقعی و مناسب در بهره برداری ایمن، کاهش هزینه های سرویس وتعمیرات واستفاده بهینه از سرمایه گذاری اولیه تاثیر دارد، تعیین شرایط محیطی و آب و هوایی نا مناسب اعم از شرایط سنگین تر و با سبکتر از شرایط واقعی ، بهره برداری را نامطمئن و پر مخاطره نموده،تعمیرات و سرویس را افزایش داده واستفاده از سرمایه گذاری رابه صورت مناسب و بهینه نیز ناممکن میسازد بنابراین دقت د رتعیین و انتخاب این شرایط بسیار با اهمیت و حساس می باشد.

اهم پارامترهای محیطی که در طراحی سکسیونر وتیغه های زمین موثرند عبارتند از:
1- ارتفاع محل نصب از سطح دریا
2- حداکثر درجه حرارت هوای محیط
3- حداقل درجه حرارت هوای محیط
4- سرعت باد
5- میزان رطوبت نسبی
6- شتاب زلزله
7- ضخامت یخ
8- میزان آلودگی
9- هرنوع شاریط خاص وغیر عادی نظیر بخارآب غیر متعارف، رطوبت ، گرد وخاک غیر معمول، نمک، دوده گازهای قابل اشتعال و قابل انفجار و خوردگیهای غیر معمول درمواردی که درمناطق ساحلی آلوده به نمک محل نصب سکسیونر وتیغه های زمین در فضای سرپوشیده می باشد، براساس توصیه استانداردIEC شماره 129 بایستی از سکسیونر وتیغه های زمین نوع فضای باز استفاده شود.

4-6 انواع سکسیونرها:
4-6-1 نوع سکسیونر یا تیغه های زمین
انواع سکسیونر وتیغه های زمین که در رده ولتاژ 400و230 کیلو ولت بکارمی روند عبارتند از:
1- سکسیونر افقی با قطع از یک نقطه
2- سکسیونر افقی با قطع ازدو نقطه
3- سکسیونر عمودی
4- سکسیونر پانتو گراف
5- سکسیونر افقی با قطع از یک نقطه
این نوع سکسیونر شامل دو نوع قطع از وسط ویا قطع از یک طرف می باشدکه نوع قطع از وسط دارای دو تکه بازو و دو ترمینال هم سطح در دو طرف سکسیونر بوده ویک سری کنتاکت نر وماده دارند .نحوه حرکت بازوها در صفحه افقی و حول دو محور در دو طرف سکسیونر و به اندازه حدود 90 درجه می باشد . نوع قطع از یک طرف مشابه نوع قطع از وسط می باشد،با این تفاوت که دارای یک تکه بازو است وحرکت بازو وحول یکی از مقره های نگهدارنده بازو انجام میگیرد. دراین سکسیونر فاصله افقی مورد نیاز بین فازها بیشتر از انواع دیگر می باشد لذا در سطوح ولتاژ فشار قوی که فضای کافی در اختیار باشد بهترین انتخاب می باشد.
4-6-2 سکسیونر افقی با قطع ازدو نقطه
این نوع سکسیونر دارای یک بازوی یکپارچه یا دو پارچه متصل بهم ودو سیستم ترمینال هم سطح در دو طرف سکسیونر و دو سری کنتاکت نر و ماده می باشد. نحوه حرکت بازوی ای سکسیونر در صفحه افقی وحول یک محور در وسط سکسیونر وبه اندازه حدود 90درجه می باشد .سکسیونر افقی با دو قطع ازدو نقطه به فاصله افقی کمتری نسبت به سکسیونر افقی با قطع از یک نقطه و همچنین به یک ستون مقره اتکایی بیشتر نسبت به قطع از یک نقطه نیاز دارند.
4-6-3 سکسیونر عمودی:
این نوع سکسیونر دارای یک بازو ودو سیستم ترمینال هم سطح دردوطرف سکسیونرویک سری کنتاکت نر وماده می باشد نحوه حرکت بازوی سکسیونر در صفحه قائم وحول محور که دریک طرف سکسیونر قرار دارد بوده ومقدار چرخش بازوی عمودی تا حدود 90درجه می باشد .سکسیونر عمودی به فاصله افقی کمتری نسبت به سکسیونر افقی نیاز دارند،لیکن بدلیل حرکت عمودی تیغه ها عمدتاً درنقاطی استفاده می شود که سیم هوایی از بالای آن نگذرد (مثلاً سکسیونر مربوط به ترانسفورماتورها)
4-6-4 سکسیونر پانتو گراف:
این نوع سکسیونر دارای چند تکه بازوی لولایی ودو سیستم ترمینال مختلف وغیر هم سطح دربالا وپایین بوده وکنتاکتهای مخصوص گیره ای دارد که به همراه سیستم ترمینال بالایی می باشد. سیستم ترمینال پایین دارای دو محل برای اتصال هادی ازدو طرف می باشد. در سکسیونر پانتوگراف کمترین فاصله افقی و عمودی مورد نیاز می باشد و سکسیونر فاصله ایمنی خاصی را در این رابطه (فاصله افقی وعمودی) احتیاج ندارد وعمدتاً جهت انشعاب از باس بارهای هوایی ودر اشکال خاص شینه بندی بکار می رود.انتخاب هر یک از انواع سکسیونرهای بستگی به نحوه شینه بندی وجانمائی پست داشته واز یک طرح به طرح دیگر با توجه به کاربردها و محدودیتها تفاوت دارد .در ارتباط با پستهای 230و 400 کیلو ولت استفاده از سکسیونر افقی با قطع از دو قطع ازدو نقطه به دلیل افزایش فاصله فاز- فاز و تمرکز نیروی دورانی روی یک محور بجای دو محور نسبت به نوع سکسیونر افقی با قطع از یک نقطه توصیه نمی شود . مضافاً اینکه براساس نتیج بدست آمده از پرسشنامه های فنی- آماری پروژه اکثریت قاطع پاسخ دهندگان سکسیونر افقی را به نوع عمودی ترجیح داده و همچنین د رنوع افقی، سکسیونر را با قطع از یک نقطه رابه دلیل عملکرد بهتر وتعمیرات ارجع دانسته اند.
لذا ازمیان چهار نوع سکسیونر معرفی شده فوق عمدتاً نوع افقی با قطع از یک نقطه و در پاره ای موارد وباتوجه به شینه بندی وجانمایی پست ازسکسیونرپانتوگراف استفاده می شود.

4-7 نوع مکانیسم وعملکرد :
عمل قطع و وصل سکسیونر وتیغه های زمین مستلزم صرف انرژی مکانیکی می باشد اما با توجه به اینکه عمل قطع و وصل سکسیونر وتیغه های زمین در شرایط بی باری وتنها در زیر ولتاژ انجام می گیرد ونیازی به قطع جریان ندارد لذا بر خلاف کلیدهای قدرت سرعت قطع و وصل چندان مورد نظر نبوده وبنابراین بسته به شرایط بهره برداری می تواند توسط سه روش زیر انجام گیرد:
1- سکسیونر با مکانیسم عملکرد موتوری
2- سکسیونر با مکانیسم عملکرد دستی
3- سکسیونر با مکانیسم عملکرد موتوری- دستی
هریک از انواع مکانیسم های عملکرد فوق توسط کلیه سازندگان ساخته می شود ، نوع مکانیسم بسته به اینکه عملکرد وکنترل پست ویا مرکز دیسپاچینگ انجام انجام گیرد ودر پاره ای موارد به سبب بزرگ بودن ابعاد سکسیونر ونیاز به نیروی زیاد جهت عملکرد آن بصورت دستی یا موتوری انتخاب می شود.در سکسیونرهای رده 400و230 کیلو ولت به دلیل بعد مسافت در پستهای مربوطه، بزرگ بودن سکسیونر و لزوم کنترل سکسیونر از اطاق کنترل و دیسپاچینگ همواره عملکرد سکسیونر بصورت موتوری ( با امکان دستی د ر موارد اضطراری ) می باشد . در مورد تیغه های زمین به علت عدم احتیاج به کنترل ازراه دور ( اطاق کنترل و مرکز دیسپاچینگ ) واستفاده ازآن فقط به منظور تعمیرات وبه دلایل اقتصادی عموماً عملکرد آن بصورت دستی انجام می شود . مگر در پاره ای موارد که به لحاظ اهمیت فیدر مربوطه و یا شرایط اقلمی استفاده از مکانیسم موتوری الزامی بوده ویا اینکه از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد که در این موارد مکانیسم موتوری برای تیغه های زمین انتخاب می گردد.ضمناً نتایج بدست آمده از پرسش نامه های فنی- آماری پروژه نیز مؤید نظر شرکتهای برق دایر بر استفاده از عملکرد دستی در تیغه های زمین می باشد. همچنین پیش بینی لازم برای عملکرد سکسیونر از مراکز دیسپاچینگ برای پستهای بدون اپراتور در نظر گرفته شود.

