گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

در طراحی و اجراي اولین بر ج هاي انتقال نیرو، فونداسیو ن ها هم امتداد با پایه هاي برج در خاك فرو می رفتند بدون آنکه توجه زیادي به شرایط خاك معطوف گردد . بعدها با افزایش وزن و اندازه بر ج ها، فونداسیو ن ها نیز تغییر نموده و بصورت گریلاژهاي فولادي که در زیر پایه قرار می گرفتند در آمدند . اما گریلاژهاي فولادي اغلب دچار خوردگی می شدند و به همین دلیل استفاده ازبالشتک هاي بتنی به جاي گریلاژهاي فولادي ترجیح داده شد . در این حالت قسمت کوچکی از نبشی در داخل ستون بتنی روي بالشتک فرو م ی رفت و انتقال بار از این طریق میسر می گردید. سستی خاك ، تداخل خط با رودخانه و عوامل مشابه دیگر که استفاده از فونداسیون هاي معمول تر را غی ر ممکن می ساخت توجه طراحان را به فونداسیو ن هاي عمی ق مانند شمع جلب نمو د . انواع فونداسیون هایی که امروزه مشاهده می شود نتیجه تغییراتی است که در دهه هاي گذشته در بر ج ها و مکانیزم انتقال بار آنها صورت گرفته است.

 

دریافت فایل

 




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
دانلود فيلم 




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
فیلم انفجار یک ترانسفورماتور فدرت را برای مهندسین عزیز تدارک دیده ایم . مطمئنا این فیلم مورد توجه مهندسین برق و همچنین دیگران قرار خواهد گرفت . ببینید یه ترانس با چه قدرتی منفجر میشود .

 

دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت


دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت دانلود با لینک مستقیم
دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت رمز فایل :www.iran30t.com




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
حتما همه با اثرات مخرب کرونا آشنا هستید. در اینجا چند فیلم که با دوربین مخصوص اثر کرونا را روی خطوط نشان می دهد براتون گذاشتم من که برام جالب بود, امیدوارم ازش استفاده کنین!

 

برای دریافت در یک فایل فشرده اینجا کلیک کنید.

پسورد : ندارد!                                                                                                                            منبع:برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
پریز هوشمند
پریز باشعور پریزی‌ست که وقتی کارتان با وسیله‌ی برقی تمام می‌شود اما سیم را از پریز درنمی‌آورید، خودش بعد از 10دقیقه سیم وسیله‌ی شما را بیرون می‌اندازد!!
سیستم داخلی پریز طوری طراحی شده است که با قطع جریان برق از سمت وسیله‌ی برقی، یک LED قرمزرنگ دور پریز روشن می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد که سیم را بیرون بکشید؛ هم‌چنین بعد از 10دقیقه یک فنر داخل پریز باز می‌شود و سیم را بیرون می‌دهد. این ایده علاوه بر جلوگیری از بروز اتصال کوتاه در وسیله‌ی برقی شما، از اتلاف هرچند اندک برق جلوگیری می‌کند.




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

ساخت بزرگترین پل خورشیدی جهان در لندن به پایان رسید

ساخت بزرگترین پل خورشیدی جهان به پایان رسید. پل Blackfriars، بخشی از ایستگاه Blackfriars در شهر لندن می باشد، که در آن از 4400 پانل فتوولتائیک نصب شده استفاده شده است. به نظر می رسد که استفاده از این پانل ها به منظور کاهش انتشار CO2 در این ایستگاه بوده است.

کار بر روی این پروژه در بهار سال 2009 آغاز شد و این ایستگاه برای بازی های المپیک 2012 تکمیل شده بود و در سال مارس 2013 با نصب این پانل های خورشیدی به طور کامل این پروژه به اتمام رسید.

نصب پانل های خورشیدی بخشی از توسعه مجدد گسترده تر از ایستگاه Blackfriars بوده، که شامل یک ورودی جدید در ساحل جنوبی رودخانه تیمز می باشد، چهار سکوی جدید و یک ایستگاه زیر زمینی هم اضافه شده است. این ایستگاه با هزینه 6.5 میلیارد پوند (10.72 میلیارد دلار آمریکا) با هدف افزایش قطار در یکی از شلوغ ترین مسیرهای شمال به جنوب در مرکز لندن ساخته شده است.

مجموعه پانل های پاناسونیک 250Wp، بزرگترین پانل خورشیدی اجرا شده بر روی یک پل در جهان می باشد که در مجموع مساحت 6000 متر مربع (19685 فوت مربع) را پوشش می دهد. حداکثر خروجی این پانل ها 1.1MWp(پیک قدرت 1.1 مگاوات) برآورد شده است و انتظار می رود که 900,000 کیلووات ساعت برق در سال (بیش از نیمی از مقدار مورد نیاز این ایستگاه) تولید شود.

نصب و راه اندازی این مجموعه بسیار پیچیده بود، و مسائلی غیر منتظره از جمله خوردگی قابل توجهی در قسمت قوسی آن و تقویت های لازم برای پل به وجود آمده بود.

آقای Frans van، مدیر عامل شرکت Solarcentury در مورد این پروژه می گوید: "کار ما در پل Blackfriars، دو مزیت کلیدی پانل های خورشیدی را نشان می دهد. اول اینکه، می توان این پانل را در یک معماری یکپارچه برای ایجاد یک بخش افزوده شده خیره کننده در لندن دانست و دوم اینکه می توان آن را پیچیده ترین پروژه مهندسی ادغام شده دانست، که در بالای محوطه احداث، ساخته شده است.

منبع:ekranezhad.blogfa.com




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
مبتکران اهل کره جنوبی با استفاده بهینه از آب سیفون سرویس های بهداشتی شیوه نوینی برای تولید برق در خانه عرضه کرده اند.

سیفون سرویس های بهداشتی منازل به طور متوسط سالانه حدود پنج هزار بار کشیده می شود و اگرچه ممکن است به نظر نیاید اما دانشمندان معتقدند کشیدن سیفون بیشترین میزان مصرف آب در منازل را به خود اختصاص داده و 30 درصد آب خانه ها صرف این کار می شود.

طرفداران محیط زیست سالهاست تلاش می کنند چاره ای برای این میزان آب مصرفی بیابند اما اکنون محققان کره ای شیوه جدیدی برای استفاده از انرژی سیفون سرویس های بهداشتی به یک شکل بهینه شده اند.

تولید برق


گروهی از پژوهشگران کره جنوبی سیستمی ابداع کرده اند که حرکت آب سیفون توالت را به برق در خانه، ترجمه می کند.

علاوه بر این، این شیوه می تواند برای مهار انرژی از دیگر انواع حرکات آب مثلا قطرات باران یا جریان رودخانه نیز به کار گرفته شود.

این دستگاه از مزیت مواد عایق که یک رسانای ضعیف برق هستند اما می توانند از میدان الکترواستاتیک پشتیبانی کنند، استفاده می کند.

