گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

تا به حال پیش آمده است که به این موضوع فکر کنید که آیا می توان انرژی های هدر رفته در زندگی شخصی را دوباره استفاده کرد ؟!

 

پاسخ تمام افراد مطمئنا آری است زیرا هیچ کسی دوست ندارد انرژی های فسیلی به زودی از بین برود و زندگی بسیاری از افراد مختل شود همین تفکر را نیز مخترع شارژر حرارتی Epiphany onE Puck داشته است.

و اما Epiphany onE Puck چیست؟  

آیا تا به حال فکر کرده اید که می توانید از حرارت نوشیدنی تان تولید برق کنید؟ خوب مطمعنا این تولید برق ولتاژ زیادی نخواهد داشت به دلیل وجود حرارتی متوسط در فنجان نوشیدنی گرم شما اما این میزان برق تولیدی مطمعنا برای شارژ کردن تلفن شما کافیست.

Epiphany onE Puck مجهز به یک پد سنسور دار می باشد که می تواند گرمای فنجون نوشیدنی شما را جذب کرده و به برق با ولتاژ پایین تولید کند.

به گزارش کنجکاو،  این پد دارای چندین ویژگی مختلف می باشد که مهمترین آن سلامت باتری با خروج جریان برق ثابت می باشد. همینطور یکی دیگر از ویژگی های این پد ذخیره سازی آن به میزان بسیار زیاد انرژی می باشد که خود بسیار در تبدیل انرژی کمک بخش است.

منبع:کنجکاو




تاریخ: شنبه 12 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باتری هایی که در تصاویر زیر مشاهده می کنید علاوه بر قابلیت شارژ مجدد و امکان استفاده در لوازمی که جا باتری تعریف شده دارند، قابلیت استفاده در دیگر لوازم از طریق درگاه یو اس بی را دارا می باشند. با این ایده باتری قلمی می تواند به حیات خود ادامه دهد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

منبع : آبشاران




تاریخ: پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

پیشگیری از برق گرفتگی با دستگاه هوشمند کنترل برق ایرانی

مبتکر ایرانی موفق به طرح و ساخت دستگاه کنترل هوشمند برق جهت جلوگیری از برق گرفتگی موجودات زنده شد.

 

به گزارش راسخون به نقل از عرش نیوز ، مجید قلی‌پور ریشتن گفت: مدار طراحی شده در میکرو کنترلر با استفاده از دسته پالسی از آی‌سی به یکی از پین‌های خروجی و دریافت آن از پین دیگر موجودات زنده را شناسایی می‌کند.

  

وی با بیان اینکه مرحله دوم تثبیت وجود مصرف کننده است، افزود: برق از لایه دوم سیم پیچ‌ها عبور کرده و جریان روی سیم اول القا می‌شود.این مقدار شناسایی و ترانزیستور متصل به آن پایه آی‌سی را یک می‌کند که وجود مصرف کننده را ثبت می‌کند و با قطع ارتباط رله نیز قطع می‌شود.

قلی پور ریشتن ادامه داد: سیم پیچ‌ها در هر پین از خروجی‌ها نصب شده‌اند تا بعد از وصل رله اگر موجود زنده‌ وارد مدار شد مقدار جریان القایی در هر دو سیم پیچ اختلاف داشته باشد تا رله قطع شود.

وی درباره جنبه‌های نوآوری طرح خاطرنشان کرد: با حذف اتصالات کوتاه در این طرح، حفاظت جان در برابر برق گرفتگی یا آتش‌سوزی ناشی از اتصال برق صورت گرفته است.

جلوگیری از صرف انرژی ری‌اکتیو ذخیره شده در مصرف کننده‌ها در اثر خاموشی موقع استفاده نکردن از مصرف کننده از دیگر مزایای طرح است.

 

مبتکر این طرح در پایان در خصوص وجه تمایز فنی این طرح با نمونه مشابه اظهار کرد: فیوزهای محافظ جان و سیستم ارتینگ نمونه‌های مشابه این طرح تنها در برابر برق گرفتگی فاز – زمین می‌باشند در حالی که سیستم طراحی شده علاوه بر این عملکرد از نوع فاز – نول نیز محافظت می‌کند و در صورت برق گرفتگی و یا اتصال تنها خروجی مربوط را قطع می‌کند.




تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

دو سال پیش، محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون مهندسی به نام تام Krupenkin ، و J. اشلی تیلور یک دستگاهی را برای بهره برداری از قدرت راه رفتن و در نتیجه شارژباتری داخلی طراحی نمودند. در حال حاضر، یک محصول جدید به نام SolePower برای انجام همین کار مشابه ساخته شده است.

 

 

 

تفاوت بین این و دستگاه های دیگر این است که آن را در قالب یک کفی در داخل کفش قرار می گیرد، به طوری که می توان آن را در انواع مختلف کفش استفاده نمود.

 

 

SolePower شامل دو بخش است: کفی تولید برق و باتری . کاربرکفی را در کفش خود جاسازی نموده و باطری به مچ پا بسته می شود. سپس با راه رفتن کاربر باطری شارژ می گردد.

 

 

 

 

در آزمایش انجام شده، این شرکت متوجه شد که باتری برای اینکه به طور کامل یک گوشی آی فون را شارژ کند نیاز به طی مسافت 2.5 تا 5 مایل ( 4 8km ) خواهد بود.

 

 

 

 

کفی کفش ضد آب و مقاوم در برابر هرگونه آب و هوا است . آخرین رتبه برای این دستگاه 100 میلیون گام در آزمون های مختلف شبیه سازی شده است .

کفی کفش برای کاربران با وزن  تا 350 پوند (159 کیلوگرم) طراحی شده است. ارزش این دستگاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار برآورد شده است.

 

ترجمه: شهرام مرادی

منبع: http://solepowertech.com/




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در حال حاضر طیف گسترده ای از سیستم های انرژی های تجدید پذیر با استفاده از قدرت باد بهره برداری می گردد. در برخی موارد نیز تولید برق از طریق جریانهای اقیانوسی تامین می گردد. با توجه به این شرکت مهندسی ژاپنی  MODEC ، به زودی به آزمایش سیستم SKWID خود را آغاز خواهد نمود.این سیستم از ترکیب انرژی باد و انرژی اقیانوسی به روش داریوس در مکانیزم توربین باد و مدل  ساونیوس در قسمت زیرین از انرژِی اقیانوسی بهره می گیرد.

 

 

 


 

 

 

 




تاریخ: چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

بعضی جاها نیاز به سیم سیار یا پریز برق دارید که دسترسی به آن مشکل است.

 

به گزارش کنجکاو ، این سیم سیار خلاقانه ساخته شده 6 فوتی انعطاف پذیر این مشکل را حل کرده است.

 

 

 

 

منبع:کنجکاو




تاریخ: سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

کنتاکتور ستاره مثلث

روشی جدید در راه اندازی موتورهای صنعتی

موتورهای سه‌فاز، موتورهای الکترومکانیکی‌ای هستند که به سبب قدرتی که دارند باید با برق سه‌فاز راه‌اندازی شوند. این موتورها برخلاف موتورهای تک‌فاز که 2 سیم خروجی دارند، دارای 6 سیم خروجی هستند که باید دو به دو یا سه به سه به هم وصل شوند تا قابلیت اتصال به پریز سه‌فاز را پیدا کنند. این موتورها به دلیل مصرف کم، بازدهی بالا، تعمیرات آسان و قدرت بالا همواره مورد توجه صنعتگران قرار داشته‌اند. گفتنی است این موتورها با وجود این‌که کاربرد گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده‌اند، اما همواره مشکلاتی را برای کاربران خود به وجود آورده‌اند.
بتازگی ایوب هواسی عضو باشگاه پژوهشگران جوان، کنتاکتور ستاره مثلثی را اختراع کرده است که پایانی برای مشکلات این گونه موتورها محسوب می‌شود.

 

گفتگوی با این مخترع  را در این خصوص بخوانید.

بنا به گفته شما، موتورهای سه‌فاز دارای معایب و مشکلاتی هستند. درباره مشکلات این‌گونه موتورها برایمان بگویید.