4-8 معیار های طراحی و انتخاب سکسیو نر ها وتیغه های زمین :
1- ولتاز نامی : ولتاز نامی سکسیو نر ها و تیغه های زمین طوری انتخاب می شودکه مقدار آن حداقل مساوی حداکثر ولتاژ سیستم در نقطه ای که سکسیو نر و تیغه های زمین نصب می شود باشد. مطابق استاندارد IEC شماره 694 مقادیر ولتاژ نامی استاندارد بر حسب کیلو ولت برای سکسیونر و تیغه های زمین عبارتند از :
3.6- 7.2 – 12- 17.5 – 24 – 36 – 52 – 72.5 – 100 – 132 – 145 – 170 – 245 – 300- 362- 420 – 765 KV
که ولتاژ نامی سکسیو نر ها و تیغه های زمین با توجه به مقدار حداکثر ولتاژ برای پست مورد نظر در موزد سیستم 230 و 63 کیلو ولت ولتاژ نامی را به ترتیب برابر 245و 5/72 کیلو ولت انتخاب می کنند .
2- سطوح عایقی نامی : سطوح عایقی سکسیونر و تیغه های زمین بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات هماهنگی عایقی پروژه و با توجه به مقادیر استاندارد شماره 694 داده شده انتخاب می گردد. ضمنا سکسیونر با ولتاز نامی 300 کیلو ولت و بالاتر با توجه به ولتاژ استقامت عایقی موج کلید زنی بین کنتاکت ها با دو کلاس A و B تقسیم شده اند که انتخاب کلاس B در این مورد توصیه می شود.
لازم به یاد آوری است که مقادیر داده شده درجداول فوق برای شرایط محیطی استاندارد بوده و مقادیر ولتاز ها بایستی با توجه به شرایط محیطی واقعی تصحیح شود.
3- فرکانس نامی: مقاذیر استاندارد فرکانس برای تجهیزات قطع و وصل برابر 50 و 60 هرتز است که در مورد شبکه ایران این مقدار 50 هرتز می باشد.
4 – جریان نامی ( فقط برای سکسیونر و نه تیغه های زمین) : جریان نامی یک تجهیز قابل قطع و وصل عبارت است از قدرا موثر جریانی که وسیله مربوطه در شرایط مشخص استفاده قادر به عبور دادن آن بطور پیوسته باشد. مقدار جریان نامی سکسیونر با توجه به نتایج پخش بار و جریان اتصال کوتاه برای محل نصب سکسیونر و با در نظر گرفتن روند افزایش با ر بر اساس برنامه ریزی های توسعه سیستم و همچنین نوع شینه بندی از مقادیر جدول استاندارد IEC شماره129 تعیین می شود.
5 - جریان نامی اتصال کوتاه کوتاه مدت : این جریان عبارت است از مقدار موثر جریانی که یک دستگاه مکانیکی قابل قطع و وصل در وضعیت بسته در خلال یک مدت زمان کوتاه و تحت شرایط مشخص می تواند از خود عبور دهد. مقدار این جریان با توجه به محاسبات اتصال کوتاه و بر اساس مقادیر استاندارد IEC شماره 129 می شود.
6 - جریان پیک قابل تحمل : این جریان عبارت است از بزرگترین پیک مربوط به جریان نامی اتصال کوتاه که سکسیونر می تواند در وضعیت بسته و تحت شرایط مشخص از خود عبور دهد. مقدار استاندارد این جریان 205 برابر مقدار موثر جریان نامی اتصال کوتاه است. ضمنا در صورتی که سکسیونر مجهز به تیغه های زمین باشد مقدار جریان نامی پیک تیغه های زمین نیز بایستی حداقل مساوی جریان نامی پیک سکسیونر مربوط باشد.
7 - جریان نامی وصل اتصال کوتاه ( فقط برای تیغه های زمین ) : مقدار این جریان برای تیغه های زمین سکسیونر مساوی جریان نامی پیک قابل تحمل آن خواهد بود . ضمنا تیغه های زمین یک سکسیونر بایستی قادر به وصل هر جریانی تا مقدار جریان نامی وصل اتصال کوتاه تحت هر ولتاژی تا ولتاژ نامی اش باشد.
8 – مدت زمان جریان اتصال : این جریان عبارت است از مدت زمانی که یک دستگاه مکانیکی قابل قطع و وصل در وضعیت بسته بتواند جریانی معادل جریان نامی اتصال کوتاه از خود عبور دهد مقدار این جریان مطابق استاندارد یک ثانیه بوده ولی در مواردی که مدت بیشتری مورد نظر باشد 3 ثانیه توصیه شده است. برای زمانهای جریان اتصال کوتاه بیشتر از مقدار نامی در صورتی که ازطرف سازنده سکسیونر یاتیغه های زمین فرمول دیگری داده نشده باشد رابطه I^2 t برابر ثابت در نظر گرفته شود




تاریخ: سه شنبه 25 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

یکی از مشکلات مهم شبکه توزیع برق گرم شدن بیش ازحد ترانسفورماتورهای توزیع در هنگام تابستان و خراب شدن آنها میباشد. دوره عمر ترانسفورماتور به شدت تحت تأثیر افزایش درجه حرارت سیم پیچها و افزایش درجه حرارت روغن آن است. در محیط با دمای پایین و در ۶۰بار نامی، ترانسفورماتور میتواند عمر بسیار طولانی داشته باشد

 

دانلود مقاله 




تاریخ: شنبه 22 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

مقاله ای درباره نیروگاه سیکل ترکیبی  شهر قم



download


http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ7L5pLCF-8jL1YogSlTgMlOhLTQTlAAEg4FepROugb68Y29CJ_fA




تاریخ: شنبه 22 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

کتابی که در این مطلب برای آماده شده است در ۹ فصل و به طور خلاصه به انواع روش های تولید انرژی الکتریکی (انواع نیروگاه های تولید کننده برق) پرداخته است.امروزه روش های متعددی برای تولید برق وجود دارد که هر کدام از این روش ها خود مزایا و معایبی دارد ، که با توجه به موقعیت مکانی و دیگر دلایل ، مهندسین برای تولید انرژی الکتریکی از یکی از این نیروگاه برای تولید برق استفاده می کنند.

سرفصل های این کتاب :

فصل اول : کلیات نیروگاه های تولید برق

فصل دوم : نیروگاه های حرارتی Thermal Power Plants

فصل سوم : نیروگاه های گازی Gas Power Plants

فصل چهارم : نیروگاه های چرخه ترکیبی (حرارتی-گازی) Combined Cycle Power Plants

فصل پنجم: نیروگاه های آبی Hydro Electric Power Plants

فصل ششم : سیستم های الکتریکی نیروگاه ها Electrical Systems of Power Plants

فصل هفتم : نیروگاه های هسته ای Nuclear Power Plants

فصل هشتم : نیروگاه های بادی Wind Electric Power Plants

فصل نهم : نیروگاه های انرژی زمین گرمائی Geothermal Energy Power Plants

———-w————i——-——-k———–i———

       دانلود مستقیم  :   دانلود کتاب بررسی کوتاه نیروگاه های تولید برق

       دانلود کمکی   :   دانلود کتاب بررسی کوتاه نیروگاه های تولید برق

       رمز عبور فایل :       www.wikipower.ir

       حجم :      ۳,۲۳  MB




تاریخ: سه شنبه 11 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

گزارش کاری که در این مطلب برای دانلود آماده شده است شامل تمام نقشه های کارگاه مدار فرمان هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش می باشد.کارگاه مدار فرمان در رشته های برق صنعتی هنرستان های فنی و کاردانش در پایه سوم تدریس می شود.در کارگاه مدار فرمان در سال های علاوه بر مدارات فرمان کنتاکتوری ، مدارات plc و کاربردهای  آن نیز توسط معلمان برای هنر آموزان تدریس می شود.

نقشه هایی که در این فایل موجود می باشد شامل موارد زیر می باشد:

۱- راه اندازی موتور سه فاز لحظه ای از یک محل

۲- راه اندازی موتور سه فاز لحظه ای از یک محل دایم

۳- راه اندازی سه فاز از دو محل دایم

۴- راه اندازی موتور سه فاز لحظه ای-دایم

۵- مدار یکی پس از دیگری

۶- مدار یکی به جای دیگری

۷- مدار چپگرد راستگرد با حفاظت کامل

۸- مدار چپگرد راستگرد سریع

۹- مدار چپگرد راستگرد سریع و با میکروسوییچ

۱۰- مدار چپگرد راستگرد لحظه ای – دایم (یک محل)

۱۱- مدار یکی پس از دیگری اتومات

۱۲- مدار یکی به جای دیگری اتومات

۱۳- مدار چپگرد راستگرد با استراحت یک طرف

۱۴ – مدار چپگرد راستگرد با استراحت دو طرف

۱۵- راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث

۱۶- راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث اتوماتیک

۱۷- مدار ستاره مثلث ، چپگرد راستگرد

۱۸- راه اندازی موتور سه فاز دالاندر

۱۹- راه اندازی موتور سه فاز دالاندر (کند به تند)

۲۰- راه اندازی موتور سه فاز چپگرد راستگرد دالاندر

۲۱- مدار چپگرد راستگرد دالاندر اتومات

نقشه های مدار فرمان_[www.wikipower.ir]

این نقشه ها به همراه توضیحات کامل ، نحوه عملکرد مدارات فرمان کنتاکتوری ، نقشه های مونتاژ و همچنین نقشه plc تمام این مدارات فرمان می باشد.

 ——-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :   دانلود گزارشکار مدار فرمان به همراه نقشه مونتاژ و نقشه plc

دانلود کمکی :     دانلود گزارشکار مدار فرمان به همراه نقشه مونتاژ و نقشه plc

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :    ۲٫۴۲   MB




تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

مطلبی که امروز در سایت قرار داده شده است مربوط به جزوه ای در مورد درس ماشین مخصوص می باشد. این جزوه یکی از کاملترین جزوات درس ماشین مخصوص می باشد. درس ماشین مخصوص یکی از دروس تخصصی رشته برق و قدرت می باشد.

موتور القایی نوعی از موتور جریان متناوب موتور  AC آسنکرون (غیرهمزمان) است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک آن از طریق القای الکترومغناطیسی تامین می‌شود. نام دیگر این موتور، موتور قفس‌سنجابی است، چون میله‌های روتور شبیه قفس همستر (سنجاب) است که در دو انتها اتصال کوتاه شده‌است.

یک موتور الکتریکی در روتور خود انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. برای تامین توان مورد نیاز روتور راه‌های مختلفی وجود دارد. در یک موتور DC توان آرمیچر مستقیما به وسیله یک منبع جریان مستقیم تامین می‌شود در حالی که در یک موتور القایی این توان از طریق استاتور در روتور القا می‌شود. موتورهای القایی را به علت شباهت بسیار زیاد آنها به ترانسفورماتور ترانسفورماتور دوار نیز می‌نامند چرا که استاتور این موتورها از نظر عملکرد شباهت زیادی به سیم‌پیچ اولیه و روتور آنها به سیم‌پیچ ثانویه ترانس دارد. از موتورهای القایی به ویژه موتورهای القایی سه فاز به طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شود.