وقتی یک ماده عایق در آب قرار می گیرد، یک لایه الکتریکی در بیرون این ماده ایجاد می شود. تفاوت بین آب و لایه عایق می توانند شارژ الکتریسته در الکترود ایجاد کند.

دانشمندان دانشگاه ملی سئول و موسسه فناوری الکترونیک کره(KETI)  یک مبدل ساده عایق برای مهار این انرژی ساخته اند.


آنها دریافتند حرکت یک قطره 30 میکرولیتری برای روشن کردن یک لامپ LED کافی است.

این دانش پژوهان با انتشار یک تصویر ویدیویی نشان دادند که سیستم آنها با جریان قطرات آب توسط سیفون، کار می کند.

اگرچه این سیستم هنوز در مرحله اثبات مفهوم است اما محققان امیدوارند سیستم شان در نهایت بتواند از آب مصرفی سیفون، روشنایی خانه را تامین کند.

آنها می گویند با استفاده از این مهار کننده های انرژی به این مفهوم جدید، کاربرد گسترده استفاده از حرکات طبیعی آب مانند باران، رودخانه و حتی امواج دریا را نشان دادیم.

 

منبع:مهر




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
مدت‌هاست که ایده‌هایی برای جلوگیری از فاجعه‌های هسته ای پیشنهاد می‌شود؛ به خصوص بعد از فاجعه‌ی هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 که بر اثر یک سونامی قدرتمند، آسیب‌هایی بسیار جدی متحمل این کشور شد. حالا دانشگاه MIT طرحی جالب را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای عنوان کرده است.

به نظر شما امن‌ترین مکان برای قرار دادن یک راکتور هسته‌ای کجاست؟ ظاهراً دریا!
نیروگاهی با طراحی اولیه و مفهومی توسط MIT پیشنهاد شده که می‌تواند روی آب‌های عمیق و کیلومترها دورتر از شهرها روی آب فعالیت کند. این طرح مزایای بسیاری نسبت به نیروگاه‌های امروزی هسته‌ای دارد. نیروگاه‌های امروزی دارای مشکلات بسیاری چون خطرات سونامی، زلزله و نشت مواد خطرناک به محیط زندگی هستند، اما چنین طرحی از تمام این موارد مصون است. سونامی‌ها در آب‌های عمیق اندازه موج بسیار کوتاهی دارند، در آب دریا زلزله احساس نمی‌شود و از طرفی سیستمی اضطراری برای این نیروگاه در نظر گرفته شده که زباله‌های هسته‌ای را به جای تخلیه در هوا که ممکن است به نقاط شهری برسد، به صورت گاز در آب تزریق می‌کند.
در کنار این موارد منبع بی‌نهایت و دسترسی آسان به آب را در نظر داشته باشید که می‌تواند منبعی همیشگی و مطمئن برای خنک کردن راکتور باشد؛ برتری بزرگی که "جیکوپو بونجیرونو" از مسئولان این طرح از آن به عنوان "هیت سینک نامحدود" یاد می‌کند.
همان طور که گفته شد این نیروگاه قادر است در شرایط اضطراری گازهای رادیواکتیو را به جای هوا به دریا بفرستد که هر چند خطری مستقیم متوجه مردم ساحل دریاها نمی‌شود، با این حال باز هم از لحاظ مسائل زیست محیطی آلوده‌کننده‌ی محیط دریاهاست و می‌تواند به شکل غیرمستقیم و در دراز مدت بر سلامت انسان تأثیر منفی بگذارد.
این طرح فعلا در حد ایده قرار دارد اما اگر بتواند به مرحله‌ی ساخت برسد، قادر است دستیابی به انرژی هسته‌ای را پاک‌تر، ایمن‌تر و کنترل‌پذیر تر از گذشته کند.




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand




تاریخ: 2 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در اینجا لینک دریافت چند برنامه مفید و کاربردی از جمله دیکشنری مخصوص رشته برق،طراحی مدار،بدست آوردن مقدار مقاومت و ...برای اندروید گذاشتم که خصوصا برای دانشجویان رشته برق و الکترونیک میتونه مفید باشه!

 

EveryCircuit_v2_04l

                             ElectricalEngFree_3_0

                                                              moghavematyar_1_0

                                                                                             elettronica_pro_3036

 




تاریخ: شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

با بیش از 300,000 آینه که هرکدام به صورت جداگانه توسط کامپیوتر کنترل می شوند و سه برج بسیار بلند 140 متری که در بالای هرکدام، دیگ پر از آبی با دمای 540 درجه ی سانتیگراد قرار دارد. بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به نام ایوانپاه (Ivanpah) حقیقتا مکانی برای استثمار انرژی خورشید است. پروژه ی نیروگاه ایوانپاه توسط برایت سورس (Bright Source) انجام شده و سرمایه گذارانی چون گوگل و NRG نیز در پشت آن بوده اند. این نیروگاه می تواند برق 140,000 خانه را تامین کند.


منبع:دیجی کالا

 

 علاوه بر تمام انرژی که این نیروگاه تولید می کند، در حین انجام پروژه تکنولوژی هایی تولید شد که می تواند در ساخت نیروگاه های بعدی نیز استفاده شود. البته تصور نکنید این نیروگاه متشکل از پنل های خورشیدی فوتو ولتائیک که هرکدام می توانند انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند است، بلکه، هرکدام از این 300 هزار آینه، نور خورشید را به سمت دیگ واقع بر روی هرکدام از سه برج وسط مزرعه منعکس می کنند. دیگ بالای هر برج کاملا مشکی رنگ ساخته شده تا بیشینه ی جذب انرژی را داشته باشد. آب درون آن به جوش می آید و در نهایت بخاری فرا داغ تشکیل می شود. پس از آن است که این بخار فرا داغ به توربین هایی جهت تولید الکتریسیته منتقل می شود.

 



با همه ی این اوصاف، نیروگاه ایوانپاه از نظر تکنولوژی مقداری قدیمی محسوب می شود. در حقیقت برایت سورس به دنبال جایگزینی دیگ های آب جوش با مخازن نمک است. یک فن آوری که با نام سولار پلاس (Solar Plus) عرضه می شود. در این تکنولوژی، در عوض به جوش آوردن مستقیم آب، دمای یک مخلوط نمکی مذاب متشکل از سدیم نیترات و پتاسیم نیترات بالا می رود. این تبدیل به یک نوع باتری گرمایی می شود که پس از آن به شکلی می توان تولید بخار کند و توربین ها را به کار بیندازد. باتری را بدین دلیل گفتیم که این مخلوط نمکی، می تواند گرمای شدید را تا 6 ساعت در خود نگه دارد و حتی در شب نیز تولید بخار کند و توربین ها را به کار بیندازد. به هر صورت، نیروگاه ایوانپاه بزرگترین نیروگاه غیر آلاینده ای است که تا به حال ساخته شده و امیدواریم که در آینده تعداد آن ها بیشتر شود.




