گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

 

استفاده از نفت و کلا سوخت های فسیلی در چند سال اخیر به شدت روی  محیط زیست تاثیر نامطلوبی گذاشته و جامعه بشری رو یه دفعه به خودش آورده . گرم شدن کره زمین ، آب شدن یخ های قطب ها ، وقوع باران های سیل آسا ، ریزش برف های بی موقع و … همه و همه دست به دست هم داده تا گرایش بشر به استفاده از انرژی های خدادای و طبیعی مثل انرژی باد و عضو شوید یا وارد ناحیه کاربری شوید تا بتوانید ادامه مطلب را ببینید!!!!بیشتر بشه . به نظر میاد با این رویه که جهان پیش گرفته ، منابع سوختی کشورها در چند سال آینده رو به نزول بره این منابع طبیعی جایگزین شوند .

در حالی که برخی معتقدند انرژی های طبیعی نمی توانند نیاز های بشر رو به اندازه سوخت های فسیلی تامین کنند اما در جدیدترین گزارشات و تحقیقات دانشمندان ، اگر تمام بادهای سطح کره زمین تسخیر و به برق تولید شوند ، توانی بالغ بر ۴۰۰ ترا وات تولید خواهد شد . این در حالیه کل توان مورد نیاز برای بشریت حدود ۱۸ ترا وات می باشد . حالا از طرفی اگر بادهایی که در ارتفاع زیاد می وزند رو تسخیر کنیم توانی معادل ۱۸۰۰ ترا وات خواهیم داشت . مشکلی که این وسط وجود داره اینه که زیر ساخت انجام این کار به این بزرگی هم به زمان و هم به پول زیادی نیاز داره . به امید روزی که بشریت قادر به تسخیر بادها برای تولید برق و رفع نیاز خود شود .




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

درحال حاضر تفکر جامعه بشری برای حفظ محیط زیست خود و نجات کره زمین و حیات آن (تغییرات آب وهوای و غیره) از عواقب مصرف و اتمام سوخت های هیدروکربوری و آلودگی های پایدار سوخت های اتمی به سمت سوخت هایی منعطف شده است که علاوه بر پاکسازی محیط وحفظ زیست آن همگام بابرنامه های حفاظت محیط زیست سازمان ملل متحد (EPA)، که خود سبب صیانت سوخت های هیدروکربوری برای آینده بشر نیز هست، حرکت می کند.

 

بیشتر کشورهای دنیا برنامه ریزی گسترده ای برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی های نو انجام داده اند. با توجه به روند کنونی، کشورهای اروپایی به دنبال توصیه اتحادیه اروپا و نیاز خود، به سمت استفاده از انرژی های جانشین و تجدیدپذیر، تا سال۲۰۳۰ میلادی حدود ۱۵ درصد از مجموع انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر، تأمین خواهند کرد.

 

زیست توده (بیوماس) و بیوگاز حاصل از آن یکی از انواع انرژی است که می تواند از زباله یا کشت گیاهان مخصوص به دست آید و می توان جانشین بخشی از انواع دیگر انرژی شود.

 

بیوماس به مواد بیولوژیکی (گیاهی و حیوانی) مرده یا زنده گفته می شود که هنوز کاملاً تجزیه یا تخمیر نشده باشند. از تخمیر بیوماس گازمرداب یا بیوگاز تولید می شود.به طورکلی در دوسوم خشکی کره زمین، کشت محصولات کشاورزی امکان پذیر است که می توان از این انرژی استفاده کرد ولی درحال حاضر فقط در ۱۵ الی ۲۰ درصد خشکی کشت می شود.

 

امروزه نصف جمعیت جهان برای استفاده های گرمایی و آشپزی از چوب استفاده می کنند و مصرف چوب سالانه حدود۲ الی ۳ درصد افزایش می یابد. درسال۱۹۹۰ مصرف چوب، درحدود ۲ میلیارد مترمکعب (حدود۱۰ میلیون بشکه در روز معادل نفت) بوده است منابع انرژی بیوماس را می توان با استفاده از روش های جدید مهندسی ژنتیک گسترش داد. راه هایی نیز وجود دارد که از آنها می توان برای بالابردن کیفیت سوخت استفاده کرد، مانند تبدیل چوب به زغال، زباله چوب و خاک اره را هم از طریق فشردن و شکل دادن، به صورت قالب(Pellet) در می آورند. درآمریکای شمالی و اروپا از این قبیل سوخت های جامد در صنایع استفاده می شود.