 سرفصل های مورد بحث در جزوه ماشین مخصوص عبارتند از:

فصل اول:

مزایا موتورهای القایی سه فاز

معایب موتورهای القایی سه فاز

ساختمان موتورهای القایی سه فاز

 نحوه کار موتور القایی

تئوری میدان گردان

تحلیل رفتار موتور القایی سه فاز

مدار معادل کلی در موتور القایی و ساده سازی آن

محاسبه پارامترهای موتور القایی

توان و گشتاور در موتور القایی

گشتاور ماکزیمم

راه اندازی موتور القایی با رتور سیم پیچی شده

راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی

موتورهای القایی از نوع شیار عمیق

موتورهای القایی از نوع دو قفسه ای

کلاس های مختلف موتورهای القایی

فصل دوم:

موتورهای القایی دو فاز

مولفه های متقارن در یک سیستم دو فاز

تحلیل موتورهای القایی دو فاز در شرایط نامتعادل

فصل سوم:

موتورهای القایی تکفاز

مدار معادل موتور القایی تکفاز

روشهای راه اندازی موتور القایی تکفاز

عملکرد کلید گریز از مرکز

بهینه سازی مقدار ZAاز نظر طراحی

تعیین ظرفیت خازن

موتور خازن دائم

مدار معادل

موتورهای دو خازنی

موتور قطب چاک دار

موتور ریپالسیونی یا موتور دفعی

محدوده قدرت موتورها

فصل چهارم:

موتورهای سنکرون تکفاز

موتورهای هیسترزیس

گشتاور الکترومغناطیسی

موتورهای رلوکتانسی تکفاز

فصل پنجم:

سرو موتورها

انواع سرو موتورها

مزایا و معایب انواع سرو موتورها

سرو موتورهای DC

سرو موتورهای AC

مقایسه سرو موتورهای AC و DC

سیستم نمونه

مشخصه سرو موتورها

کاربرد سرو موتورها در کنترل وضعیت رادار

سنکروها

فصل ششم:

آمپلی فایر گردان

تلفات در آمپلی فایرهای گردان

فصل هفتم:

موتورهای خطی

قوانین عملکردی پایه موتورهای خطی

ساختار هندسی موتورهای القایی خطی

شباهتها، تفاوتهای میان یک موتور القایی خطی و مشابه دوارش

آنالیز میدان

موتور القایی خطی ایده آل با یک ثانویه به ضخامت بی نهایت

بدست آوردن اندکسیون فاصل هوایی

پارامترهای تاثیر گذار بر عملکرد موتور خطی

پارامترهای موتور القایی

مدار معادل موتور القایی خطی

نتیجه گیری

فصل هشتم:

موتور DC بدون جاروبک

موتور DC آهنربای دائم

رتور آهنربای دائم برای موتور DC بدون جاروبک

حذف لوازم جاروبک و کموتاتور

رتورهای آهنربای دائم

انواع مواد از نظر مغناطیسی

مواد آهنربای دائم

خواص مغناطیسی

خواص حرارتی

حسگرهای موقعیت

حسگرهای نوری

حسگرهای رلوکتانسی

حسگرهای میدان مغناطیسی

حسگرهای خازنی

حسگرهای نیروی ضد محرکه

مقایسه بین روشهای تعیین موقعیت رتور

رمزگشای کموتاسیون

عناصر کلید زنی

——-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :  دانلود جزوه ماشین مخصوص

دانلود کمکی :     دانلود جزوه ماشین مخصوص

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :   ۳٫۷۳  MB

مطلبی که امروز در سایت قرار داده شده است مربوط به جزوه ای در مورد درس ماشین مخصوص می باشد. این جزوه یکی از کاملترین جزوات درس ماشین مخصوص می باشد. درس ماشین مخصوص یکی از دروس تخصصی رشته برق و قدرت می باشد.

موتور القایی نوعی از موتور جریان متناوب موتور  AC آسنکرون (غیرهمزمان) است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک آن از طریق القای الکترومغناطیسی تامین می‌شود. نام دیگر این موتور، موتور قفس‌سنجابی است، چون میله‌های روتور شبیه قفس همستر (سنجاب) است که در دو انتها اتصال کوتاه شده‌است.

یک موتور الکتریکی در روتور خود انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. برای تامین توان مورد نیاز روتور راه‌های مختلفی وجود دارد. در یک موتور DC توان آرمیچر مستقیما به وسیله یک منبع جریان مستقیم تامین می‌شود در حالی که در یک موتور القایی این توان از طریق استاتور در روتور القا می‌شود. موتورهای القایی را به علت شباهت بسیار زیاد آنها به ترانسفورماتور ترانسفورماتور دوار نیز می‌نامند چرا که استاتور این موتورها از نظر عملکرد شباهت زیادی به سیم‌پیچ اولیه و روتور آنها به سیم‌پیچ ثانویه ترانس دارد. از موتورهای القایی به ویژه موتورهای القایی سه فاز به طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شود.

 سرفصل های مورد بحث در جزوه ماشین مخصوص عبارتند از:

فصل اول:

مزایا موتورهای القایی سه فاز

معایب موتورهای القایی سه فاز

ساختمان موتورهای القایی سه فاز

 نحوه کار موتور القایی

تئوری میدان گردان

تحلیل رفتار موتور القایی سه فاز

مدار معادل کلی در موتور القایی و ساده سازی آن

محاسبه پارامترهای موتور القایی

توان و گشتاور در موتور القایی

گشتاور ماکزیمم

راه اندازی موتور القایی با رتور سیم پیچی شده

راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی

موتورهای القایی از نوع شیار عمیق

موتورهای القایی از نوع دو قفسه ای

کلاس های مختلف موتورهای القایی

فصل دوم:

موتورهای القایی دو فاز

مولفه های متقارن در یک سیستم دو فاز

تحلیل موتورهای القایی دو فاز در شرایط نامتعادل

فصل سوم:

موتورهای القایی تکفاز

مدار معادل موتور القایی تکفاز

روشهای راه اندازی موتور القایی تکفاز

عملکرد کلید گریز از مرکز

بهینه سازی مقدار ZAاز نظر طراحی

تعیین ظرفیت خازن

موتور خازن دائم

مدار معادل

موتورهای دو خازنی

موتور قطب چاک دار

موتور ریپالسیونی یا موتور دفعی

محدوده قدرت موتورها

فصل چهارم:

موتورهای سنکرون تکفاز

موتورهای هیسترزیس

گشتاور الکترومغناطیسی

موتورهای رلوکتانسی تکفاز

فصل پنجم:

سرو موتورها

انواع سرو موتورها

مزایا و معایب انواع سرو موتورها

سرو موتورهای DC

سرو موتورهای AC

مقایسه سرو موتورهای AC و DC

سیستم نمونه

مشخصه سرو موتورها

کاربرد سرو موتورها در کنترل وضعیت رادار

سنکروها

فصل ششم:

آمپلی فایر گردان

تلفات در آمپلی فایرهای گردان

فصل هفتم:

موتورهای خطی

قوانین عملکردی پایه موتورهای خطی

ساختار هندسی موتورهای القایی خطی

شباهتها، تفاوتهای میان یک موتور القایی خطی و مشابه دوارش

آنالیز میدان

موتور القایی خطی ایده آل با یک ثانویه به ضخامت بی نهایت

بدست آوردن اندکسیون فاصل هوایی

پارامترهای تاثیر گذار بر عملکرد موتور خطی

پارامترهای موتور القایی

مدار معادل موتور القایی خطی

نتیجه گیری

فصل هشتم:

موتور DC بدون جاروبک

موتور DC آهنربای دائم

رتور آهنربای دائم برای موتور DC بدون جاروبک

حذف لوازم جاروبک و کموتاتور

رتورهای آهنربای دائم

انواع مواد از نظر مغناطیسی

مواد آهنربای دائم

خواص مغناطیسی

خواص حرارتی

حسگرهای موقعیت

حسگرهای نوری

حسگرهای رلوکتانسی

حسگرهای میدان مغناطیسی

حسگرهای خازنی

حسگرهای نیروی ضد محرکه

مقایسه بین روشهای تعیین موقعیت رتور

رمزگشای کموتاسیون

عناصر کلید زنی

——-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :  دانلود جزوه ماشین مخصوص

دانلود کمکی :     دانلود جزوه ماشین مخصوص

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :   ۳٫۷۳  MB




تاریخ: سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

درس مدارهای الکتریکی ۱ در مقطع کاردانی برق و کامپیوتر  تدریس میشود.شاید بتوان گفت مدارهای الکتریکی یکی از دروسی است که از اهمیت بسیاری در رشته های مهندسی برق برخوردار بوده، از این رو امروز جزوه ای تایپ شده برای شما عزیزان به صورت فایل ppt (پاور پوینت) آماده کرده ایم که به بیان آسان این درس پرداخته است.این جزوه به صورت رنگی بوده و ذوق خواندن آن را در دانشجویان بیشتر و بیشتر میکند.                                         سر فصل های این جزوه را در ادامه مشاهده میکنیم:

معرفی عناصرالکتریکی و روابط آنها
- مقاومت الکتریکی
- خازن
- سلف (القاگر)
- منابع ولتاژ
- منابع جریان
- تبدیل ستاره-مثلث و برعکس
مدارهای معادل نورتن و تونن
-مدار معادل تونن
- مدار معادل نورتن
- انتقال ماکزیمم توان
قوانین جریان و ولتاژ کیرشهف
- قانون جریان کیرشهف
-قانون ولتاژ کیرشهف
روشهای ولتاژ-گره و جریان-خانه
- روش ولتاژ-گره
- -روشهای حل دستگاه معادلات
- روش جریان-خانه
مدارهای مرتبه اول
-   انواع مدارهای مرتبه اول
مدارهای مرتبه دوم
-   انواع مدارهای مرتبه دوم
———-w————i——-——-k———–i———

       دانلود مستقیم  :    جزوه مدارهای الکتریکی ۱

       دانلود کمکی    :    جزوه مدارهای الکتریکی ۱

       رمز عبور فایل :       www.wikipower.ir

       حجم :  mb  ۱,۷ 




تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

امروز پایان نامه ای با عنوان استفاده از انرژی زمین گرمایی در  وبلاگ براتون قرار دادیم امیدوارم مورد پسند دوستان و همراهان عزیز قرار بگیرد انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال) یک انرژی تجدید پذیر میباشد و همانطور که میدانید انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال) به حرارت موجود در پوسته زمین اطلاق میشود. انرژی زمین گرمایی یکی از بهترین انرژی های موجود میباشد ما در صنعت از انرژی زمین گرمایی استفاده های فراوانی انجام میدیم.