تاریخ: دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تا به حال پیش آمده است که به این موضوع فکر کنید که آیا می توان انرژی های هدر رفته در زندگی شخصی را دوباره استفاده کرد ؟!

 

پاسخ تمام افراد مطمئنا آری است زیرا هیچ کسی دوست ندارد انرژی های فسیلی به زودی از بین برود و زندگی بسیاری از افراد مختل شود همین تفکر را نیز مخترع شارژر حرارتی Epiphany onE Puck داشته است.

و اما Epiphany onE Puck چیست؟  

آیا تا به حال فکر کرده اید که می توانید از حرارت نوشیدنی تان تولید برق کنید؟ خوب مطمعنا این تولید برق ولتاژ زیادی نخواهد داشت به دلیل وجود حرارتی متوسط در فنجان نوشیدنی گرم شما اما این میزان برق تولیدی مطمعنا برای شارژ کردن تلفن شما کافیست.

Epiphany onE Puck مجهز به یک پد سنسور دار می باشد که می تواند گرمای فنجون نوشیدنی شما را جذب کرده و به برق با ولتاژ پایین تولید کند.

به گزارش کنجکاو،  این پد دارای چندین ویژگی مختلف می باشد که مهمترین آن سلامت باتری با خروج جریان برق ثابت می باشد. همینطور یکی دیگر از ویژگی های این پد ذخیره سازی آن به میزان بسیار زیاد انرژی می باشد که خود بسیار در تبدیل انرژی کمک بخش است.

منبع:کنجکاو




تاریخ: شنبه 12 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
  • فيلم آموزشي بررسي نحوه عملكرد توربين هاي بخار

 

 

 

حجم: 37 MB
نوع فایل: flv



تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
  • فيلم آموزشي نيروگاه هسته ای

 

 

 

حجم: 140 MB
نوع فایل: flv



تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
  • 40 سوال به همراه ّپاسخ مربوط به درس مدار

 

 

 

حجم:1.46 mB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 36
نوع فایل: pdf



تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

فیلم انفجار یک ترانسفورماتور فدرت را برای مهندسین عزیز تدارک دیده ایم . مطمئنا این فیلم مورد توجه مهندسین برق و همچنین دیگران قرار خواهد گرفت . ببینید یه ترانس با چه قدرتی منفجر میشود .

 

دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت


دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت دانلود با لینک مستقیم
دانلود فیلمی از منفجر شدن ترانسفورماتور قدرت رمز فایل :www.iran30t.com




تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
  • دانلود نرم افزار 2012 Siemens SIMATIC STEP 7- 5.5 Professional v12.0

همان طور که اطلاع دارید plc یکی از مهمترین نرم افزارهای کنترل در صنعت است و کمپانی قدرتمند زیمنس در ارائه ی نرم افزارهای plc حرف اول را میزند، آخرین سری نرم افرار ارائه شده از سوی شرکت زیمنس Simatic Step 7 می باشد که نمونه کامل شده همان step5 است از جمله مزیتهای s7 نسبت به s5 را میتوان تطابق با استاندارد IEC1131 و همچنین قابلیت پیکربندی سخت افزار و شبکه از طریق این نرم افزار نام برد. محصولات این شرکت به طور کلی در چهار دسته ی LOGO! Logic Module - Modular controllers SIMATIC S7

Embedded Controller - PC-based Controller تقسیم بندی می شود .در این میان Modular controllers SIMATIC S7 یکی از پرکار بردترین plc های ماژولار است که در رنج گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع کنترال کننده شامل انواع مختلفی همچون S7-200 ، S7-400 ، S7-300 ، S7-1500 ، S7-1200 می باشد که هر یک در شرایط خاص و با توجه به نیاز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

توجه داشته باشید که برای unzip میبایست هر 6 پارت را دانلود و در یک پوشه قرار دهید

 

  part 1 part 2 part 3 part 4 part 5 part 6

حجم:150 MB حجم:150 MB حجم:150 MB حجم:150 MB حجم:150 MB حجم:70 MB
رمز: www.power2.ir



تاریخ: یک شنبه 29 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
 

افزایش روزافزون مصرف انرژی سبب شده تقاضا برای آن به شکل چشمگیری افزایش یابد. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده شاهد شوک بزرگی در زمینه عرضه انرژی خواهیم بود که درست به اندازه بحران اقتصادی چند سال گذشته می‌تواند بر روند زندگی مردمان تأثیرگذار باشد.

 

چندی پیش سازمان ملل اعلام کرد حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر از مردم دنیا در مناطق فاقد دسترسی به برق زندگی می کند که دو سوم آنها در ده کشور فقیر دنیا سکونت دارند.

با در نظر گرفتن پدیده گرمایش جهانی، کاهش ذخایر نفت و همچنین گاز طبیعی، می توان گفت تا بحران جهانی انرژی فاصله چندانی نداریم. در این میان استفاده از انرژی های سازگار با طبیعت نیز با محدویت های زیادی روبرو است. برای نمونه ابری بودن هوا یکی از مهم ترین عواملی است که سبب کاهش قابل توجه کارایی صفحات خورشیدی بر روی زمین می شود. همچنین تولید سوخت های زیستی با مشکل کمبود منابع روبه روست و ایجاد زیرساخت های لازم برای بسیاری دیگر از انواع انرژی های تجدیدپذیر بسیار پرهزینه است.  

تاکنون راه حل های متفاوتی برای مقابله با این بحران احتمالی ارائه شده است. اما راه حلی که بتازگی گروهی از دانشمدان ژاپنی ارائه داده اند به کلی با راه حل های پیشین متفاوت است. شرکت ژاپنی«شیمیزو» طرح جدیدی پیشنهاد کرده که براساس آن انسان می تواندیک نیروگاه خورشیدی بر روی سطح ماه ایجاد کند.

براساس این طرح می توان مجموعه ای از صفحات خورشیدی بر روی خط استوای ماه ساخت. این صفحات خورشیدی به صورت شبانه روزی نور خورشید را جذب کرده و انرژی تولیدی را از طریق ساز و کار مشخصی به زمین منتقل می کند. به این ترتیب می توان به منابع پایداری از انرژی دست یافت که اتفاقا هیچگونه آلودگی نیز به همراه ندارد.

منبع جدید انرژی، این بار بر سطح ماه

دانشمندان ژاپنی شرکت شیمیزو، نیروگاه خورشیدی عظیمی که می توان با استفاده از صفحات خورشیدی بر خط استوای ماه ساخت اصطلاحا «حلقه ماه» (Lunar Ring) نامیده اند. اگر این طرح با موفقیت طی شود، می توان به منبع پایداری از انرژی پاک دسترسی یافت.