 

برای بالا بردن کیفیت سوخت از روش های شیمیایی هم استفاده می کنند. در واحدهای تولید بیوگاز، اثرهای بیوشیمیایی موجودات ذره بینی از طریق فراورش هضم غیر هوازی(Anaerobic Digestion)، تجزیه موادآلی را به وسیله موجودات ذره بینی بدون اکسیژناسیون که منجر به تولید گازمتان می شود، انجام می دهند در هضم غیر هوازی واکنش های شیمیایی، بسیار پیچیده و درچند مرحله انجام می شود.باید توجه داشت که درهر سیستمی معمولاً انواع موجودات ذره بینی همزمان عمل می کنند که به سوخت و یا کودشیمیایی تبدیل می شوند.

 

در برزیل پروژه تولید الکل از نیشکر(تخمیر) ازسال۱۹۷۵ تاکنون با موفقیت ادامه دارد و از الکل به تنهایی و یا مخلوط با بنزین استفاده می شود. هرچند هزینه تولید الکل به حدود۵۰ دلار برای هر بشکه معادل نفت خام می رسد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، ولی چون از تولیدات داخلی استفاده می شود و علاوه بر ایجاد اشتغال، بابت آن ارز پرداخت نمی شود، تولید الکل در این کشور همچنان ادامه دارد.

 

میزان اشتغال در این صنعت در کشور برزیل تا پایان سال جاری ۳۵۰ هزار نفر خواهد بود که انقلابی در حوزه انرژی خواهد بود.هدف کشور برزیل این است که در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در جایگاه بالاترین تولید کننده این نوع سوخت قرار گیرد. خود کفای در سوخت، از مدت ها پیش آرزوی برزیل بوده است که هنوز وارد کننده نفت است. برای تولید بیوگاز نه تنها از مواد هیدروکربوری استفاده نمی شود که از نظر استانداردهای جهانی محیط زیست، مسئله بسیار حائز اهمیتی است، بلکه از ضایعات تولیدی و زباله های دست ساخته بشر درشهرهای بزرگ، استفاده می شود که درپاک سازی محیط زیست نقش مهمی را بازی می کند.




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

انرژی خورشیدی وسیعترین منبع انرژی در جهان است. انرژی نوری که از جانب خورشید در هر ساعت به زمین می تابد، بیش از کل انرژی است که ساکنان زمین در طول یک سال مصرف می کنند. برای بهره گیری از این منبع باید راهی جست تا انرژی پراکنده آن با راندمان بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل شود.

۱٫ روش های تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی
با استفاده از تکنولوژی های خاص، انرژی حاصل از نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این تکنولوژی ها را به دو دسته می توان تقسیم کرد:
_ سیستم فتوولتاییک( PV ): که عموما”تجهیزاتی جامد وبی حرکت هستند(جزدرمورد انواع مجهزبه سیستم ردیابی خورشیدی)
_ سیستم های گرمایی خورشیدی که از نور متمرکز شده خورشید برای گرم کردن مایعی که بخار آن یک توربین را به حرکت در می آورد، استفاده می کند.
در این میان استفاده از سیستم های ولتاییک برای استفاده از نور خورشید به عنوان منبع انرژی بسیاررایج تراست. استفاده از پنل های فتوولتاییک در کشورهای پیشرفته به سرعت روبه گسترش است. استفاده از انرژی خورشیدی که یکی از اشکال انرژی موسوم به ” سبز ” است از سوی طرفداران محیط زیست پشتیبانی می شود. علت این استقبال را باید در ویژگیهای انرژی خورشیدی جست.

۲٫ ویژگیهای انرژی خورشیدی
انرژی خورشیدی تمام نشدنی است.
انرژی تمیزی است و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند.
بدلیل عدم وجود قسمت های متحرک، نگهداری و اتوماسیون آن آسان است. ظرفیت آن را متناسب با نیاز می توان طراحی کرد.