 

انرژی زمین گرمایی

حرارت زمین از مجموعه‎ای آتشین که بیش از ۴ میلیارد سال پیش شکل گرفته و رفته رفته روبه انجماد گذاشته و هم اکنون نیز در حال سرد شدن است، سرچشمه می‎گیرد. هر چه به اعماق زمین نزدیکتر می‌شویم ، حرارت آن افزایش می‎یابد بطوری‌که این حرارت در هسته زمین به بیش از ۵۰۰۰ درجه سانتیگراد می‎رسد. امیدوارم با توسعه بیشتر تکنولوژی زمینه و پتانسیل  استفاده از انرژی زمین گرمایی به صورت تبدیل به برق با هزینه کمتروکاهش هزینه حفاری برای پمپ های گرمایشی وکاهش آلودگی زیست محیطی  وتوجه بیشتر به انرژی  های نوخصوصادر این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

 به طور کلی مزیت های انرژی زمین گرمایی را می توان به دو دسته کلی مزایای زیست محیطی و کاربردی درساختمان تقسیم بندی کرد.

  1. عدم آلودگی هوا
  2. تولید CO2 کم، تولید H2S پایین و عدم تولید NOx
  3. عدم آلودگی منابع آب های زیرزمینی
  4. عدم نیاز به زمین وسیع
  5. امروزه به دلیل تزریق سیال خروجی از نیروگاه ها و سایر طرح های کاربرد مستقیم انرژی زمین گرمایی، میزان آلایندگی این قبیل طرح ها به حداقل مقدار خود رسیده است.
  6. مزایای کاربردی
  7. صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی
  8. طولانی بودن زمان دسترسی
  9. گستردگی موارد کاربرد در ساختمانها
  10. مستقل بودن از شرایط جوی
  11. امکان تولید برق به وسیله واحدهای قابل حمل

انرژی زمین گرمایی جزء انرژیهای نو میباشد و تصور کلی بر این است که انرژیهای نو فاقد آلودگیهای زیست محیطی میباشند. ولی برداشت صحیح این است که این نو انرژیها در مقایشه با انرژیهای نو دارای آلودگیهای زیست محیطی ناچیزی میباشند و هنوزمقداری آلاینده به شکلهای مختلف وارد محیط میکنند. وظیفه مخصصین و توسعه دهندگان این نوع انرژیها است که این میزان ناچیز آلایندهها را هم کنترل کنند.  بطور کلی اثرات زیست محیطی پروژه های زمین گرمایی را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:

 - آلودگیهای هوا

- آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی

- آلودگی صوتی

- اثرات بر پوشش گیاهی

-  اثرات بر جامعه جانوری

- اثرات بر زمین شناسی سطحی و خاک

- اثرات اجتماعی و اقتصادی

روش های گوناگونی برای استفاده از این انرژی پایان نشدنی وجود دارد که در این پایان نامه به بررسی کامل آن پرداخته شده است.

سر فصل های پایان نامه استفاده از انرژی زمین گرمایی

فصل ۱-   مقدمه  انرژی زمین گرمایی

۱-۱-    انرژی های تجدیدپذیر و ضرورت توجه به آنها

۱-۲-     حرارت

۱-۳-     حرارت زمین

۱-۴-    تکنیک حفر چاه

۱-۴-۱-       روش اول

۱-۴-۲-       روش دوم

۱-۵-     معایب استفاده از انرژی زمین گرمایی ژئوترمال

فصل ۲-   انرژی زمین گرمایی، کاربردها و مزیت های آن

۲-۱-    انرژی زمین گرمایی چیست؟

۲-۲-    زمین منبع عظیمی از انرژی حرارتی

۲-۳-   ژئوترمال (حرارت زمین)

۲-۳-۱-      منشا

۲-۳-۲-       چگونگی انتقال گرمای زمین به سطح زمین

۲-۴-    عوامل اساسی تشکیل منابع زمین‌گرمایی

۲-۴-۱-     منبع حرارتی

۲-۴-۲-     سنگ مخزن

۲-۴-۳-       سنگ پوشش

۲-۴-۴-       سیال

۲-۵-    مکان های مناسب برای بهره برداری از انرژی زمین گرمایی

۲-۶-     کاربرد انرژی زمین گرمایی

۲-۶-۱-    تولید برق

۲-۶-۲-     استفاده های مستقیم از انرژی زمین‌گرمایی

۲-۷-     انواع مخازن زمین‌گرمایی

۲-۷-۱-    مـخازن گـرمـابی

۲-۷-۲-    مخازن سنگ داغ خشک(Hot dry rock)

2-7-3-     مخازن تحت فشار

۲-۷-۴-     مخازن ماگمایی(Magmatic)

2-8-     انوع نیروگاه زمین گرمایی برای تولید برق

۲-۸-۱-    نیروگاه خشک

۲-۸-۲-    نیروگاه بخار حاصل از آب داغ

۲-۸-۳-    نیروگاه ترکیبی (بخار و آب داغ)

۲-۹-     مزایای استفاده از انرژی گرمایی برای تولید الکتریسیته

۲-۹-۱-       تمیز بودن

۲-۹-۲-      بدون مشکل بودن برای منطقه

۲-۹-۳-    قابل اطمینان بودن

۲-۹-۴-    تجدید پذیری و دائمی بودن

۲-۹-۵-      صرفه جویی ارزی

۲-۹-۶-    کمک به رشد کشورهای در حال توسعه

۲-۱۰-  مصارف دیگر انرژی زمین گرمایی

۲-۱۱-   بزرگترین واحد سیستم گرمایی

۲-۱۲-   تا ریخچه استفاده از انرژی زمین گرمایی در دنیا چگونه است؟

۲-۱۳-  استفاده از انرژی زمین گرمایی در ایران

۲-۱۴- رشد روز افزون مصرف

فصل ۳-   استفاده حرارتی از انرژی زمین‌گرمایی

۳-۱-    حرارت درون زمین

۳-۲-    اثرات زیست محیطی استفاده از انرژی زمین گرمایی و راههای کاهش اثرات

۳-۳-    روند رشد تولید برق از انرژی زمین‌گرمایی در دنیا

فصل ۴-   دیدگاههای اقتصادی در ارزیابی پروژه‎های زمین گرمایی

۴-۱-   هزینه بهره‎برداری

۴-۲-    روند سرمایه‎گذاری در توسعه منابع زمین‌گرمایی در دنیا

فصل ۵-   بررسی اقتصادی بهره‌برداری از انرژی زمین گرمایی

۵-۱-   مقدمه

۵-۲-   بهترین تامین کننده نیروی برق جهان

۵-۳-     مهمترین تامین کنندة انرژی جهان

۵-۴-   انرژی زمین گرمایی با کمترین آلودگی

۵-۵-   ضرورت استفاده از انرژی زمین گرمایی

۵-۵-۱-    روند سرمایه‎گذاری در توسعه منابع زمین‌گرمایی

۵-۵-۲-     دیدگاههای اقتصادی در ارزیابی پروژه‎های زمین گرمایی

۵-۵-۳-     روند رشد تولید برق از انرژی زمین‌گرمایی

۵-۵-۴-     عوامل موثر در توسعه صنعت زمین‌گرمایی

۵-۵-۵-     هزینه‌های زیست محیطی و تاثیر آن بر توسعه انرژی زمین گرمایی

۵-۶-    آلودگیهای زیست محیطی پروژه های نیروگاههای زمین گرمایی

فصل ۶-   منابع زمین گرمایی در ایران

۶-۱-    اشتغال زایی

۶-۲-     مناطق مورد بررسی جهت استفاده از انرژی زمین گرمایی

۶-۲-۱-     منطقه آذربایجان

۶-۲-۲-     منطقه دماوند

۶-۲-۳-     منطقه خراسان

۶-۳-    برنامه های راهبردی جهت استفاده بیشتر از منابع زمین گرمایی

۶-۳-۱-     استعدادسنجی سراسری

۶-۳-۲-     اولویت بندی مناطق شناسایی شده

۶-۳-۳-     اکتشاف در مناطق اولویت دار

۶-۳-۴-     طراحی و اجرای پروژه های کاربرد مستقیم

۶-۴-    تهیه نقشه زمین شناسی ناحیه خوی

۶-۴-۱-     محور خوی – ماکو

۶-۴-۲-     محور آتشفشان سبلان

۶-۵-     چشم انداز آینده انرژی ژئوترمال در ایران

۶-۶-    انرژی ژئوترمال و نقش سازمان زمین شناسی کشور

۶-۷-    مناطق مستعد انرژی زمین گرمایی در کشور

 

 

———-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :      پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی

دانلود کمکی  :      پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی

رمز عبور فایل : www.wikipower.ir

حجم : ۱٫۵۱ Mb




تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

همانطور که می دانید موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک جز ماشین های الکتریکی مخصوص محسوب می شود و از این رو در کاربردهایی مخصوص استفاده میشود که میتوان به رباتها ، اتوماسیون کارخانه ، قلب مصنوعی ، هوافضا و … استفاده میشود.در پروژه حاضر به صورت کاملتری با کاربردهای  موتورهای بدون جاروبک آشنا خواهید شد.

تعریف موتور بـدون جاروبک :

یک موتور بـدون جاروبک ، ماشین دوار خودسنکـرونی اسـت که دارای روتـور مغناطیسی دائـم بوده و از موقعیت های مشخصی از شافت دوار روتور ، جهت کموتاسیون الکترونیکی استفاده می شود. ایـن موتور می توانـد به همـراه درایوهای الکتورنیک مربوطه به صورت مجتمع باشد یا اینکه موتور از درایو مربوط جدا باشد.

تاریخچه موتورهای فاقد جاروبک :

تاریخچه موتورهای بـدون جاروبک (brushless)  به  بیش از نیم قرن پیـش بازمی گردد اما تنها در طول دو دهه است که به سیستمهای عملی  موثر و ارزشمندی تبدیل شده اند.از مهمترین عواملی که به افزایش محبوبیت این نوع محرک منجر گردیده مربوط به بهبودهایی است که در زمینه مواد آهنربایی ، کاهش قیمت مدارهای مجتمع و ساخت کلیدهای الکترونیک قدرت ولتاژ بالا  ایجاد شده است.

