گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

ترانسفورماتور DC




تاریخ: چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

دوستان در این پست یه نرم افزار جالب  را براتون آماده کردم .

این نرم افزار برای ترسیم سیم پیچی موتور ها به راحتی آب خوردن هستش حالا درست و اشتباه رسم کردنشو خودتون می بینید .

 

318KB

Password : www.emoshkenan.blogfa.com




تاریخ: چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

این روزها اطراف ما و تقریبا همه جا توسط میدانهای الکترومغناطیسی احاطه شده است . البته غیر قابل مشاهده بودن آن به این معنا نیست که نتوان از آن به عنوان یک منبع انرژی  استفاده کرد. یکی از دانشجویان در آلمان به تازگی یک دستگاه کوچکی را ساخته که توسط یک باتری AA از طریق میدان های الکترومغناطیسی خطوط برق، وسایل نقلیه و ابزارهای الکترونیکی شارژ می گردد.

 


به گفته سیگل، با  نگه داشتن دستگاه در حوزه یک میدان الکترومغناطیسی - مانند تلفن همراه، قهوه ساز، یک قطار در رفت و آمد، و غیره که پس از ورود به یک میدان قوی و به اندازه کافی، یک LED قرمز روشن خواهد شد.

 

طراحی در دو نسخه مختلف می باشد: یکی برای فرکانسهای زیر 100Hz (مانند پستها و خطوط برق) و یکی برای فرکانس های بالاتر از 100Hz (مانند  بلوتوث، WLAN، و پخش برنامه های رادیویی) .

 

 

 

 

 

منبع:

gizmag.com




تاریخ: چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

اولین سیمنار تخصصی گروه علمی برق دانشگاه مسجدسلیمان با موضوع اصول تولید الکتریسته و انتقال ان اسفند در امفی تئاتر دانشکده سما برگزار شد




تاریخ: یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

این وسیله بسیار کوچک در مسیر لوله های آب خانگی قرار می گیرد.

 

به گزارش کنجکاو، این شبه توربین کوچک نیروی مکانیکی حاصل از جریان آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

 

البته این مقدار برق خیلی زیاد نیست ولی توانایی روشن کردن یک لامپ کوچک را دارد.

این ایده در آفریقا عملی شده و مراحل آزمایش خود را پشت سر می گذارد.

 

 

منبع:کنجکاو




تاریخ: یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

بسمه تعالي

با استعانت از درگاه احديّت، دانشکده سما مسجدسلیمان با همکاري گروه برق دانشکده اولین  سمينار تخصصی برق  را در روز16 اسفند ماه1391درسالن امفی تئاتر دانشکده  برگزار مي نمايد. هدف از برگزاري اين گردهمايي علمي فرصتي ديگر براي ارائه آخرين دستاوردهاي علمي – پژوهشي در زمينه برق . ارائه راه های جدید انتقال الکتریسته و  برقراري ارتباط بيشتر علمي بين پژوهشگران و همچنين نهادهاي دانشگاه و صنعت مي باشد. لذا دانشکده سما و گروه برق دانشکده  سما مسجدسلیمان  مشتاقانه پذيراي کليه اساتيد، دانشجويان، پژوهشگران، متخصصين دانشگاهي، مراکز پژوهشي  جهت شرکت در سمينار مي باشد.    گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان اسفند 1391                                                          .




تاریخ: جمعه 11 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

ما همیشه از پریزهای برق یک شکل خاص و یکسان در ذهن داریم.اما گاهی اوقات طراحان مدرن این تصویر ذهنی را تغییر می دهند.

 

 

 