۳٫ سیستم ولتاییک چیست؟
بخش اصلی یک سیستم فتوولتاییک، پنل فتوولتاییک می باشد. پنل های فتوولتاییک که درمعرض خورشید قرار می گیرند، متشکل از سلولهای فتوولتاییک هستند. این سلول ها از مواد نیمه هادی سیلیکونی ساخته شده اند و بصورت پنل هایی به روی بام خانه ها و بطورمثال درچندین خانه درلس آنجلس(ایالات متحده آمریکا) نصب شده است. ضمن اینکه سیستم فتوولتاییک شامل تجهیزاتی ازجمله مبدل هایی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب می باشد.

۴٫ اصول کار یک پنل فتوولتاییک
پنل های فتوولتاییک از نیمه هادیها ساخته شده. وقتی نورخورشیدبه یک سلول فتوولتاییک می تابد، به الکترون ها در آن انرژی بیشتری می بخشد.با تابش نور خورشید الکترونها در نیمه هادی پلاریزه شده.
بدین ترتیب بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها می گردد.

۵٫ میزان تولید انرژی الکتریکی بوسیله یک سیستم فتوولتاییک
میزان تولید برق بوسیله یک سیستم فتوولتاییک معمولا” از ۲ تا ۵۰ کیلووات می باشد. یک سیستم فتوولتاییک که برای نصب روی بام ساختمان ها در شهر لس آنجلس ساخته شده است با ظرفیت توان ۲ کیلو وات،۳۶۰۰کیلو وات ساعت انرژی در سال تولیدمی کند. این میزان تولید انرژی باعث ۳/۴ تن صرفه جویی درسوخت زغال سنگ برای تولید برق شده و همچنین مانع ورود گاز به اتمسفرمی گردد.
دیگر که با ظرفیت ۱۰ کیلو وات در دره تنسی در ایالات متحده امریکا نصب شده ، بطورمتوسط یک سیستم pv در حدود ۱۶۵۰۰ کیلو وات ساعت انرژی در سال تولید می کند.این میزان انرژی کمی بیش از نیازمصرف برق یک خانه متوسط در ایالت متحده است.

۶٫ انتخاب سایت های خورشیدی جهت نصب پنل های فتوولتاییک
سایت ها باید با معیارهای لازم فیزیکی همخوانی داشته باشند ، ازجمله اینکه آنها رو به جنوب باشد ،به خوبی در معرض آفتاب قرار داشته باشند ( آفتاب گیر باشند ) و فضای لازم و همچنین ساختار مناسبی برای نصب پنل های فتوولتاییک داشته باشند.

۷٫ ویژگیهای سیستم های PV
به فصول بستگی ندارند ، اما در طول شبانه روز از ساعت اولیه صبح تا غروب می توانند تولید برق بوسیله سیستم های PV برق تولید کنند. پیک تولید آنها در ساعات ظهر می باشد.
واحدهای فتوولتاییک در صورت ابری بودن هوا نیز می توانند برق تولید کنند، هر چند خروجی آنها کاهش می یابد. در یک روز بسیار ابری کم نور ، یک سیستم فتوولتاییک ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد نور خورشید در روزهای عادی را دریافت دارد، به طبع خروجی آن نیز به همان میزان کم خواهد شد.
پنل های خورشیدی در دمای پایین تر ، برق بیشتری تولید می کنند . این تجهیزات همچون سایر دستگاههای الکتریکی در صورتی که هوا خنک باشد، بهتر کار می کنند. البته سیستم هایPV در روزهای زمستانی کمتر از روزهای تابستانی انرژی تولید می کنند که علت آن نه برودت هوا ، بلکه کاهش ساعات روز و پایین بودن زاویه تابش خورشید است.

۸٫ آسیب پذیری دستگاه های PV
پنل های خورشیدی طوری ساخته شده اند که در برابر همه سختی های محیط مانند سرمای شدید قطبی ، گرمای بیابان ، رطوبت استوایی و بادهای با سرعت بیش از ۱۲۵ مایل در ساعت مقاومت می کنند. با این حال جنس این وسایل از شیشه بوده و در اثر ضربات سنگین ممکن بشکنند.