موتور جریان مستقیم بدون جاروبک Brushless-Motor_[www.wikipower.ir]

ساختمان موتور Brushless Dc :

موتور های BLDC  یک نوع خاص از موتور های سنکرون هستند.این مطلب به آن معناست که میدان مغـناطیسی ایـجاد شـده توسط استاتور و رتور با فرکانس واحد دوران  میکند.موتور های BLDC فاقد پارامتری بنام لغزش ، مـشابه آنچـه در موتورهای القایی مشاهده می شود هستند. موتور های BLDC در ساختار تکفاز ، دوفـاز ، سه فـاز و پنج فـاز و همچنین تعداد فاز بالاتر وجود دارند.متناظر با هریک از انواع مذکور ، استاتور نیز به همان تعداد دارای سیم پیچ است. اما نوعی که فراگیر بوده وبیشتر مورد استفاده قرار میگیرد ، سه فـاز می باشد.

سرفصل های پروژه موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک

مقدمه موتورهای DC بدون جاروبک
تاریخچه موتورهای DC بدون جاروبک
گروه بندی موتور های PM
ساختمان موتور  BLDC
فواید حذف جاروبک  و کموتاتور
اصول عملکرد موتور و کموتاسیون
کنترل حلقه بسته  در موتور BLDC
مقایسه موتور BLDC با سایر موتور ها
 کاربرد های موتور بدون جاروبک
نتیجه گیری از پروژه موتورهای DC بدون جاروبک
 نمودار ، چارت و جدول
 تصاویر
 فیلم ها
 تست های ۴ گزینه ای
 مراجع

——-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :   دانلود پروژه زیبای موتورهای DC بدون جاروبک (Bldc)

دانلود کمکی :     دانلود پروژه زیبای موتورهای DC بدون جاروبک (Bldc)

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :    ۴,۳۶   mb




تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

رشد سریع در مصرف انرژی الکتریکی لزوم انتقال این انرژی را در ظرفیت‌های بالا از مراکز تولید به مصرف ضروری ساخته است. اما در سالهای اخیر مسائل محیط زیستی نظیر آلودگی بیش از حد در شهرهای بزرگ از یک طرف و مسائل اقتصادی در تولید و انتقال انرژی با قیمت ارزان از طرف دیگر باعث شده است که نیروگاهها اکثراً در فواصل دور از مراکز مصرف عمده در محل منبع سوخت ارزان تأسیس شوند. در این پایان نامه ما ابتدا یک بررسی کوتاه از سابقه وضعیت کنونی ازانوع نیروگاهها ارائه می‌دهیم. سپس مزایای فنی نیروگاههای هسته ای را در مقایسه با نیروگاههای معمولی بیان می‌داریم.

هدف از این پایان نامه معرفی نیروگاه هسته ای می باشد. که از طریق تولید ولتاژ مزایا و معایب نیروگاه ها و چگونگی انتقال ولتاژ از مبداء تا مقصد را مورد بررسی قرار می دهیم. انرژی برق که از مهم ترین انرژی ها به شمار می رود که برای اجرا و طراحی آن هزینه ها زیاد صرف و همچنین نیرو های ماهر مهندسین زیادی جهت ایجاد یک نیروگاه شبانه روزی کار می کنند تا انرژی کشوری یا شهری را تولید کرده و در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

nirogah hasteie

انرژی هسته ای یک منبع مهم انرژی  برق به شمار میرود در سال ۱۹۹۶ نیروگاه های هسته ای ۲۳ درصد انرژی کشورهایی که دارای این فناوری بودند و ۱۷ درصد کل انرژی برق تولیدی دنیا را تأمین می کردند. با این وجود احتمال فرض انرژی هسته ای با نقش بسیار بزرگ تر ویا حتی حفظ نقش جاری خود در تولید برق وجود نداشت. این صنعت یک مجموعه پیچیده ای از پیامدهایی که شامل اقتصاد غیر قابل مقایسه، پذیرش اجتماعی، در دسترس بودن ضایعات هسته ای و …. را همراه خود داشته و این آینده انرژی هسته ای را در هاله ای از ابهام قرار داده بود. با این حال بسیاری از کشورها  پروژه هسته ای خود را ادامه دادند و در این زمینه رشد قابل ملاحظه ای کردند. امروزه انرژی هسته ای در حدود ۲۰% انرژِی برق دنیا را شامل می شود.

در سال ۱۹۹۶ رکورد تولید انرژِی برق در چند کشور دنیا شامل بلغارستان، آلمان، فنلاند، مجارستان، هند، ژاپن، کره جنوبی، اوکراین و ایالات متحده اعلام شد. در ایالات متحده نیروی برق هسته ای ۱۹٫۴% کل انرژی برق را در سال ۱۹۹۶ شامل می شد و امروزه در فرانسه ۹۰% سرمایه گذاری پژوهشی مربوط به انرژی هسته ای می شود. این رقم در آلمان ۵۰% و در ایالات متحده ۲۰% است. در کل دنیا آینده نیروی برق تولیدی بوسیله انرژی هسته ای وابسته به شرایط اقتصادی، مقبولیت اجتماعی تکنولوژی هسته ای و توسعه ایده های ایمنی آن است.

فهرست مطالب پایان نامه نیروگاه هسته ای و سیستمهای الکتریکی نیروگاهها…

فصل ۱-   کلیات 

۱-۱-   مقدمه

۱-۲-   منابع انرژی حرارتی

۱-۲-۱-     زغال سنگ

۱-۲-۲-     نفت وگاز طبیعی

۱-۲-۳-     تجزیه هسته ای اورانیم (Nuclear Fission)

1-2-4-     ترکیب هسته ای

۱-۲-۵-     انرژی خورشیدی

۱-۲-۶-     انرژی حرارت داخل زمین  (Geothermal) یا انرژی تحت العرضی

۱-۲-۷-     انرژی بیوماس یا انرژی گیاهی  (Biomass)

1-2-8-     انرژی زباله و فاضلاب

۱-۲-۹-     آبی

۱-۲-۱۰-  جذر و مند (Tidal )

1-2-11-  باد  (Wind)

1-3-   مشخصات واحد های تولید انرژی

۱-۳-۱-     مشخصات واحد های بخار

۱-۳-۲-     نیروگاههای آبی (Hydroelectric Units)

1-3-3-     نیروگاه آبی تلمبه ذخیره ای (Pumped Storage HydroelectricPlants)

فصل ۲-   نیروگاه های حرارتی

۲-۱-   مقدمه

۲-۲-   دیاگرام تک خطی نیروگاه حرارتی (بخار)

۲-۳-   محل نیروگاه حرارتی

۲-۴-   دیگ بخار

۲-۴-۱-     ملزومات دیگ بخار

۲-۵-   توربین های بخار

۲-۵-۱-     انواع توربین های بخار

۲-۵-۲-     توربین های ضربه ای

۲-۵-۳-     توربین های واکنشی(C.A. Parlons Turbines)

2-6-   انواع توربین های بخار از نظر فشار

۲-۷-   انواع شیرهای مکانیکی با قدرتهای بالا (هوا یا روغن)

۲-۷-۱-     موارد استفاده شیرهایBV

2-8-   کندانسور و انواع آن

۲-۸-۱-     کندانسور های باز (تماسی مستقیم)

۲-۸-۲-     کندانسورهای سطحی

۲-۹-   برج های خنک کننده

۲-۹-۱-       برج های خنک کننده مرطوب

۲-۹-۲-     کلاس بندی برج های خنک کننده مرطوب

۲-۹-۳-     انواع Discharge

2-9-4-     انواع سیستم های خنک کننده

۲-۹-۵-     انواع برجهای خنک کننده مرطوب

فصل ۳-   سیستم های الکتریکی نیروگاه ها

۳-۱-   انرژی

۳-۱-۱-       انرزی مکانیکی

۳-۲-   ژنراتورهای AC

3-2-1-     ژنراتورهای Syn. Machine یا Sychronous Altemator یاAC Generator

3-3-   ژنراتورهای القائی

۳-۴-   ژنراتورهای سنکرون

۳-۵-   ترانسفورماتورهای اندازه گیری

۳-۶-   سیستم تحریک

۳-۶-۱-     قابلیت اجباری گذرا

۳-۶-۲-     کنترل پس خور

۳-۶-۳-     مشخصات محدودیت و حفاظت

۳-۷-   انواع تحریک

۳-۷-۱-     سیسم تحریک DC  با کموتاتور

۳-۷-۲-     تحریک AC چرخان

۳-۷-۳-     تحریک بدون جاروبک

۳-۷-۴-     تحریک استاتیک با منبع ولتاژ Otential source Statice Exciter

3-7-5-     تحریک استاتیک با منبع ترکیبی  Compound Source Static Exciter

3-8-   تنظیم کننده ولتاژ Voltage Regulator  تنظیم کننده های اتوماتیک ولتاژ ( Automatic Voltage Regulator and Control AVR)

3-8-1-     کنترل دستی (Manual Control)

3-8-2-     کنترل اتوماتیک (Automatic control)

3-9-   کنترل های کمکی در سیستم تنظیم ولتاژ  Auxiliary Control Function

3-9-1-     پایدار ساز سیستم تحریک (در سیستم های تحریک چرخان)

۳-۹-۲-     پایدار ساز سیستم قدرت (Power System Stabolizer Pss)

3-9-3-     محدود کننده زیر تحریک (Under Excitation limiter UEL)

3-9-4-     محدود کننده و محافظ فوق تحریک

۳-۹-۵-     محدود کننده و محافظ ولت بر هرتز

۳-۹-۶-     محدود کننده و محافظ ژنراتور در حالت خاموش

۳-۹-۷-     کنترل کننده های ضریب قدرت و توان راکتیو

۳-۱۰- سنکرون کردن ژنراتور  Generator synchronizing

3-10-1-     سنکرون کردن دستی

۳-۱۰-۲-     سنکرونیزاسیون خود کار

۳-۱۱- حفاظت ژنراتور

۳-۱۱-۱-  عملکرد نادرست ژنراتور در هنگام خاموشی و نگهداری

۳-۱۱-۲-  مفهوم قطع کردن (trip) ژنراتور

۳-۱۱-۳-     حفاظت جریان تفاظلی (عیوب داخلی)