کارشناسان پیش بینی می کنند تا 20 سال دیگر میزان مصرف نفت دنیا به 17 گیگاتن برسد. براساس محاسباتی که کارشناسان شرکت شیمیزو انجام داده اند، میزان انرژی تولید شده از طریق این کمربند بر روی سطح ماه می تواند برابر با همین میزان از انرژی نفت باشد.

به این ترتیب شاید دیگر نیاز بشر به استفاده از سوخت های مختلف فسیلی نظیر نفت،زغال سنگ و زیست توده از بین برود و همچنین شاهد کاهش بسیار چشمگیری در میزان تولید گازهای آلاینده و به ویژه دی اکسید کربن بر روی زمین خواهیم بود. براساس طرح اولیه شرکت ژاپنی، طول این حلقه بر روی سطح ماه حدود 10782 کیلومتر و عرض آن هم 402 کیلومتر است.

استفاده از ربات ها برای ساخت کمربند ماه

ربات ها نقش مهمی در ساخت این سازه عظیم بر روی سطح ماه خواهند داشت. براساس طرح اولیه برای این کار قرار است ربات ها کارهایی نظیر صاف کردن سطح ماه، انجام خاکبرداری و همچنین نصب انواع تجهیزات را انجام دهند. یکی از ویژگی های مهم ربات ها این است که برخلاف نیروی کار انسانی می توانند به صورت 24 ساعته کار کنند. البته قرار است گروهی از فضانوردان نیز به بررسی و ساماندهی روند کار ربات ها بپردازند.

همچنین می توان از منابع موجود روی سطح ماه نیز برای ایجاد این سازه عظیم استفاده کرد. خاک سطح ماه حاوی مواد مختلفی است که از آنها می توان برای ساخت سرامیک، شیشه و حتی سلول های خورشیدی استفاده کرد. به این ترتیب می توان حجم محموله ارسالی از زمین به ماه را تا حد زیادی کاهش داد.

باید توجه داشت ساخت این سازه، فقط به نصب صفحات خورشیدی محدود نمی شود؛ بلکه علاوه بر آن باید کابل های ویژه ای را برای انتقال انرژی الکتریکی تولید شده به تجهیزات ویژه انتقال انرژی و نیز آنتن های ویژه انتقال انرژی از طریق ریزموج (مایکروویو) در نظر گرفت. آنتن های ارسال ریزموج هر کدام حدود 12 مایل قطر دارند و می توانند انرژی تولید شده از طریق صفحات خورشیدی را به زمین ارسال کنند.

ارسال انرژی الکتریکی از ماه به زمین

انرژی الکتریکی تولید شده از طریق صفحات خورشیدی حلقه ماه را می توان به دو طریق به زمین ارسال کرد؛ شیوه اول استفاده از ریزموج و شیوه دوم نیز ارسال آن از طریق تابش لیزر است. در روش اول انرژی از طریق آنتن های ویژه و غول پیکر ریزموج (مایکروویو) به زمین ارسال شده و در شیوه دوم نیز انرژی از طریق تجهیزات ویژه تولید لیزری به سطح زمین ارسال می شود. روی زمین هم فناوری های دریافت ریزموج و لیزر، انرژی ارسالی را دریافت می کنند.

در شیوه ریزموج، امواج دریافت شده روی سطح زمین با استفاده از مواد نیمه رساناها و نیز اینورترها (invertor) دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. انرژی الکتریکی به دست آمده را می توان وارد خطوط شبکه برق رسانی کرد و به این ترتیب از آن استفاده شود.

در شیوه انتقال از طریق تابش نیز ایستگاه های دریافت روی خط استوای زمین قرار می گیرند، زیرا در این مناطق بیشتر اوقات آسمان صاف و بدون ابر است. این ایستگاه ها ممکن است در صحراها یا حتی اقیانوس ها قرار داشته باشند. هدف طبق پیش بینی کارشناسان به این صورت است که می توان حتی تا 98 در صد از تابش لیزر را دریافت کرد. در این ایستگاه ها تابش لیزر از طریق سلول های فتوالکتریک به نیروی الکتریسیته تبدیل می شود.

همچنین نصب این ایستگاه های دریافت تابش لیزر در اقیانوس ها می تواند یک کاربرد دیگر نیز داشته باشد و آن هم این که با استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده می توان آب دریا را الکترولیز کرد و از هیدروژن تولید شده برای تولید مجدد انرژی الکتریکی بهره گرفت.

با این که این طرح بسیار بلندپروازانه به نظر می رسد، اما نباید این نکته مهم را از یاد برد که انرژی تولید شده از طریق این شیوه می تواند انرژی درصد زیادی از جمعیت سیاره زمین را فراهم کند. محاسبه کارشناسان نشان می دهد حلقه ماه می تواند حدود 13 هزار تراوات انرژی را برای زمین تامین کند. برای مقایسه کافی است در نظر داشته باشید که سال 1390 ایالات متحده فقط 4100 تراوات انرژی الکتریکی مصرف کرده است.

بهره گیری از منابع جایگزین انرژی برای ژاپن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس از فاجعه در نیروگاه اتمی فوکوشیما، ژاپن داوطلبانه بیشتر نیروگاه های هسته ای خود را تعطیل کرد. همین سبب شده گرایش بسیاری از دولتمردان این کشور به بهره گیری از سایر منابع کم خطر و سازگار با محیط زیست افزایش یابد.

آیا این طرح امکان پذیر است؟

با این که در نگاه اول آینده ای که می توان از این طرح ترسیم کرد، بسیار خوشبینانه و امیدبخش تلقی می شود، اما پرسش های بی شماری در این میان بی پاسخ مانده است. پرسش هایی که برای اجرای طرح باید حتما آنها را مدنظر قرار داد. برای نمونه باید به مساله ساخت و ساز روی سطح ماه پرداخت. آیا ایجاد سازه ای عظیم همانند حلقه ماه، خطراتی را متوجه حیات روی زمین نمی کند؟ چه کسی اجازه دارد به روی سطح ماه سازه ایجاد کند؟

از همه مهم تر این که هزینه این طرح عظیم هنوز مشخص نیست. شکی نیست که قرار دادن ده هزار کیلومتر سلول خورشیدی روی سطح ماه، هزینه ای نجومی را برای کشورها به همراه خواهد داشت. شرکت شیمیزو نیز امیدوار است فرآیند ساخت این طرح از سال 1413 خورشیدی آغاز شود، اما خود این کارشناسان نیز می دانندکه در این راه با دشواری های بسیار زیادی روبه رو خواهند شد. با در نظر گرفتن مشکلات زیادی که فعلا در زمینه تامین انرژی و نیز آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی داریم، شاید هیچ راه حل بهتری جز این شیوه در پیش نداشته باشیم.

منبع:کنجکاو




تاریخ: شنبه 28 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=c9e0b45c53a607ee37b544b8f7f0a9b3  لینک دانلود نمونه سوالات                                                                                 دوستان عزیز این لینک به مدت 7 ساعت بعد اپلود  بصورت مسقیم قابل دانلود میباشد .