تاریخ: جمعه 4 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تحقيقات و اختراعات و بهره گيري از انرژي هاي مختلف، از اساسي ترين و مهمترين گامهايي هستند كه انسانها در طول تاريخ در راه پيشرفت جوامع خود برداشته اند. رشد علم و صنعت و فن آوري در جهان امروز، روشهاي مختلف استفاده از انرژي را كه در دوران قبل از انقلاب صنعتي معمول بوده دگرگون كرده، و شناخت منابع انرژي هاي جديد، تحولي عظيم در توسعه صنعتي و تكامل اجتماعي بشر به وجود آورده است. خورشيد عامل و منشأ انرژي هاي گوناگوني است كه در طبيعت موجود است از جمله: سوختهاي فسيلي كه در اعماق زمين ذخيره شده اند، انرژي آبشارها و باد، رشد گياهان كه بيشتر حيوانات و انسان براي بقاي خود از آنها استفاده مي كنند، مواد آلي كه قابل تبديل به انرژي حرارتي و مكانيكي هستند، امواج درياها، قدرت جزر و مد كه براساس جاذبه و حركت زمين بدور خورشيد و ماه حاصل مي شود، اينها همه نمادهايي از انرژي خورشيد هستند. انرژي هسته اي را مي توان يك استثناء كلي دانست، با اينكه امروزه يكي از منابع مهم توليد انرژي در جهان شناخته شده است. انرژي اتمي احتياج به فن آوري بسيار پيشرفته و پرهزينه دارد كه در موقع استفاده از آن، خطرات احتمالي و مضرات آنرا نيز بايد مدنظر داشت. با مطالعه در تاريخ انسانها، مشاهده مي شود كه انرژي قابل استفاده براي انسان نخستين، تنها قدرت بدني او بود. مدتها گذشت تا توانست با رام كردن حيوانات و به خدمت گرفتن ساير انسانها و همچنين سوزاندن درختان، احتياجات خود را برطرف كند. بالاخره انسان با دستيابي به منابع سوختهاي فسيلي مثل ذغال سنگ و نفت و گاز قدرت مادي خويش را به طرز بيسابقه اي افزايش داد. استفاده از قدرت باد در آسيابها و توربين ها، و كشتيراني و بكارگيري انرژي آب در چرخها و توربينهاي آبي، پس از گسترش معمولمات علمي و فن آوري بشر امكان پذير شد. دستيابي به قوانين فيزيكي و اصول علمي انرژي هاي مختلف و نحوه استفاده هاي گوناگون از آنها، زندگي بشر را راحت تر و طرز فكر او را متوجه ماديات ساخت. وابستگي شديد جوامع صنعتي به منابع انرژي بخصوص سوختهاي نفتي و بكارگيري و مصرف بي رويه آنها، منابع عظيمي را كه طي قرون متمادي در لايه هاي زيرين زمين تشكيل شده است تخليه مي نمايد. با توجه به اينكه منابع انرژي زيرزميني با سرعت فوق العاده اي مصرف مي شوند و در آينده اي نه چندان دور چيزي از آنها باقي نخواهد ماند، نسل فعلي وظيفه دارد به آندسته از منابع انرژي كه داراي عمر و توان زيادي هستند روي آورده و دانش خود را براي بهره برداري از آنها گسترش دهد .

 




تاریخ: سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

 

در حالی که سازندگان لامپ‌های ال ای دی تلاش کرده اند لامپ هایی را با مصرف 75 تا 100 وات برق به بازار ارائه کنند که از درخشش مناسبی برخوردار باشد اکنون محققان دانشگاه تورنتو در کانادا لامپ هایی تولید کرده اند که کم مصرف ترین لامپ های جهان هستند.

 

آنها تلاش خود را از سه سال پیش آغاز کردند تا سه مدل از نانولامپ های ال ای دی را در آینده نزدیک به بازار عرضه کنند.

این پژوهشگران امیدوارند محصولشان با نورانی و درخشندگی لامپ های 100 وات ال ای دی واقعی برابری کند و این نانولامپ ها کم مصرف ترین لامپ های جهان شوند.

ویژگی این نانولامپ 12 واتی ال ای دی این است که به اندازه یک لامپ کلاسیک 100 وات نور دارد.

در حالی که لامپ های ال ای دی گرمای کمتری نسبت به لامپ های معمولی تولید می کنند اما وقتی ولتاژ لامپ ها برای تولید نور بیشتر افزایش می یابد، این گرما طول عمر و کارایی لامپ ها را کاهش می دهد.

نانولامپ ها مشکل گرمای لامپ های ال ای دی را ندارند همچنین نور آنها در همه جهات تابیده می شود؛ ویژگی که لامپ های ال ای دی از آن بی بهره اند.

 

جایگزین لامپ های رشته ای 100 وات تا همین اواخر لامپ های فلورسنت بودند البته اگر کاربر به منظور دستیابی به حداکثر خروجی نور، برای گرم کردن آنها زمان صرف کند اما نانولامپ ها، جایگزین مناسب تری هستند نه فقط از آن جهت که در ساخت آنها از مواد مضر کمتری استفاده شده بلکه می توانند نور سفید خنثی گرمی با طول عمر 30 هزار ساعت فراهم آورند.

محققان نانو لامپ اکنون با تقاضا برای نسخه های قابل کم و زیاد کردن این لامپ ها مواجه شده اند و اکنون در تلاش برای عرضه چنین لامپ هایی هستند.