۳-۱۱-۴-  حفاظت جریان زیاد استاتور

۳-۱۱-۵-  حفاظت جریان ترتیب یا مؤلفه منفی

۳-۱۱-۶-  حفاظت عیب زمین در استاتور

۳-۱۱-۷-  حفاظت زمین شدن میدان

۳-۱۱-۸-  حفاظت تلفات تحریک

۳-۱۱-۹-  حفاظت موتوری

۳-۱۲- ترانسفور ماتور و حفاظت آن

۳-۱۲-۱-  ضریب K

3-12-2-  ملاحظات طراحی و ساخت ترانسفور ماتور

۳-۱۲-۳-  ملاحظات حرارتی ترانسفورماتورها

۳-۱۲-۴-  توجهات در راه اندازی بهره برداری و نگهداری ترانسفورماتورها

۳-۱۲-۵-  حفاظت ترانسفورماتورها

۳-۱۳- تجهیزات برقراری اتصالات الکتریکی

۳-۱۳-۱-  کلیدهای قدرت

۳-۱۳-۲-  هماهنگی رله ها  و تست کلیدهای قدرت

۳-۱۴- زمین کردن Grounding

3-14-1-  انواع سیستم های در حالت سالم و معیوب

۳-۱۴-۲-  اتصالات ترانسفور ماتور

۳-۱۴-۳-  ملاحظات زمین و هارمونیک

فصل ۴-   نیروگاه های هسته ای

۴-۱-   مقدمه

۴-۲-   نیروگاه اتمی  برق

۴-۳-   ساختار نیروگاه اتمی

۴-۳-۱-     ماده سوخت

۴-۳-۲-     نرم کننده‌ها

۴-۳-۳-     میله‌های مهارکننده

۴-۳-۴-     مواد خنک کننده یا انتقال دهنده انرژی حرارتی

۴-۴-   اورانیوم

۴-۴-۱-     نگاه ساده به شکاف هسته ای اورانیوم

۴-۵-   انواع رآکتور

۴-۵-۱-     انواع رآکتورهای گرمایی

۴-۵-۲-     رآکتور آب تحت فشار PWR

4-5-3-     رآکتور D2G

4-6-   آب سنگین چیست ؟

۴-۶-۱-     تاریخچه تولید آب سنگین

۴-۶-۲-     کاربرد‌های آب سنگین

۴-۶-۳-     کند کننده نوترون

۴-۷-   نیروگاه اتمی بوشهر

۴-۸-   دیدگاههای اقتصادی و زیست محیطی برق هسته ای

۴-۸-۱-     دیدگاه اقتصادی استفاده از برق هسته ای

۴-۸-۲-     دیدگاه زیست محیطی استفاده از برق هسته ای

۴-۹-   مقایسه هزینه های اجتماعی تولید برق در نیروگاههای فسیلی و اتمی

 ——-w————i——-——-k———–i———

دانلود مستقیم :    پایان نامه نیروگاه هسته ای و سیستمهای الکتریکی نیروگاهها

دانلود کمکی :   پایان نامه نیروگاه هسته ای و سیستمهای الکتریکی نیروگاهها

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :    ۳٫۸۴   mb




تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

موتورهای الکتریکی سری جریان متناوب (ac) که در قدرت پایین ساخته میشوند میتوانند از برق dc نیز تغذیه شوند ، به این نوع موتورهای الکتریکی ، موتورهای الکتریکی یونیورسال گفته میشود.یکی از مهم ترین مزیت های موتورهای یونیورسال گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعت های بالا هستند و از مهم ترین نکات منفی آنها وابستگی بیش از حد به بار می باشد.(در بی باری آسیب پذیرند)

موتور یونیورسال نسبت به سرعت و گشتاوری که تولید می کند بسیار سبک و کم حجم است. بدلیل استفاده از جاروبک و کموتاتوردر این موتورها استهلاک زیادی دارد و عمر آن کوتاه است. اما نسبتاً ارزان می باشد. موتورهای یونیورسال در مصارفی که به گشتاور راه اندازی بالا نیاز است مثل میکسرها و مخلوط کن و آسیاب برقی و مصارفی از این دست مورد نیاز است. سرعت موتورهای یونیورسال مورد استفاده درجاروبرقی ها حتی به ۳۸۰۰۰ دور در دقیقه (RPM) هم می رسد .

دانلود مستقیم :   دانلود پروژه بررسی موتورهای یونیورسال

دانلود کمکی :     دانلود پروژه بررسی موتورهای یونیورسال

رمز عبور فایل :  www.wikipower.ir

حجم :  kb ۷۰۰  




تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در گذشته استفاده از سه ترانسفورماتور تک فاز به جای یک ترانسفورماتور سه فاز معمول بوده اما امروزه به علت توسعه و پیشرفت در طراحی و ساخت از ترانس های ۳ فاز به طور گسترده ای استفاده می شود.

در مقایسه با انواع ترانس های تک فاز مزایای عمده یک ترانس سه فاز عبارتند از :

فضای کمتری را در عین مقادیر نسبی مساوی اشغال می کند، وزن کمتری دارد ، حدود ۱۵% ارزان تر است و علاوه بر اینها برای راه اندازی و اتصال فقط یک دستگاه جابه جا یا متصل می شود.

در حالت کلی می توان گفت ترانس ۳ فاز از نظر ساختمان به دو دسته تقسیم می شود :

۱- ترانسفورماتورهای سه فازی که از ۳ ترانسفورماتور تک فاز تشکیل میشوند.(ترانسفورماتور سه فاز سه پارچه)

۲ – ترانسفورماتورهای سه فازی که دارای یک هسته مشترک میباشند.(ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه)

ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه:

اگر هسته های آهنی سه ترانسفورماتور یکفاز را مطابق شکل (۱) کنار هم قرار دهیم و بر روی بازوی هر هسته سیم پیچ های فشار ضعیف و فشار قوی را پیچیده و آنها را به شبکه سه فاز وصل کنیم،در هر هسته یک فوران جاری میشود.

میدانیم که فوران های جاری شده در هسته ها با جریان به وجود آورنده شان همفازند.سیم پیچ ها به ولتاژهایی وصل شده اند که با هم اختلاف فاز ۱۲۰درجه دارند.پس جریان آنها نیز ۱۲۰ درجه با هم اختلاف فاز دارند.

wikipower.ir هسته ترانس سه فاز

شکل ۱ : هسته ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه

فوران های جاری در هسته ، در بازوی وسط با هم جمع میشوند.اما همان طور که مجموع جریان های سه فاز وقتی دامنه مساوی دارند،برابر صفر است(مجموع سه بردار مساوی با اختلاف زاویه ۱۲۰درجه)مجموع فوران هایی که از بازوی وسط هسته میگذرند ،نیز صفر است.بنابر این میتوان از بازوی وسط هسته ترانس سه فاز صرف نظر کرد.

اما بازوهای باقی مانده را میتوان در یک سطح کنار هم قرار داد.بدین ترتیب هسته ترانسفورماتورهای سه فاز مانند شکل(۲) ساخته میشود.

www.wikipower.ir هسته ترانس سه فاز

اتصالات سیم پیچ های ترانسفور ماتور سه فاز:

سیم پیچ های ترانس سه فاز در سمت اولیه یا ثانویه می توانند به صورت ستاره (star) ، مثلث (Delta) و یا زیگزاگ (Zigzag) به هم وصل شوند.

شرایط موازی کردن ترانسفورماتورهای سه فاز :

۱-دارای ولتاژهای فشار قوی و فشار ضعیف مساوی(نسبت تبدیل یکسان )

۲-ولتاژ اتصال کوتاه یکسان

۳-نسبت توان های نامی از سه برابر تجاوز نکند.

۴-اختلاف فاز برابر(گروه برداری یکسان)

۵-برابری فرکانس

در صورتی که گروه برداری دو ترانس سه فاز یکی نباشد  و آنها را موازی کنیم،جریان گردشی بسیار بالا در ثانویه ترانس جاری شده و ترانس آسیب میبیند.

گروه ترانسفورماتور سه فاز به صورت عددی از ۰ تا ۱۲ بیان میشود.به طورمثال اگر عدد گروه برداری ۰ باشد یعنی اختلاف ولتاژ خطی اولیه و ثانویه در ترانس سه فاز ۳۰× ۰ یعنی صفر درجه خواهد بود.و اگر گروه برداری یک ترانس سه فاز ۵ باشد اختلاف ولتاژ خطی اولیه و ثانویه در ترانس سه فاز ۳۰× ۵ یعنی ۱۵۰ درجه خواهد شد.

این عدد را که به صورت مضربی از ۳۰ می باشد در جلوی حروف معرف اتصالات سیم پیچ های ترانس سه فاز قرار می دهند.مثلاً مشخصه YNd5 بیانگر اتصال اولیه ستاره با مرکز ستاره زمین شده و ثانویه ، مثلث است که اختلاف زاویه بین اولیه و ثانویه برابر ۱۵۰ درجه می باشد.

در ادامه فایلی براتون آماده کرده ایم که میتوانید با مطالعه آن با  روش های گروه برداری ترانس های سه فاز آشنا شوید.