دو نوع اتصال ستاره یا مثلث برای راه‌اندازی این‌گونه موتورها وجود دارد. در اتصال ستاره موتور به طور سبک راه‌اندازی می‌شود. در واقع این اتصال مفیدترین راه برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز با توان بالاست؛ چون در این اتصال موتور جریان کمتری از شبکه دریافت می‌کند و به هر کلاف داخلی موتور 220 ولت برق وارد می‌شود، اما مشکل اتصال ستاره این است که تنها می‌توان آن را برای راه‌اندازی موتور به کار برد؛ زیرا از این موتورها برای کارهای سنگین استفاده می‌کنند و با این اتصال موتور زیربار قفل می‌کند، پس باید با اتصال مثلث کار کنند. در اتصال مثلث به هر کلاف موتور۳۸۰ ولت برق وارد می‌شود. مسلما این اتصال برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز مناسب نیست؛ زیرا در حین راه‌اندازی جریان زیادی از شبکه می‌کشد که این امر سبب صدمه‌زدن به خود موتور و کلاف‌های داخل و همچنین موجب افت فشار شدید در شبکه می‌شود که به دیگر مصرف‌کننده‌های مجاور نیز آسیب‌ جدی وارد می‌کند.

صنعتگران برای رفع این مشکل تاکنون چه راهی را در پیش گرفته بودند؟

در حال حاضر تابلوی ستاره مثلث مورد استفاده قرار می‌گیرد که موتور را اول به صورت ستاره راه‌‌اندازی می‌کند و بعد از آن که موتور به دور نامی رسید، آن را به اتصال مثلث تبدیل می‌کند.


اطلاعات علمی و آموزشی در رشته های برق و الکترونیک در علم ها دات کام -انواع اتصال سه فاز،انواع اتصال 3 فاز،راه اندازی موتورهای سه فاز،موتورهای 3 فاز

در مورد معایب تابلوی ستاره مثلث برایمان بگویید.

این تابلو درابعاد 5/2 در 5/1 متر ساخته می‌شود که هزینه ساخت آن بسیار بالاست. همچنین در داخل تابلوی ستاره مثلث تعداد زیادی قطعات صنعتی وجود دارد که تابلو‌ساز آنها را به هم وصل کرده است. این قطعات شامل کنتاکتور تایمر، بی‌متال، کنترل فاز و دیگر قطعات است که تمام آنها از خارج وارد می‌شوند. همچنین برای نصب به یک متخصص نیاز است تا تابلو را به موتور و شبکه وصل کند.

در مورد کنتاکتور ستاره مثلث برایمان بگویید.

این کنتاکتور در ابعاد20،15 و 6 سانتی‌متر است که کار کنتاکتورها، مدار فرمان و قدرت، بی‌متال، کنترل فاز، تایمر و دیگر قطعات را در همین فضای محدود انجام می‌دهد. تمام قطعات این کنتاکتور در داخل کشور در دسترس است و نصب آن نیز به وصل کردن 6 سیم موتور به 6 خروجی دستگاه محدود می‌شود.

دستگاه دارای 3 ورودی است که سه فاز شبکه به آن وصل می‌شود و یک فرد عادی نیز با نقشه قادر است آن را نصب کند.

در مورد مزایای کنتاکتور ستاره مثلث بگویید.

سرعت قطع و وصل آن زیاد و استهلاک آن کم است و از نظر حفاظتی، ایمنی مناسب‌تر و کامل‌تری دارد. مصرف بوبین آن 01/0 مصرف سیستم قبلی است. هنگام قطع برق مدار مصرف کننده نیز قطع می‌شود، لذا پس از وصل مجدد، دستگاه در حالت ستاره است و این خود مزیتی مهم محسوب می‌شود؛ همچنین فضای اشغال شده توسط این کنتاکتور حدود یک رله تایمر است که در نوع خود بی‌نظیر است. بازدهی بیشتر و بهتر نیز از مهم‌‌ترین مزایای این دستگاه محسوب می‌شود.


ربات و رباتیک یا ربوت و بوتیک را در علم ها دات کام بیابید - ستاره مثلث موتورها کنتاکتور ستاره مثلثی کنتاکتور سه فاز کنتاکتور جدید انواع اتصال سه فاز انواع اتصال 3 فاز راه اندازی موتورهای سه فاز

 

منبع : سایت علم ها/روزنامه جام جم




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 100
بازدید ماه : 687
بازدید کل : 293536
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content