در حالی که قیمت کنونی لامپ های ال ای دی بالا و در حدود 50 دلار است تخمین نانولامپ نشان می دهد که در طول دوره 30 هزار ساعتی مصرف یک لامپ ال ای دی می تواند حدود هفت برابر دوره مصرف یک لامپ رشته ای صرفه جویی داشته باشد.

 




تاریخ: دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

ژاپن یکی از زلزله خیز ترین کشورهای دنیاست.

 

به گزارش کنجکاو ، در همین راستا این کشور به دنبال استفاده از تکنولوژی های مختلف برای هشدار به مردم و کاهش تلفات در هنگام زلزله است.

ابتکار جدید ژاپنی ها ساخت چراغ قوه ای است که در هنگام زلزله مردم را آگاه می کند. این امر از طریق امواج رادیویی انجام می گیرد و با صدایی مخصوص لرزشهای کوچک لایه های داخلی را هم اطلاع رسانی می کند.

ضمنا نگران تمام شدن شارژ این چراغ قوه نباشید چون می تواند 14 ساعت درخود شارژ را نگه دارد و با رابط مخصوص با موبایل شما هم شارژ می شود.




تاریخ: دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

محققان موفق به طراحی لامپ‌های ال ای دی جدیدی شده‌اند که فارغ از هرگونه بافت سیمی عمل می‌کنند و کاربران می‌توانند رنگ مورد دلخواه خود را برای روشنایی آن‌ها انتخاب کنند.

 

 

سیستم‌های روشنایی هوشمند به کاربرانشان اجازه می‌دهند که با استفاده از یک پنل کنترل منفرد هر نوع لامپ حبابی را کنترل کنند و زمان‌سنج‌های آن‌ها و همچنین چراغ‌های کم‌نور را تنظیم کنند.

با این حال این سیستم‌ها کامل نیستند زیرا مستلزم وجود بافت‌های سیمی هستند که این خود به عمل نصب حرفه‌ای نیاز دارد.

لامپ‌های ال ای دی جدید موسوم به Hue که توسط فیلیپس طراحی شده‌اند، فارغ از هرگونه شبکه فیزیکی عمل می‌کنند.

 


در این سیستم هر لامپی تراشه رادیویی خاص خود را دارد و این امر به حباب‌ها امکان می‌دهد که یک شبکه بی‌سیم را در عرض چند دقیقه ایجاد کنند.

سیستم طراحی شده شامل بیش از 50 حباب، یک هاب شبکه‌بندی‌کننده و یک برنامه هوشمند است. کاربران پس از تعبیه حباب‌ها در درون سیستم، می‌توانند هاب را با استفاده از یک کابل اترنت به روترشان متصل کنند.

این هاب از طریق استاندارد مخابره بی‌سیم ZigBee و با تلفن مجهز به Wi-Fi کاربر با حبا‌ب‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

هاب سیگنال‌هایی را از برنامه موجود در سیستم برای روشن و خاموش کردن روشنایی، تنظیم زمان‌سنج‌ها و کنترل میزان روشنایی و همچنین رنگ لامپ ارسال می‌کند.

حباب‌ها همچنین می‌توانند سیگنال‌ها را به یکدیگر بازپخش کنند که این امر طیف اولیه 200 فوتی را برای پوشش‌دهی تمامی منزل بسط می‌دهد.

فیلیپس در نظر دارد که رمز Hue را در اختیار توسعه‌دهندگانی قرار دهد که می‌توانند سیستم را برای خودکار بودن بیشتر برنامه‌ریزی کنند. به طور مثال، سیستم مزبور حتی می‌تواند روشنایی را با نوع موسیقی کاربر سازگار کند یا زمانی که چراغ‌ها رها شده‌اند، پیغام‌های اخطاری را در شکل ایمیل برای وی ارسال کند.

یک نسخه به روز این سیستم در حال عرضه است که بر اساس آن برنامه موجود بر مکان کاربر از طریق جی پی اس تلفنش نظارت می‌کند و لامپ‌ها هنگامی که وی به منزل می‌رسد، روشن می‌شوند.

منبع"کنجکاو




تاریخ: دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

uploadfa.net/uploads/13560746401.pdf




تاریخ: جمعه 1 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

uplod.ir/lo00hrk7bpgk/برق.pdf.htm




تاریخ: جمعه 1 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

مسابقات جهانی james dyson awards  باعث شده است که ایده های مخترعان جوان در سطح بین المللی انتشار پیدا کند.