 

———-w————i——-——-k———–i———

       دانلود مستقیم  :   ترانسفورماتور سه فاز و تعیین گروه ترانس سه فاز+دانلود

       دانلود کمکی   :   ترانسفورماتور سه فاز و تعیین گروه ترانس سه فاز+دانلود

       رمز عبور فایل :       www.wikipower.ir

       حجم :         ۲,۵ MB




تاریخ: جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • توليد برق بدون مصرف سوخت

يکي از مناسبترين منابع انرژي تجديد شونده انرژي بيوماس است.اين انرژي علاوه بر خاصيت تجديدپذير بودن سازگار با محيط زيست است.منابع انرژهاي بيوماس مي توانند به انرژي الکتريسيته يا به صورت حاملهاي از انرژي مانند سوختهاي گازي يا مايع با توجه به نياز بخشهاي مختلف جامعه تبديل شوند. منابع انرژي بيوماس به طور کلي به موادي از گياهان و موجودات زنده بدست مي آيد اطلاق مي شود. منابع انرژي بيوماس برخلاف سوختهاي فسيلي رايج که به صورت لايه هاي متمرکز در جهان يافت مي شود بيشتر به صورت پراکنده هستند. و در نتيجه جمع آوري منابع انرژي بيوماس در حجمهاي بالا قابل ملاحظه است . ازاينرو انرژي بيوماس به عنوان چهارمين منبع اصلي انرژي بشر و به عنوان بزرگترين انرژي تجديدپذير در جهان در تامين برق نزديک به 14 در صد از برق و 18 در صد از کل انرژي اوليه جهان در سال 1998 مشارکت داشته است. اين انرژي براي کشورهاي در حال توسعه داراي اهميت مي باشد به خصوص اينکه انرژي بيوماس در اين کشور ها قابل دسترس و هم قابل تهيه مي باشد. ايران نيز که يک کشور درحال توسعه است فعاليتهايي در اين زمينه انجام داده است. قديمي ترين سابقه استفاده از انرژي بيوماس در ايران مربوط به توليد بيوگاز و تهيه سوخت متان جهت انرژي حرارتي مورد نياز در حمام شيخ بهايي اصفهان مي باشد. ...

 

حجم: 2.66 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 107

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • حفاظت ژنراتور

تأسیسات الکتریکی مانند شبکه های انتقال انرژی، زنراتورها، ترانسفورماتورها و تجهیزات برقی دیگر در اثر نقصان عایق بندی و یا تضعیف استقامت الکتریکی، دینامیکی و مکانیکی آن در مقال ولتاژهای ضربه ای پیش بینی نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد درجه حرارت دچار خطاهائی می شود که اغلب موجب قطع انرژی الکتریکی می گردد. این خطاهای الکتریکی ممکن است به صورت اتصال کوتاه، اتصال زمین، پارگی و قطع شدگی هادی ها و خرد شدن و شکستن عایق ها و غیره ظاهر شود. قطعات و وسائلی که دچار چنین خطاهائی می شوند باید بلافاصله از شبکه ای که آنرا تغذیه می کند جدا شوند تا از ازدیاد و گسترش خطا و از کار افتادن بقیه قسمت های سالم شبکه جلوگیری گردد. طراحی شبکه انتقال انرژی باید به گونه ای باشد که از یک پایداری و ثبات قابل قبولی برخوردار باشد. با توجه به اینکه قطع برق در مراکز صنعتی می تواند موجب زیان های جبران ناپذیری شود، باید تدابیری بکار برده شود که برق مصرف کننده ای که در اثر بروز عیب فنی از شبکه قطع شده است در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً تأمین گردد. در موقع پیش آمدن خطا در محلی از شبکه برق، وظیفه رله آنستکه متجه خطا شده، آنرا ردیابی کرده، آنرا بسنجد و دستگاههای خبری را آماده و یا در صورت لزوم خود رأساً اقدام نموده و باعث قطع مدار الکتریکی شود. اگر خطا خطرناک باشد مصلحت در این است که فقط همان دستگاه با قسمتی از سیم و دستگاه معیوب شده از مدار جدا شده و قسمت های بدون عیب دیگر شبکه تا موقعی که خطائی آنها را تهدید نمی کند بدون قطع برق بکار خود ادامه دهند. این نوع حفاظت، حفاظت موضعی یا محلی و یا حفاظت سلکتیو گفته می شود. حفاظت موضعی تنها به انتخاب صحیح وسیله حفاظتی بستگی ندارد بلکه به طرز توزیع و سیستم انتقال نیروی برق نیز بستگی دارد.

 

حجم: 5.25 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 116

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • بررسي توليد برق توسط انرژي هاي نوين

رشد و توسعه جوامع انسانی همواره موازی با تولید و مصرف انرژی بوده است. طبق آمارهای به ثبت رسیده طی 30 سال گذشته احتیاجات انرژی جهان به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در سال 1960 مصرف انرژی جهان معادل 3/3Gtoe بوده است. در سال 1990 این رقم به 8/8Gtoe بالغ گردید، که دارای رشد متوسط سالانه 3/3 درصد می باشد و در مجموع 166 درصد افزایش نشان می دهد و در حال حاضر مصرف انرژی جهان 10Gtoe/Year بوده و پیش بینی می شود این رقم در سالهای 2010 و 2020 به 12 و 14 Gtoe/Year افزایش یابد. این ارقام نشان می دهند که میزان مصرف انرژی جهان در قرن آینده بالا می باشد و بالطبع این سوال مهم مطرح می باشد که آیا منابع انرژی های فسیلی در قرنهای آینده، جوابگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بودیا خیر؟ حداقل به دو دلیل عمده پاسخ این سوال منفی است و باید منابع جدید انرژی را جایگزین این منابع نمود. این دلایل عبارتند از: 1- محدودیت و در عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی، چرا که این سوختها از نوع انرژی شیمیایی متمرکز بوده و مسلماً کاربردهای بهتر از احتراق دارند. 2- مسایل و مشکلات زیست محیطی بطوری که امروزه حفظ سلامت اتمسفر از مهمترین پیش شرطهای توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می آید. از این رو است که دهه های آینده بعنوان سالهای تلاش مشترک جامعه انسانی برای کنترل انتشار کربن، کنترل محیط زیست و در واقع تلاش برای تداوم انسان بر روی کره زمین خواهد بود. بنابراین استفاده از منابع جدید ...

 

حجم: 1.12 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 152

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • مقایسه ی روشهای کنترل موتورهای القایی سه فاز

یک راه ساده و بسیار معمول، برای راه اندازی موتور تحت ولتاژ کاهش یافته، در راه اندازهای دارای مقاومت راه انداز استفاده می شود. در این روش یک مقاومت بطور سری بین خطوط تغذیه و موتور وصل می گردد. بنابراین افت ولتاژی بر روی مقاومت ایجاد می شود و ولتاژایجاد شده بر روی موتور کاهش می یابد. در نتیجه ی آن، سرعت کاهش یافته و در هنگام راه اندازی ، جریان راه اندازی، کمتر است. همانطور که موتور شروع به شتاب گیری می کند،جریان گذرنده از مقاومت، کاهش می یابد.و در نتیجه از افت ولتاژهم بر روی مقاومت، کاسته می شود. در نهایت ولتاژرسیده به موتور رو به افزایش می گذارد.شتاب گیری یکنواخت همراه با افزایش یکنواخت گشتاور و سرعت بدست می آید. مقاومت راه اندازی در هنگامی که موتور، به سرعت مشخصی برسد ،از خط خارج می شود.و سپس موتور به صورتی که با ولتاژکامل خط کار کند به خط تغذیه وصل می شود. اضافه ویا حذف کردن مقاومت راه اندازی در مدار راه اندازموتور، هم می تواند بصورت دستی وهم بصورت خودکار انجام شود. از مقاومتهای راه اندازبرای راه اندازی موتورهای روتور قفسی ،در موقعیتهایی که گشتاور محدودی در راه اندازی، برای جلوگیری از ایجاد آسیب در ادوات مکانیکی مورد نظر باشد استفاده می شود.نتیجه ی دیگراستفاده از آنها ،جلوگیری از ایجاد جریان هجومی در راه اندازی است.که در غیر اینصورت ممکن است باعث ایجاد اغتشاش در خط تغذیه در هنگام راه اندازی گردد. .....

 

حجم: 1.85 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 100

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • موتورها

با شناخته شدن منابع جریان متناوب اولین ایده موتورهای القایی در سال 1880 توسط «NicolaTesla» ارائه شد. با گسترش منابع تغذیه سه فاز متناوب و تئوری میدانهای گردان تحقیقات روی موتورهای القایی روتور سیم پیچی شده نیز گسترش یافت. بطور عمده ساخت موتورهای القایی از سال 1895 شروع شد و با پیشرفت علم و صنعت در زمینه های چدن، عایق بندی، لایه بندی و … اندازه موتورهای القائی نیز به مراتب كوچكتر شد. به عنوان مثال اندازه موتور hp100 مدرن دارای اندازه ای برابر با یك موتور hp5/7 سال 1897 است.

نمای کلی فصلها ی این پروژه به صورت زیر است:

فصل یكم: موتورهای القایی

فصل دوم: موتورهای DC

فصل سوم: موتورها در صنعت سیمان

فصل 4: بررسی تئوریك كاهش مصرف انرژی الكتریكی در الكتروموتورها

فصل 5: بررسی عملی مصرف انرژی الكتریكی الكتروموتورها

فصل ششم: تعمیر و نگهداری الكتروموتورها

 

image
   
دانلود - Download Link
حجم: 3.61 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 138

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

مروری بر سیستمهای ذخیره انرژی گرمایی فایل PDF




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تولید همزمان برق و حرارت و برودت (Combined Cool, Heat and Power) تولید ترکیبی برق با توان محوری و حرارت مفید، توسط یک سیستم، با استفاده از دو شکل مختلف انرژی مفید با به کارگیری یک منبع اولیه انرژی به شمار می‌آید. به عبارت دیگر تولید ترکیبی برق و گرما و سرما یا به اختصار تولید ترکیبی(CCHP)  عبارت است از تولید همزمان و توام ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه.

 

 

http://s1.picofile.com/file/6848053318/cchp_m2.jpg

 

این فن آوری برای نخستین بار در نیروگاههای سیکل بخاری استفاده شد، به طوری که از بخار استخراج شده از سیکل برای مصارف گرمایشی کارخانه و واحدهای اطراف آن بهره گرفته می‌شد. اگرچه با این عمل راندمان اینگونه نیروگاهها اندکی کاهش می‌یافت ولی با تأمین حرارت مورد نیاز در مصرف سوخت تا حد زیادی صرفه‌جویی به عمل می‌آمد. در سالهای اخیر، کاربرد این سیستم‌ها که بهره‌وری بالایی را در مصرف انرژی درپی دارد، به نیروگاههای بخار محدود نگشته و به سایر مولدهای تولید قدرت اعم از مکانیکی یا الکتریکی گسترش یافته است، به طوری که امروزه می‌توان هر سیستم مولد قدرت را با هر اندازه و با هر کاربردی به صورت یک واحد مشترک طراحی کرد و بدین ترتیب علاوه بر تولید توان الکتریکی یا مکانیکی به وسیله دستگاه، بهره‌گیری از حرارتی اتلافی مولد یا موتور را به صورت انرژی گرمایی قابل استفاده و امکان‌پذیر ساخت.