تاریخ: پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=4c3129485aaa2dec6b73d07cd3f104c4  لینک دانلود




تاریخ: پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

فرستادن به ایمیل

شرکت فیلیپس نسل جدیدی از لامپ‌های هوشمند را روانه بازار کرده که از قابلیت تغییر رنگ و کنترل توسط برنامه نرم‌افزاری تلفن همراه برخوردار است.

 

جدیدترین مدل از لامپ‌های هوشمند فیلیپس، BR30 Connected Downlight Lamp نام دارد که در یک بسته سه تایی به همراه یک هاب بی سیم به قیمت 199 دلار عرضه می‌شود.

لامپ BR30 قادر به تولید رنگ‌هایی در محدوده درجه حرارت 2000 تا 6500 کلوین است.

 

  

تفاوت کلیدی بین لامپ BR30 و نسخه‌های قبلی، شکل متفاوت آن است که نور را هدایت کرده و برای لوسترهای سقفی یا دیوار کوب ها مناسب است. با اتصال هاب به شبکه بی‌سیم و استفاده از تلفن همراه هوشمند یا تبلت با سیستم عامل آندروید، امکان کنترل کامل لامپ از طریق برنامه نرم افزاری Philips Hue وجود دارد.

گزینه‌های برنامه نویسی برای استفاده از طیف گسترده‌یی از رنگ‌ها شامل رنگ‌های سنتی تا طیف‌های مختلف قرمز و سبز، در کنار امکان استفاده از لامپ به عنوان زنگ هشدار یا تایمر با استفاده از این برنامه نرم افزاری مخصوص فراهم می‌شود.




تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

یک گروه از دانشمندان در چین اولین لامپ برقی را اختراع کرده اند که سیگنال وای فای ساطع می کند و برای ارتباط با اینترنت از نظر انرژی بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود.

 

محققان دانشگاه فودان در شانگهای نمونه اولیه از یک فناوری جدید ساخته اند که نام Li-Fi را برای آن انتخاب کرده اند.

  

کارشناسان مدعی شده اند که این لامپهای ال ایی دی که مجهز به تراشه های میکرو هستند بهتر از اینترنتهای بی سیم در چین کار می کند.در نزدیکی این لامپ برق تا چهار دستگاه می توانند به اینترنت متصل شوند و سیگنال آن با استفاده از فرکانسهای نور به جای امواج رادیویی متصل شوند.

این لامپ نیز دارای یک تراشه میکرو است که عامل ایجاد سیگنال آن است و با سرعت 150 مگابایت در ثانیه کار می کند که به طور قابل توجهی بسیار سریع تر از ارتباطهای وای فای در بسیاری از نقاط از جمله چین تلقی می شود.

ماه آینده قرار است این محققان 10 نمونه از لامپهای برق دارای فناوری Li-Fi و ابزار همراه آن را در جشنواره بین المللی صنعت در شانگهای رونمایی کنند.

کارشناسان اظهار داشتند که این روش ارزانتر، سریع تر و صرفه جوتر در انرژی برای اتصال به اینترنت است و استفاده از آن می تواند در خانه چینی ها به یک روش معمول تبدیل شود.

براساس اظهارات این محققان لامپهای Li-Fi تنها از 5 درصد انرژی لازم برای تأمین انرژی سایر دستگاه های ساطع کننده Wi-Fi استفاده می کند، چرا که این دستگاه ها به سیستمهای خنک کننده برای تأمین اینترنت متکی هستند و میزان مصرف انرژی آنها قابل توجه است.

در هر صورت این فناوری دارای این نقایص است که اگر برق خاموش بشود، ارتباط اینترنت قطع شده و یا اگر لامپ با مانع رو به رو شود فرکانسهای آن به کاربران نمی رسد.

منبع:کنجکاو




تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
 

دانشمندان برای نخستین بار الکترودی برای باتری ساخته اند که خود ترمیم شونده است؛ یافته ای که راه برای نسل بعدی باتری های بادوام در خودروهای الکتریکی ، تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی هموار می کند.  

پژوهشگران دانشگاه استنفورد می گویند الکترود خود ترمیم شونده از میکروذرات سیلیکون ساخته شده است که به طور گسترده در صنعت نیمه رساناها و پیل های خورشیدی استفاده می شوند. راز پشت این ابتکار در یک پلیمر کشسان نهفته است که این الکترود را می پوشاند، آن را متصل به هم نگه می دارد و به طور خود به خود ترک های ریزی که در طول عملکرد باتری ایجاد می شوند، ترمیم می کند.

"چائو وانگ" پژوهشگر مقطع پسا دکتری در دانشگاه استنفورد و دو محقق دیگر این پلیمر خود ترمیم شونده را در آزمایشگاه پروفسور "ژنان بائو" استاد مهندسی شیمی این دانشگاه ساخته اند.

  

این گروه بر روی پوست انعطاف پذیر الکترونیکی قابل استفاده در روبات، حسگرها، دست و پای مصنوعی و دیگر کاربردها فعالیت دارند.

برای پروژه باتری، چائو وانگ نانوذرات ریزی از کربن را به پلیمر افزود تا خاصیت رسانای برق پیدا کند. وی می گوید دریافتیم الکترودهای سیلیکونی وقتی که با پیلمر خود ترمیم شونده پوشش پیدا کنند 10 برابر بادوام تر می شوند. این پوشش پلیمری ترک های ریزی که طی تنها چند ساعت استفاده بر روی باتری ایجاد می شود را ترمیم می کند.

"یی کویی" استادیار دانشگاه استفورد و یکی از مجریان این پروژه گفت : این الکترودها حدود 100 چرخه شارژ شدگی- تخلیه شارژ را تحمل می کنند بدون آنکه ظرفیت ذخیره سازی انرژی چشمگیری را از دست بدهند.  این درحالی است که هنوز تا هدف 500 چرخه برای تلفن همراه و سه هزار چرخه برای خودروی برقی راه مانده است. اما این امید وجود دارد و داده های ما حاکی است که این امر شدنی و عملی است.

منبع:کنجکاو




تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
 

یک شرکت ایتالیایی به نام «کاتالیزور انرژی» (ECAT) پیش‌سفارش‌های نیروگاه همجوشی سرد قابل‌حمل خود را دریافت کرده است.

 

این نیروگاه توسط «آندرئا روسی» ابداع شده است.

همجوشی سرد یک ابزار نظری مهارکننده میزان بزرگی انرژی با جوش‌دادن اتم‌ها به یکدیگر است. همجوشی معمولی فرایندی است که خورشید را نیرودهی می‌کند و روندی بسیار داغ به شمار می‌آید.

دانشمندان سال‌ها به دنبال یافتن شیوه‌ای جهت اجرای همجوشی سرد بوده‌اند که به میزان بالای گرما نیاز نداشته باشد.گفته می‌شود، تاکنون هیچ کسی به جز روسیه قادر به یافتن شیوه‌ای برای انجام چنین فرایندی نبوده است.