داوران بین المللی از بین 15 فینالیست این مسابقات در 18 اکتبر در حال بررسی بهترین طرح می باشند.یکی از این طرح های در دست بررسی طرح Kieran John بود که با استفاده از یک نوع صندلی متحرک با  استفاده از سیستم پنوماتیک  صعود از تیر برق را برای سیمبان ها بسیار راحت می نمود.این سیستم با وزن تقریبی 30 کیلوگرم انجام خدمات مانوری، بهره برداری سریع تر، وسهولت در نگهداری وسرویس خطوط طراحی شده است.



هدف آنها از طراحی این سیستم به عنوان جایگزین کامیون با بوم عایق و یا بعنوان مکمل آن بوده است .این پلت فرم از یک بالابر با یک جفت موتور 300 وات پنوماتیک طراحی شده است.


 

این سیستم با قابلیت جلوگیری از چرخش به لحاظ ایمنی سیمبان از تماس با هادی و از ویژگی های شاخص آن ایمن بودن سیمبان از لحاظ مهار شانه ها و عدم خستگی و اجازه استراحت دادن به پاهاست.

ترجمه به فارسی: شهرام مرادی     shahrammoradi.com   : منبع




تاریخ: 30 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
دانشمندان دانشگاه کمبريج راندمان بيشينه پانل‌هاي خورشيدي را با پيل‌هاي خورشيدي جديد تا بيش از 25 درصد افزايش داد.  دانشمنداني از آزمايشگاه کاونديش، واقع در بخش فيزيک دانشگاه کمبريج، نوع بديعي از پيل خورشيدي ساخته‌اند که مي‌تواند انرژي خورشيدي را با بازده بيشتري نسبت به طراحي‌هاي متداول جمع‌آوري کنند. 

 

پيل‌هاي خورشيدي متداول فقط قادر به گيراندازي قسمتي از نور خورشيد هستند و بسياري از انرژي نور جذب شده، مخصوصا فوتون‌هاي آبي، بصورت گرما تلف مي‌شوند. اين ناتواني در استخراج کامل انرژي تمام رنگ‌هاي مختلف نور در نگاه اول بدين معناست که پيل‌هاي خورشيدي متداول قادر به تبديل بيش از 34 درصدي نور خورشيدي قابل دسترس به توان الکتريکي نيستند.

اين گروه تحقيقاتي کمبريج، به رهبري استاد نيل گرينهام و استاد سير ريچارد فريند، يک پيل هيبريدي ساخته‌اند که نور قرمز را جذب مي‌کند و انرژي مازاد نور آبي را براي افزايش جريان الکتريکي بخدمت مي‌گيرد. معمولا يک پيل خورشيدي به ازاي هر فوتون جذب شده يک الکترون واحد توليد مي‌کند. با اينحال با افزودن پنتاسين، يک نيمه‌رساناي آلي، اين پيل‌هاي خورشيدي مي‌توانند دو الکترون به ازاي هر فوتون از طيف نور آبي توليد کنند. اين مي‌تواند پيل‌ها را قادر به گيراندازي 44 درصدي انرژي خورشيدي دريافتي کند.

برونو ارلر، محقق ارشد اين گروه تحقيقاتي، گفت: "پيل‌هاي خورشيدي هيبريدي و آلي نسبت به فناوري سيليکوني حاضر ممتاز هستند، زيرا مي‌توانند در مقادير زياد و با قيمت کم با استفاده از چاپ غلتک – به – غلتک (roll-to-roll) توليد شوند. با اينحال، قسمت اعظم قيمت يک نيروگاه خورشيدي به زمين، نيروي کار انساني و سختافزار مربوط مي‌شود. در نتيجه، حتي اگر پانل‌هاي خورشيدي آلي داراي قيمت کمتري باشند، ما مجبور هستيم کارآيي آنها را بهبود بخشيم تا آنها را رقابتي کنيم."

مارک ويلسون، يکي ديگر از اين پژوهشگران، مي‌گويد: "من فکر مي‌کنم که اين بسيار مهم است که ما به سمت منابع بادوام انرژي حرکت کنيم، و کمک به پيدا کردن راه‌حل‌هاي ممکن هيجان‌آور است."

اين پژوهشگران جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجله‌ي Nano Letters منتشر کرده‌اند.

منبع : www.nano.ir




تاریخ: 30 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 129
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 140
بازدید کل : 293601
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content