۹٫ بهره برداری از سیستم های فتوولتایی برای استفاده از انرژی خورشیدی در سطح جهان 
استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع به دلیل ویژگی هایی که در آغاز این مقاله ذکر شد، کاملا” فراگیر شده است. شرکت های متعددی در کشورهای مختلف نسبت به نصب این سیستم ها اقدام کرده اند و کار بهینه سازی این سیستم ها ، همچنان ادامه دارد.
شرکت آب و برق لس آنجلس در نظر دارد برنامه ایی را برای نصب سیستم های برق خورشیدی شرکت آب و برق لس آنجلس روی سقف ساختمان های این شهر به مورد اجرا گذارد. به موجب این طرح تا سال ۲۰۱۰ ،۰۰۰/۱۰ سیستم فتوولتاییک روی سقف ساختمان ها اعم از مسکونی و تجاری نصب خواهند شد. این سیستم ها در اتصال با شبکه کار می کنند. طبق این برنامه، هر ساختمانی برق خویش را تامین خواهد کرد. در صورتی که میزان تولید برق ساختمانی کمتراز نیاز مصرف آن باشد و همینطور در شب، کمبود برق ازسوی شبکه سراسری جبران می شود و برعکس اگرساختمانی بیش ازمصرف خود برق تولید کند، این انرژی اضافی به شبکه برق جاری خواهد شد.
اداره آب و برق لس آنجلس برای نصب سیستم های خورشیدی روی بام ساختمانها شرایطی به قرارزیر وضع کرده است:
* ساختمان یک طبقه و سقف آن تخته کوبی شده باشد.
* عمر ساختمان کمتر از ۱۰ سال باشد.
* فضای آزاد آن حداقل ۳۰۰ متر مربع و شیب آن بین ۱۰تا ۲۵ درجه باشد.
* ترجیحا” سوی شیب بام ساختمان به سمت جنوب یا جنوب غربی بوده و در ساعات بین ۱۱ قبل از ظهرتا ۴ بعد از ظهر سایه نخورد.
شرکت TVAدر ایالت تنسی آمریکا نیز اقدام به استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی ” سبز ” کرده است. این شرکت برای نمایش تولید برق خورشیدی و به منظور تشویق مشترکین خود به استفاده از آن دو سایت انرژی خورشیدی ، یکی درموزه علوم کامبرلند و دیگری دریک گردشگاه توریستی دردالیورد دایرکرده است.
تحقیق در زمینه کاربرد عملی سیستم برق با استفاده از پنل های فتوولتاییک بصورت متصل در شبکه برق اکیناوای ژاپن نیز ادامه دارد. این تحقیقات شامل بررسی ویژگیهای عملکرد سیستم و تاثیر باتری ها بر شبکه و همینطور راندمان و تداوم برق رسانی شبکه می باشد. در میاکو ، مصرف برق به هنگام شب ، تقریبا” با پیک روز برابر است. بنا براین از انرژی خورشیدی برای تامین بخشی از نیاز برق روزانه بطورمستقیم و برق شبانه از طریق باطری ها استفاده می شود.
انــرژی خورشیــدی در ایــران فــراوان امــا گــران
بیشترمناطق مرکزی و کویری ایران سرشارازمنابع انرژی خورشیدی هستند. در کویر از یک و نیم هکتار زمین ، در هر ساعت ، می شود یک مگاوات انرژی برداشت کرد.اما هزینه تبدیل انرژی خورشیدی به برق ، خیلی بالا است.( ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان )که این رقم باید به ۶۰ تا ۷۰ هزار به ازای هر کیلو وات برسد.
وزارت نیرو ۱۰۳۳ آبگرمکن خورشیدی در شهرهای بوشهر، طبس، یزد، بجنورد، زاهدان و اصفهان نصب کرده است.
در خراسان نیز جهت تامین برق مورد نیاز پاسگاه مرکزی گزیک صفحه فتوولتایی نصب شده است که باید هر چندساعت یک بار رو به خورشید چرخانده شوند.( درست مانند گلهای آفتابگردان ).
با این وجود برنامه چهارم توسعه سهم چندانی برای انرژی خورشیدی درنظرنگرفته است و حالا همه توجهات معطوف به باد است چون فن آوری های استفاده ازباد بسیار مقرون به صرفه تر است. با امکانات موجود هر کیلووات انرژی را می شود با ۸۵ هزار تومان به برق تبدیل کرد.
استــفاده از انــرژی باد در ایران :
وزش باد در بخشهایی از خراسان و گیلان وضعیت مطلوبی دارد. تا کنون ۱۵ مگاوات نیروگاه بادی درمنطقه منجیل گیلان نصب شده که درحال افزایش به ۶۰ مگاوات می باشد.
در این میان یکی دیگر ازراههایی که هم اکنون درایران به آن اندیشیده می شود استفاده اززباله ها است.هنوز دو پنجم (۴۰%) ساکنان زمین برای تامین نیازهای اولیه خود به انرژی از هیزم ، فضولات حیوانی و ضایعات زراعی استفاده می کنند.
استفـاده از گاز متان :
در ایران طرحهایی برای استفاده ازگازهای متصاعد اززباله های متراکم شهری شروع شده است. در صورت استفاده درست از فن آوری استخراج گازمتان اززباله ها که به آن “آتشکاف ” گفته می شود ، می توان ۷۰% تا ۸۰% انرژی مفید زباله ها را بازیافت کرد.یکی از این طرحها در اطراف مشهد اجرا خواهد شد.
در حال حاضر تهران بیشترین حجم زباله شهری را تولید می کند. خراسان که در مقام دوم قرار دارد یک سوم این مقدار یعنی حدود یک میلیون تن زباله می سازد. کارشناسان دفتر انرژی های نو در ایران امیدوارند با ایجاد تاسیسات جمع آوری و تمرکز گازهای ناشی از انباشت زباله های شهری ، گرمای زیادی برای تولید برق بدست آوردند.
راه آینــده :
با این همه اوصاف ، آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده است که تا سی سال آینده سوختهای فسیلی همچنان مهمترین منابع تامین انرژی خواهند بودو سهم انرژی های تجدید پذیر از ۳% فراتر نخواهد رفت و تقاضای جهانی انرژی ظرف این سه سال دو سوم افزایش خواهد یافت و البته در ایران نیز هر سال به دو تا سه هزار مگاوات انرژی جدید نیاز است که سهم منابع تجدیدنیازاست که سهم منابع تجدید پذیر در تامین آن بسیارناچیزاست .
اما به هر حال حرکت بسوی انواع انرژی های نو یا تجدیدپذیر ما را از فاجعه تمام شدن نفت و سایر منابع تجدید ناپذیرانرژی می رهاند . ضمن آنکه چشم اندازرشد فن آوری ها نیز بسیارروشن است. با پیشرفت نانو فن آوری امیدهایی برای جهش در شیوه های تولید انرژی و مقرون به صرفه شدن آن به وجود آمده است که می تواند در تغییر پیش بینی های مراکزی چون آژانس بین المللی انرژی تاثیر بگذارد.