نیروگاه جدید از یک کاتالیزور نوع نیکل به اندازه نانو استفاده می‌کند و زمانی که هیدروژن به این مجموعه افزوده می‌شود، گرما و مس مناسب تولید می‌شود.

نیروگاه ابداعی بسیار کوچک بوده و ابعاد آن به اندازه 20*20*1 سانتی‌متر گزارش شده است.

شرکت سازنده 106 عدد از این واحدها را در یک کانتینر تعبیه کرده و تمامی آن‌ها در کنار یکدیگر نیروگاه ECAT 1MW را تشکیل می‌دهند، که به بهای 1.5 میلیون دلار به فروش می‌رسد.

 

منبع:کنجکاو




تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

فرکانس برق در کشور های مختلف

 

اکثر کشورهای جهان سیستم های الکتریکی شان را روی یکی از دو فرکانس 60 و 50 هرتز استاندارد کرده اند. لیست کشورهای 60 هرتز که اغلبشان در دنیای جدید قرار دارند کوتاه تر است اما نمی توان گفت که 60 هرتز کمتر معمول است.   

 کشورهای 60 هرتز عبارتند از:  ساموای امریکا، آنتیگوا و باربودا، آروبا، باهاماس، بلیز، برمودا، کانادا، جزایر کیمان، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دمونیکن، السالوادور، پلینسیای فرانسه، گوام، گواتمالا، گیانا، هاییتی، هندوراس، کره جنوبی، لیبریا، جزایر مارشال،مکزیک،میکرونسیا،نیکاراگویه، جزایر ماریانای شمالی، پالایو، پاناما، پرو، فیلیپین، پرتوریکو، ساین کیتس و نویس، سورینام، تایوان، ترینیداد توباگو، جزایر ترکس و کیاکوس، ایالات متحده، ونزولا، جزایر ویرجین، جزیره ویک.این کشورها دارای سیستم هایی با فرکانس مختلط  60 و 50 هرتز اند: بحرین، برزیل(اغلب فرکانس 60) ، ژاپن

 (فرکانس 60 هرتز در زمان حضور غربی ها) اغلب کشورها بگونه ای استاندارد تلویزیون شان را انتخاب کرده اند که با فرکانس خطوط برق شان متناسب باشد. استاندارد  N TSCبرای کار با فرکانس خطوط برق 60 هرتز طراحی شده است در حالیکه PAL   SECAMبرای فرکانس خطوط 50 هرتز طراحی شده است اما نسخه 60 هرتز وجود دارد، برای مثال در برزیل PAL-Mارایه دهنده وضوح PALو چشمک تصویر پایینTSC است. عموماً این مطلب پذیرفته شده است که نیکلا تسلا فرکانس 60 هرتز را به عنوان کمترین فرکانسی که منجر به عدم بروز پدیده چشمک زنی قابل مشاهده در روشنایی های خیابان ها می شد، انتخاب کرد. توان 25 هرتز بیش از آنی که در آبشار نیاگارا تولید شود، در اونتاریو و آمریکای شمالی استفاده می شده است.
هنوز هم ممکن است برخی از ژنراتورهای 25 هرتز در آبشار نیاگارا مورد استفاده واقع شوند. فرکانس پایین طراحی موتورهای الکتریکی کم سرعت را ساده می سازد و می توان آنرا به صورت بهتر و موثرتری تولید کرده و انتقال داد، اما منجر به چشمک زنی قابل ملاحظه ای در روشنایی ها می شود. کاربرد های ساحلی و دریایی ممکن است گاهاً فرکانس 400 هرتز را به علت مزیت های مختلف فنی مورد استفاده قرار دهند. برق 67/16 هرتزی هم هنوز در برخی از سیستم های راه آهن اروپا مانند سوئد به چشم می خورد.

 




تاریخ: جمعه 19 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

کلیپ جرقه خوردن سیم فشار قوی برق قدرت

دانلود کلیپ




تاریخ: جمعه 19 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

چرا مقره های برق را با آب شستشو می دهند؟

      

بسیاری از خطوط برق در مناطق آلوده واقع شده اند .نمک گردوغبار شن .ماسه .موادشیمیایی و..... ودیگر آلاینده ها می توانند بر روی عایق ها (مقره ها) جمع شوند این آلاینده ها هنگامی که با رطوبت ترکیب می شوند می توانند اثر قابل توجهی روی حالت عایقی خطوط بگذارند وباعث می شود خاصیت عایقی خطوط انتقال کاهش یابد اگر این آلاینده ها را از روی عایق ها (مقره ها) تمیز نکنیم مقره ها رسانا خواهند شد.ودر نهایت شروع به گرفتن جریان نشتی در روی مقره می کنند واگر هم به اندازه کافی باعث عبور جریان نشتی شوند باعث ایجاد تلفات  ودر نهایت باعث ایجاد یک اتصال کوتاه به زمین یا قسمت های بدون برق می شوند.

  

این اتصال کوتا می تواند به تجهیزات سیستم انتقال آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند.که خود باعث قطع جریان برق به طور موقت وگذرا می شود واین اتصال کوتا ها وقتی به صورت متناوب انجام می شوند باعث ایجاد الگوی نامناسبی برای خطوط انتقال وهمچنین نارضایتی مصرف کننده ها شود.

روشهای رایج برای مقابله با آلودگی در کشور در کشور چین عبارتند از تمیز کردن بوسیله دست، پوشش دادن سطح مقره ها با گریس یا روغن سیلیکون و یا شستشوی مقره ها به روش خط گرم است.


عملکردتقریبی پوشش روغن سیلیکون فقط حدود ۲ تا ۳ ماه است و عمر گریس نیز چیزی در حدود ۶ ماه است که هر دوی آنها در پایان عمرمفیدشان از سطح مقره برداشته شوند که مراحل مختلف آن با دشواری وصرف وقت زیاد انجام می گیرد.
به نظر می رسد تنها راه حل موثر برای بهره برداران به منظور مقابله با آلودگی ها و جلو گیری از بروز جرقه در سطح آنها استفاده از پوشش (RTV) برای مقره های پست های برق باشد.

           




تاریخ: جمعه 19 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

امروز همه به دنبال علم هستند و کسی که علم بیشتری دارد پر طرفدارتر است و در جامعه محبوب تر.کسانی که حرف استقلال زده اند و قرار است  آزاده و با هویت زندگی کنند اگر در عرصه علم کم بیاورند هیچ کس طرفدار آنان نیست.

علم مثل باران است و اگر در زمین صاف بیافتد آرام آرام آن را بارور می کند ولی اگر بر بلندی و قله ببارد اثری ندارد.گفته شده است:« شرط علم آموزی این است که بلند نشوید، بلکه تن به زیر بار علم بدهید.» این یعنی اینکه در باب علم آموزی متکبر نشوید.

