گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

با بیش از 300,000 آینه که هرکدام به صورت جداگانه توسط کامپیوتر کنترل می شوند و سه برج بسیار بلند 140 متری که در بالای هرکدام، دیگ پر از آبی با دمای 540 درجه ی سانتیگراد قرار دارد. بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به نام ایوانپاه (Ivanpah) حقیقتا مکانی برای استثمار انرژی خورشید است. پروژه ی نیروگاه ایوانپاه توسط برایت سورس (Bright Source) انجام شده و سرمایه گذارانی چون گوگل و NRG نیز در پشت آن بوده اند. این نیروگاه می تواند برق 140,000 خانه را تامین کند.


منبع:دیجی کالا

 

 علاوه بر تمام انرژی که این نیروگاه تولید می کند، در حین انجام پروژه تکنولوژی هایی تولید شد که می تواند در ساخت نیروگاه های بعدی نیز استفاده شود. البته تصور نکنید این نیروگاه متشکل از پنل های خورشیدی فوتو ولتائیک که هرکدام می توانند انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند است، بلکه، هرکدام از این 300 هزار آینه، نور خورشید را به سمت دیگ واقع بر روی هرکدام از سه برج وسط مزرعه منعکس می کنند. دیگ بالای هر برج کاملا مشکی رنگ ساخته شده تا بیشینه ی جذب انرژی را داشته باشد. آب درون آن به جوش می آید و در نهایت بخاری فرا داغ تشکیل می شود. پس از آن است که این بخار فرا داغ به توربین هایی جهت تولید الکتریسیته منتقل می شود.

 



با همه ی این اوصاف، نیروگاه ایوانپاه از نظر تکنولوژی مقداری قدیمی محسوب می شود. در حقیقت برایت سورس به دنبال جایگزینی دیگ های آب جوش با مخازن نمک است. یک فن آوری که با نام سولار پلاس (Solar Plus) عرضه می شود. در این تکنولوژی، در عوض به جوش آوردن مستقیم آب، دمای یک مخلوط نمکی مذاب متشکل از سدیم نیترات و پتاسیم نیترات بالا می رود. این تبدیل به یک نوع باتری گرمایی می شود که پس از آن به شکلی می توان تولید بخار کند و توربین ها را به کار بیندازد. باتری را بدین دلیل گفتیم که این مخلوط نمکی، می تواند گرمای شدید را تا 6 ساعت در خود نگه دارد و حتی در شب نیز تولید بخار کند و توربین ها را به کار بیندازد. به هر صورت، نیروگاه ایوانپاه بزرگترین نیروگاه غیر آلاینده ای است که تا به حال ساخته شده و امیدواریم که در آینده تعداد آن ها بیشتر شود.




تاریخ: دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 127
بازدید کل : 292842
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content