نیروگاههای تولید ترکیبی را می‌توان به پنج دستة کلی تقسیم نمود.

- بازیافت از توربینهای زیرکش دار (Extraction condensing)

- بازیافت از توربینهای پس فشاری (Back – Pressure)

- بازیافت حرارت از توربین های گازی ( (Gas turbine heat recovery

- بازیافت از سیکل ترکیبی  (Combined Cycle)

- بازیافت از موتورهای رفت و برگشتی  (Reciprocating Engines)

ساده‌ترین نیروگاه تولید همزمان، نیروگاههایی هستند که از توربینهای Back - pressure استفاده می‌کنند. در ایـن نیروگـاهها، برق و حرارت در یک توربین بخار تولید میشود. یکی دیگر از اجزای اصلی نیروگاههای Back - pressure بویلر است که می‌تواند برای سوزاندن سوختهای جامد، مایع یا گازی شکل طراحی شود.

 

http://s1.picofile.com/file/6848054324/cchp_m1.jpg

 

نیروگاههای زیر کشدار (Extraction Condensing):

 

تولید حرارت به روش تولید پراکنده می‌تواند در نیروگاههای مجهز به توربین بخار زیر کشدار (Extraction Condensing)  انجام شود. به این طریق که مقداری از بخار قبل از رسیدن به آخرین مرحله توربین از آن خارج شود. گرمایش متمرکز می‌تواند با استفاده از بخار استخراج شده از توربین یا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد.

از ایستگاه کاهش فشار بخار در مواقعی که از توربین بخار استفاده نشود، استفاده می شود. در این حالت بخار مطمئن برای تأمین حرارت فرآیندها تأمین خواهد شد. باید دقت داشت که در صورتیکه از توربین بخار استفاده نشود به این سیستم تولید پراکنده اطلاق نمی‌شود. در یک نیروگاه معمولی فقط برق تولید می‌شود ولی دریک نیروگاه Extraction Condensing جزئی از بخار برای تولید حرارت از توربین خارج میشود.

 

 نیروگاههای Back – pressure:

در نیروگاههای بخار معمولی، بخار فشار بالا در بویلر تولید میشود که اصطلاحا به آن بخار زنده اطلاق میشود. این بخار از میان توربین عبور می‌کند و پس از انبساط کامل، با فشار پایین وارد یک کندانسور میشود. در این بخش حرارت باقیمانده در این بخار با هوا یا آب منتقل میشود.

در یک توربین Back - pressure بخار از قسمتهای میانی توربین و با فشار بالاتر خارج میشود و از این بخار به منظور استفاده در مصارف گرمایشی استفاده میشود. این بخار می‌تواند مستقیما به عنوان بخار فرآیند (مثلا در ماشینهای کاغذسازی) یا بعنوان سیال گرم در یک مبدل حرارتی برای گرم کردن آب مورد استفاده در سیستمهای گرمایشی ناحیه‌ای مورد استفاد قرار گیرد.

- نیروگاههای Back - pressure صنعتی:

در نیروگاههای صنعتی Back - pressure معمولا فشار پشت توربین در بارهای کامل و جزئی و با در نظر گرفتن شرایط فرآیند ثابت نگه داشته میشود. همچنین میتوان از قسمتهای میانی توربین نیز مقداری از بخار را با کیفیت بالاتر را استخراج نمود. این بخار می‌تواند در فرآیندهای صنعتی استفاده شود یا به مصرف داخلی نیروگاه برسد. در صورتیکه این بخار به مصرف داخلی نیروگاه برسد به آن CHP اطلاق نمی‌شود. هرچه بخار با فشار بالاتر از توربین استخراج شود میزان برق تولیدی کمتر خواهد بود.

-  ‌نیروگاههای Back - pressure برای استفاده در گرمایش ناحیه‌ای:

در سیستمهای متداول گرمایش ناحیه‌ای آب گرم که حامل انرژی است با عبور از مبدلهای حرارتی عمل انتقال حرارت را انجام می‌دهد. دمای این آب با توجه به تغییرات دمای محیط متغیر خواهد بود. بسته به طراحی شبکه دمای آب خروجی از نیروگاه حداکثر بین 120 تا 150 درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود. بعنوان مثال اگر میانگین دمای آب خروجی از نیروگاه بین 80 تا 85 درجه باشد، دمای آب برگشتی حدود 50 تا 55 درجه سانتی گراد خواهد بود.

در بعضی از مواقع برای افزایش دمای آب خروجی ازنیروگاه بویلرهایی بصورت سری با مبدلهای حرارتی در نظر گرفته میشود. لازم بذکر است افزایش حرارت در اثر عبور از این بویلرها نباید در محاسبات راندمان کل سیستم CHP منظور شود.

هر چه دمای آب خروجی از سیستم گرمایش ناحیه‌ای بیشتر باشد. میزان تولید برق کاهش خواهد یافت ارتباط بین میزان برق حرارت تولیدی را با فاکتوری بنام نسبت حرارت به برق     (Heat to power Ratio)   می‌سنجد.

 

 توربین گاز و بویلر بازیافت حرارت:

یک سیستم ساده و کم هزینه تولید پراکنده برق و حرارت میتواند با ترکیب یک توربین گاز و یک بویلر بازیافت حرارت ایجاد شود. گازهای داغ خروجی از توربین گاز از یک بویلر بازیافت حرارت عبور می‌کنند و بخار مورد نیاز فرآیند یا گرمایش مورد نیاز را تأمین می‌کند. در این نوع نیروگاهها، هوای داغ خروجی از توربین گاز از بویلر بازیافت حرارت عبور کرده و حرارت خود را به سیال حامل (آب) منتقل می‌کند. در بسیاری از مواقع از گاز طبیعی بعنوان سوخت مصرفی استفاده میشود. اما گازوئیل یا ترکیبی از گاز و گازوئیل نیز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان حرارت بازیافت شده به نوع سوخت مصرفی و دمای حرارت بازیافت شده بستگی دارد. اگر از گاز طبیعی بعنوان سوخت توربین گاز استفاده شود، میتوان دمای گازهای خروجی از بویلر بازیافت را به حدود 60 تا 100 درجه سانتی گراد کاهش داد ولی در صورتیکه از سوختهای مایع استفاده شود بمنظور کاهش ریسک خوردگی گوگرد باید دما بین 120 تا 170 درجه کنترل شود. در بعضی مواقع نیروگاه به یک مشعل کمکی مجهز میشود که از گازهای خروجی از توربین گاز بجای هوای احتراق استفاده می‌کند. طبیعتا حرارت تولیدی از مشعلهای کمکی را نباید در محاسبه حرارت تولیدی از CHP منظور نمود.

در بعضی از مواقع نیز اگزوز خروجی از توربینهای گاز مجهز به یک کنار گذر (By- Pass) خواهد بود که در اینصورت میتوان فقط در مواقع لازم از بویلر بازیافت استفاده کرد و در مواقع غیر ضروری آنرا از سیستم حذف نمود.

 

 نیروگاههای سیکل ترکیبی:

اخیرا، استفاده از نیروگاههای سیکل ترکیبی که شامل یک یا چند توربین گاز به انضمام بویلرهای بازیافت حرارت و توربین بخار هستند نیز متداول شده‌اند. یک نیروگاه سیکل ترکیبی شامل یک یا چند توربین گازی و توربین بخار است. بسته به نوع توربین بخار، نیروگاه می‌تواند معمولی یا تولید پراکنده باشد.

اگر از خنک کن‌های کمکی برای خنک کردن مایعات خروجی از توربین بخار استفاده نشود میتوان این واحدها را بعنوان واحدهایCHP   مورد استفاده قرار دارد. مشخصه تمامی نیروگاههای سیکل ترکیبی، بازیافت حرارت از گاز خروجی توربینهای گاز است. این حرارت توسط بویلرهای بازیافت و به منظور تولید بخار مورد نیاز توربینهای بخار استفاده میشود. معمولا برای افزایش کیفیت بخار از مشعلهای کمکی که از گاز خروجی توربین گاز بعنوان هوای ورودی استفاده می‌کنند برای حرارت دادن بویلر کمکی استفاده میشود. سیستمهای سیکل ترکیبی که در آنها از مایع خروجی از کندانسور برای تأمین حرارت استفاده میشود اساس سیستمهای تولید پراکنده با سیکل ترکیبی را تشکیل می‌دهند.

 

 نیروگاههای مجهز به موتورهای رفت و برگشتی:

این روش نیز مشابه به روش تولید پراکنده در نیروگاههای گازی است با این تفاوت که بجای توربین گاز از موتورهای درونسوز رفت و برگشتی استفاده میشود. در نیروگاههایی که از موتورهای رفت و برگشتی استفاده می‌کنند، حرارت می‌تواند از روغن موتور یا آب خنک کن موتورها از حرارت گازهای خروجی از اگزوز بازیافت شود.

بازده الکتریکی موتورهای رفت و برگشتی بین 35 تا 42 درصد است و در صورتیکه در اثر قوانین زیست محیطی لازم باشد اکسیدهای نیتروژن به میزان زیادی کاهش پیدا کند این راندمان 1% کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه موتورهای پیشرفته گازهای اگزوز خنک‌تری (حدود 400) دارند، بازیافت حرارت فقط می‌تواند بصورت بخار باشد. مثلا یک موتور دیزل 2/4 مگاواتی می‌تواند 5/1 مگاوات بخار و 1/3 مگاوات آبگرم و داغ تولید کند. با توجه به اینکه کل مصرف سوخت برای این موتور حدود 10 مگاوات خواهد بود، بازده کل مجموعه حدود 88% می‌رسد.


http://s1.picofile.com/file/6848031186/CCHP_img_lg.gif




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 605
بازدید کل : 293454
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content