آدم خاکی ز حق آموخت علم

تا به هفتم آسمان افروخت علم

انسان خاکی علم را یاد می گیرد.همین که کمی احساس غرور کند، متوقف می شود و علمش نابود می گردد.پس تا به روز آخر_ به خاطر شأن علم_ دنبال علم و دانش باشید و دانشجو بمانید همان طور که پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) می فرمایند:« اطلبو العلم من المهد الی لحد».

یکی از حرف های مولانای شاعر در باب علم آموزی این است که" آب رحمت بایدت رو پست شو"، این پستی به معنای خاکی بودن است و نه به معنای ذلیل بودن. اگر می خواهید مست علم و دانش شوید باید خودتان را مقداری نادیده بگیرید.

علم و حکمت زاید از لقمه ی حلال

عشق و رقت آید از لقمه ی حلال

اگر علم شما جهت درست نداشته باشد و هدفدار نباشد فایده ندارد و حرام می شود. علمی که برای شهرت و فخر فروشی است اجازه رشد را از شما خواهد گرفت و به شما اجازه پرواز نخواهد داد.

خصلت علم آزاد اندیشی است.انسان های متحجر نمی توانند عالم شوند.انسان هایی که در گذشته زندگی می کنند نمی توانند عالم زمان خودشان شوند؛ گاهی همین علم جلوی آزاد اندیشی شما را می گیرد، می گویند علم گاهی رفیق و یار انسان است و گاهی بار انسان می شود.

علم چون بر دل زند یاری شود

علم چون بر تن زند باری شود

اگر علم در دل شما نقش نبندد، یار شما نخواهد شد، بلکه بار شما خواهد بود.

مولانای شاعر می گوید:« علم ها بعضی تحقیقی اند و برخی تقلیدی». علمی که حرف دیگران را مطرح می کند و یا به اصطلاح خودمانی فقط « جزوه نوشتن» باشد علم نیست.

علم تقلیدی وبال جان ماست

عاریست و ما نشسته کان ماست

باید دانش را جست و حظ کرد.مولد علم بود تا رشد کرد و به درد دنیا و دین خورد. سعی کنید دانش اکتسابی تان تحقیقی باشد نه تقلیدی. چنان که شاعر گوید:

مشتری علم تحقیقی حق است

دائماً بازار او با رونق است

و من الله توفیق

رضا عالیوند    11.7.1392




تاریخ: پنج شنبه 11 مهر 1398برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باتری هایی که در تصاویر زیر مشاهده می کنید علاوه بر قابلیت شارژ مجدد و امکان استفاده در لوازمی که جا باتری تعریف شده دارند، قابلیت استفاده در دیگر لوازم از طریق درگاه یو اس بی را دارا می باشند. با این ایده باتری قلمی می تواند به حیات خود ادامه دهد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

منبع : آبشاران




تاریخ: پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand


هوایی انتقال برق کشور است و براي نخستین بار در جهت افزایش ایمنی و امنیت نیروي کار که بالاترین سرمایه میباشد در شرکت تعمیرات انتقال نیروي برق تهران ( متانیر )، اداره تعمیرات خطوط هوایی قم، به مرحله اجرا در آمده است.امید است چنین روشی پایه گذار استفاده از روشهاي نوین کاري به منظور بالا بردن بهروري و ایمنی پرسنل و کاهش تلفات جانی گردد




تاریخ: سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

این فیلم زیبای آموزشی به نحوی کامل و جذاب و جامع نحوه کار یک توربین گازی را به همراه ژنراتور آن با ریز جزئیات نمایش میدهد.

               




تاریخ: سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

اگر دوست دارید بدانید برق شهری میتواند چه نقش های جالبی در زندگی روزمره شما انجام دهد و همینطور اگر جزو افرادی هستید که کلا برق رو جدی نمیگرند و احساس برتری هوش انسانی به این به اصطلاح "خادم خطرناک" رو دارند توصیه میکنیم این کلیپ رو دانلود و مشاهده بفرمایید تا ببینید برق شهری چه بلایی برسر یک ککتل خشک و خام و کم آب و بی رگ و خون که تنها شاید بخاطر کمی گوشت در ترکیباتش شباهت کوچکی به بدن انسان دارد میاورد.شاید تلنگری باشد برای برخی دوست داران برق!

 




تاریخ: سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تحلیل گران انرژی اعتقاد دارند: بادهای دریایی یکی از مهمترین منابع انرژی در آینده خواهد بود. فن آوری طراحی و ساخت توربین بادی offshore wind در این زمینه نیز رو به پیشرفت می باشد.

 

 

 

 

 

برای مثال، پتانسیل باد دریایی در اروپا،  بسیار زیاد است ، و سهم انرژی باد به برق در اروپا به طور چشمگیری در چند دهه آینده افزایش خواهد یافت بطوریکه قادر به پاسخگویی به تقاضای این قاره بیش از هفت بار است، که این مسئله توسط آژانس محیط زیست اروپا (EEA) حدود 30-40 بار تا سال 2020 و 100 برابر در سال 2030 انجام شده است.

 

 

 

 

 

اندازه متوسط ​​مزرعه باد دور از ساحل در هر سال در حال افزایش است و با این روند رو به رشد و حرکت به سمت پروژه های بزرگ در آینده، شرکت ها می توانند در آب های عمیق تر و در شرایط سخت تر در دریا سرمایه گذاری نمایند.

 

 

 

 

شرکت morphocode طرحی از توربین های بادی ارائه نموده است که از فضای بالای توربین یا همان nacelle برای سکونت استفاده نموده است. که در واقع این یک سرپناه ثابت و یک واحد مسکونی برای یک گروه از تکنسین های نگهداری توربین می باشد.

 

 

 

 

توربین های بادی باید به طور مستمر سرویس شوند. ساکنان این اتاقک باید مراقبت از بازرسی های فنی، نظارت و نگهداری از تجهیزات لازم برای بالا بردن طول عمر توربین تا زمانی که ممکن است داشته باشند. در اینجا اتاقک توربین درواقع ترکیبی از محیط زندگی و کار در یک نهاد واحد و در یک فضای غیر معمول است.

 

ترجمه: شهرام مرادی

منبع:

http://morphocode.com/work/arch/wind-turbine-loft/




تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

پیشگیری از برق گرفتگی با دستگاه هوشمند کنترل برق ایرانی

مبتکر ایرانی موفق به طرح و ساخت دستگاه کنترل هوشمند برق جهت جلوگیری از برق گرفتگی موجودات زنده شد.

 

به گزارش راسخون به نقل از عرش نیوز ، مجید قلی‌پور ریشتن گفت: مدار طراحی شده در میکرو کنترلر با استفاده از دسته پالسی از آی‌سی به یکی از پین‌های خروجی و دریافت آن از پین دیگر موجودات زنده را شناسایی می‌کند.