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در گذشته استفاده از سه ترانسفورماتور تک فاز به جای یک ترانسفورماتور سه فاز معمول بوده اما امروزه به علت توسعه و پیشرفت در طراحی و ساخت از ترانس های ۳ فاز به طور گسترده ای استفاده می شود.

در مقایسه با انواع ترانس های تک فاز مزایای عمده یک ترانس سه فاز عبارتند از :

فضای کمتری را در عین مقادیر نسبی مساوی اشغال می کند، وزن کمتری دارد ، حدود ۱۵% ارزان تر است و علاوه بر اینها برای راه اندازی و اتصال فقط یک دستگاه جابه جا یا متصل می شود.

در حالت کلی می توان گفت ترانس ۳ فاز از نظر ساختمان به دو دسته تقسیم می شود :

۱- ترانسفورماتورهای سه فازی که از ۳ ترانسفورماتور تک فاز تشکیل میشوند.(ترانسفورماتور سه فاز سه پارچه)

۲ – ترانسفورماتورهای سه فازی که دارای یک هسته مشترک میباشند.(ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه)

ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه:

اگر هسته های آهنی سه ترانسفورماتور یکفاز را مطابق شکل (۱) کنار هم قرار دهیم و بر روی بازوی هر هسته سیم پیچ های فشار ضعیف و فشار قوی را پیچیده و آنها را به شبکه سه فاز وصل کنیم،در هر هسته یک فوران جاری میشود.