  

وی با بیان اینکه مرحله دوم تثبیت وجود مصرف کننده است، افزود: برق از لایه دوم سیم پیچ‌ها عبور کرده و جریان روی سیم اول القا می‌شود.این مقدار شناسایی و ترانزیستور متصل به آن پایه آی‌سی را یک می‌کند که وجود مصرف کننده را ثبت می‌کند و با قطع ارتباط رله نیز قطع می‌شود.

قلی پور ریشتن ادامه داد: سیم پیچ‌ها در هر پین از خروجی‌ها نصب شده‌اند تا بعد از وصل رله اگر موجود زنده‌ وارد مدار شد مقدار جریان القایی در هر دو سیم پیچ اختلاف داشته باشد تا رله قطع شود.

وی درباره جنبه‌های نوآوری طرح خاطرنشان کرد: با حذف اتصالات کوتاه در این طرح، حفاظت جان در برابر برق گرفتگی یا آتش‌سوزی ناشی از اتصال برق صورت گرفته است.

جلوگیری از صرف انرژی ری‌اکتیو ذخیره شده در مصرف کننده‌ها در اثر خاموشی موقع استفاده نکردن از مصرف کننده از دیگر مزایای طرح است.

 

مبتکر این طرح در پایان در خصوص وجه تمایز فنی این طرح با نمونه مشابه اظهار کرد: فیوزهای محافظ جان و سیستم ارتینگ نمونه‌های مشابه این طرح تنها در برابر برق گرفتگی فاز – زمین می‌باشند در حالی که سیستم طراحی شده علاوه بر این عملکرد از نوع فاز – نول نیز محافظت می‌کند و در صورت برق گرفتگی و یا اتصال تنها خروجی مربوط را قطع می‌کند.




تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تقریبا هر هفته مقالاتی در مورد روش های جدید و نوآورانه برای برداشت انرژی باد وجود دارد. و هر هفته تولید چند مگاوات انرژِی توسط  توربین های بادی محور افقی  سه تیغه (HAWT) عملیاتی می شود.

 

 

توربین های بادی افقی محور سه تیغه استاندارد طلا (عکس: مارک تامپسون)

توربین های بادی افقی محور سه تیغه

  

توربین بادی بدون پره Saphon را

توربین بدون پره sophon

 

یک توربین بادی Darrieus (سمت چپ) و یک توربین بادی Savonius (سمت راست) (عکس: میره و Toshihiro Oima ...

یک توربین بادی Darrieus (سمت چپ) و یک توربین بادی Savonius (سمت راست)

 

 

Invelox توربین بادی SheerWind

Invelox توربین بادی SheerWind

 

 

توربین بادی FloDesign،

توربین بادی FloDesign

 

 

از مفهوم Strawscraper Belatchew Arkitekter

 

 

جارو پیچ و تاب توربین روتور تطبیقی ​​صدا و اشوب کردن انرژی




تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

دو سال پیش، محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون مهندسی به نام تام Krupenkin ، و J. اشلی تیلور یک دستگاهی را برای بهره برداری از قدرت راه رفتن و در نتیجه شارژباتری داخلی طراحی نمودند. در حال حاضر، یک محصول جدید به نام SolePower برای انجام همین کار مشابه ساخته شده است.

 

 

 

تفاوت بین این و دستگاه های دیگر این است که آن را در قالب یک کفی در داخل کفش قرار می گیرد، به طوری که می توان آن را در انواع مختلف کفش استفاده نمود.

 

 

SolePower شامل دو بخش است: کفی تولید برق و باتری . کاربرکفی را در کفش خود جاسازی نموده و باطری به مچ پا بسته می شود. سپس با راه رفتن کاربر باطری شارژ می گردد.

 

 

 

 

در آزمایش انجام شده، این شرکت متوجه شد که باتری برای اینکه به طور کامل یک گوشی آی فون را شارژ کند نیاز به طی مسافت 2.5 تا 5 مایل ( 4 8km ) خواهد بود.

 

 

 

 

کفی کفش ضد آب و مقاوم در برابر هرگونه آب و هوا است . آخرین رتبه برای این دستگاه 100 میلیون گام در آزمون های مختلف شبیه سازی شده است .

کفی کفش برای کاربران با وزن  تا 350 پوند (159 کیلوگرم) طراحی شده است. ارزش این دستگاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار برآورد شده است.

 

ترجمه: شهرام مرادی

منبع: http://solepowertech.com/




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

توربین های بادی مدرن امروزه دیگر مشکل صدای آن برطرف شده است، میتوان به توربین های در مقیاس کوچکتر که در بالای پشت بام ساختمانها استفاده می شود اشاره نمود که با استفاده از آهنربای دائم صدای آن را بسیار تقلیل داده اند.در ساخت توربین های بزرگتر نیز با استفاده از تکنولوژی مواد پیشرفته توانسته اند صدای توربین را بسیار کاهش دهند.

در طیف زیر میزان نویز ایجاد شده در مقایسه با لوازم برقی خانگی که صدای آنها را همیشه می شنویم بر اساس فاصله توربین نشان داده شده است.


 

 

 

منبع:http://shahrammoradi.com

 




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  با سلام در این قسمت قصد دارم چندین فیلم جالب مربوط به علم مهندسی برق را به نمایش بگذارم که براحتی می توانید دانلود کنید.

دانلود از مدیا فایر

حجم ۵ مگا بایت

http://www.mediafire.com/?dthjq6gdvp7tnc8

فیلم دوم از لینک زیرحجم 2.2 مگا بایت

http://www.mediafire.com/?07oj4db2v89yp1r

فیلم سوم که حجمش 5 مگا بایت است در مورداصلاح ضریب قدرت کارخانه فولاد  می باشد که در موقع تست با مشکل مواجه می شود این فیلم را بنده خودم با دوربین ۶۳۰۰ نوکیا گرفته ام.

http://www.mediafire.com/?ct7t7jp7r5vqyqr

 

فیلم چهارم در مورد خرسی که بالای تیر برق 20 کیلو ولتی می رود و بعد از بیهوشی با برق گرفتگی مواجه می شود.

http://www.mediafire.com/?a4ug55c7dgk6dz3

فیلم پنجم مربوط به تعمیرات خط گرم 400 کیلو ولت در آمریکا می باشد.

http://www.mediafire.com/?z6lxhwxg2l8h2d2l

فیلم ششم این فیلم را خودم از کارخانه ذوب آهن فیلم برداری کرده ام که در این فیلم توسط جریان بالای برق مذاب را گرم نگه می دارند.

http://www.mediafire.com/?v1j2zd2mzlhfgtp

فیلم هفتم آتش سوزی و منفجر شدن یک ترانس را نشان می دهد.

http://www.mediafire.com/?1240dppvaik9h5s




تاریخ: سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
  • کلیپی تصویری از بازکردن سکسیونر زیرجریان درولتاژ۱۳۸kv

 

 

حجم: 4.83 MB
نوع فایل: flv



تاریخ: سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 13 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 600
بازدید کل : 293449
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content