میدانیم که فوران های جاری شده در هسته ها با جریان به وجود آورنده شان همفازند.سیم پیچ ها به ولتاژهایی وصل شده اند که با هم اختلاف فاز ۱۲۰درجه دارند.پس جریان آنها نیز ۱۲۰ درجه با هم اختلاف فاز دارند.

wikipower.ir هسته ترانس سه فاز

شکل ۱ : هسته ترانسفورماتور سه فاز یک پارچه

فوران های جاری در هسته ، در بازوی وسط با هم جمع میشوند.اما همان طور که مجموع جریان های سه فاز وقتی دامنه مساوی دارند،برابر صفر است(مجموع سه بردار مساوی با اختلاف زاویه ۱۲۰درجه)مجموع فوران هایی که از بازوی وسط هسته میگذرند ،نیز صفر است.بنابر این میتوان از بازوی وسط هسته ترانس سه فاز صرف نظر کرد.

اما بازوهای باقی مانده را میتوان در یک سطح کنار هم قرار داد.بدین ترتیب هسته ترانسفورماتورهای سه فاز مانند شکل(۲) ساخته میشود.

www.wikipower.ir هسته ترانس سه فاز

اتصالات سیم پیچ های ترانسفور ماتور سه فاز:

سیم پیچ های ترانس سه فاز در سمت اولیه یا ثانویه می توانند به صورت ستاره (star) ، مثلث (Delta) و یا زیگزاگ (Zigzag) به هم وصل شوند.

شرایط موازی کردن ترانسفورماتورهای سه فاز :

۱-دارای ولتاژهای فشار قوی و فشار ضعیف مساوی(نسبت تبدیل یکسان )

۲-ولتاژ اتصال کوتاه یکسان

۳-نسبت توان های نامی از سه برابر تجاوز نکند.

۴-اختلاف فاز برابر(گروه برداری یکسان)

۵-برابری فرکانس

در صورتی که گروه برداری دو ترانس سه فاز یکی نباشد  و آنها را موازی کنیم،جریان گردشی بسیار بالا در ثانویه ترانس جاری شده و ترانس آسیب میبیند.

گروه ترانسفورماتور سه فاز به صورت عددی از ۰ تا ۱۲ بیان میشود.به طورمثال اگر عدد گروه برداری ۰ باشد یعنی اختلاف ولتاژ خطی اولیه و ثانویه در ترانس سه فاز ۳۰× ۰ یعنی صفر درجه خواهد بود.و اگر گروه برداری یک ترانس سه فاز ۵ باشد اختلاف ولتاژ خطی اولیه و ثانویه در ترانس سه فاز ۳۰× ۵ یعنی ۱۵۰ درجه خواهد شد.

این عدد را که به صورت مضربی از ۳۰ می باشد در جلوی حروف معرف اتصالات سیم پیچ های ترانس سه فاز قرار می دهند.مثلاً مشخصه YNd5 بیانگر اتصال اولیه ستاره با مرکز ستاره زمین شده و ثانویه ، مثلث است که اختلاف زاویه بین اولیه و ثانویه برابر ۱۵۰ درجه می باشد.

در ادامه فایلی براتون آماده کرده ایم که میتوانید با مطالعه آن با  روش های گروه برداری ترانس های سه فاز آشنا شوید.

 

———-w————i——-——-k———–i———

       دانلود مستقیم  :   ترانسفورماتور سه فاز و تعیین گروه ترانس سه فاز+دانلود

       دانلود کمکی   :   ترانسفورماتور سه فاز و تعیین گروه ترانس سه فاز+دانلود

       رمز عبور فایل :       www.wikipower.ir

       حجم :         ۲,۵ MB




تاریخ: جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

به اطلاع دانشجویان عزیز می رساند چنانچه کارآموزی خود را به پایان رسانده اند می بایست مدارک زیر را تحویل استاد کارآموزی نمایند: 1- فرم های پایان کارآموزی و پیشرفت 2- نامه پایان کارآموزی از سوی شرکت 3- cd گزارش کار کارآموزی لازم به ذکر است دانشجویان هرچه سریعتر جهت تحویل مدارک با استاد خود هماهنگ نمایند و از تاریخ دفاع کارآموزی مطلع گردند.




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • توليد برق بدون مصرف سوخت

يکي از مناسبترين منابع انرژي تجديد شونده انرژي بيوماس است.اين انرژي علاوه بر خاصيت تجديدپذير بودن سازگار با محيط زيست است.منابع انرژهاي بيوماس مي توانند به انرژي الکتريسيته يا به صورت حاملهاي از انرژي مانند سوختهاي گازي يا مايع با توجه به نياز بخشهاي مختلف جامعه تبديل شوند. منابع انرژي بيوماس به طور کلي به موادي از گياهان و موجودات زنده بدست مي آيد اطلاق مي شود. منابع انرژي بيوماس برخلاف سوختهاي فسيلي رايج که به صورت لايه هاي متمرکز در جهان يافت مي شود بيشتر به صورت پراکنده هستند. و در نتيجه جمع آوري منابع انرژي بيوماس در حجمهاي بالا قابل ملاحظه است . ازاينرو انرژي بيوماس به عنوان چهارمين منبع اصلي انرژي بشر و به عنوان بزرگترين انرژي تجديدپذير در جهان در تامين برق نزديک به 14 در صد از برق و 18 در صد از کل انرژي اوليه جهان در سال 1998 مشارکت داشته است. اين انرژي براي کشورهاي در حال توسعه داراي اهميت مي باشد به خصوص اينکه انرژي بيوماس در اين کشور ها قابل دسترس و هم قابل تهيه مي باشد. ايران نيز که يک کشور درحال توسعه است فعاليتهايي در اين زمينه انجام داده است. قديمي ترين سابقه استفاده از انرژي بيوماس در ايران مربوط به توليد بيوگاز و تهيه سوخت متان جهت انرژي حرارتي مورد نياز در حمام شيخ بهايي اصفهان مي باشد. ...

 

حجم: 2.66 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 107

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • حفاظت ژنراتور

تأسیسات الکتریکی مانند شبکه های انتقال انرژی، زنراتورها، ترانسفورماتورها و تجهیزات برقی دیگر در اثر نقصان عایق بندی و یا تضعیف استقامت الکتریکی، دینامیکی و مکانیکی آن در مقال ولتاژهای ضربه ای پیش بینی نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد درجه حرارت دچار خطاهائی می شود که اغلب موجب قطع انرژی الکتریکی می گردد. این خطاهای الکتریکی ممکن است به صورت اتصال کوتاه، اتصال زمین، پارگی و قطع شدگی هادی ها و خرد شدن و شکستن عایق ها و غیره ظاهر شود. قطعات و وسائلی که دچار چنین خطاهائی می شوند باید بلافاصله از شبکه ای که آنرا تغذیه می کند جدا شوند تا از ازدیاد و گسترش خطا و از کار افتادن بقیه قسمت های سالم شبکه جلوگیری گردد. طراحی شبکه انتقال انرژی باید به گونه ای باشد که از یک پایداری و ثبات قابل قبولی برخوردار باشد. با توجه به اینکه قطع برق در مراکز صنعتی می تواند موجب زیان های جبران ناپذیری شود، باید تدابیری بکار برده شود که برق مصرف کننده ای که در اثر بروز عیب فنی از شبکه قطع شده است در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً تأمین گردد. در موقع پیش آمدن خطا در محلی از شبکه برق، وظیفه رله آنستکه متجه خطا شده، آنرا ردیابی کرده، آنرا بسنجد و دستگاههای خبری را آماده و یا در صورت لزوم خود رأساً اقدام نموده و باعث قطع مدار الکتریکی شود. اگر خطا خطرناک باشد مصلحت در این است که فقط همان دستگاه با قسمتی از سیم و دستگاه معیوب شده از مدار جدا شده و قسمت های بدون عیب دیگر شبکه تا موقعی که خطائی آنها را تهدید نمی کند بدون قطع برق بکار خود ادامه دهند. این نوع حفاظت، حفاظت موضعی یا محلی و یا حفاظت سلکتیو گفته می شود. حفاظت موضعی تنها به انتخاب صحیح وسیله حفاظتی بستگی ندارد بلکه به طرز توزیع و سیستم انتقال نیروی برق نیز بستگی دارد.

 

حجم: 5.25 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 116

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • بررسي توليد برق توسط انرژي هاي نوين

رشد و توسعه جوامع انسانی همواره موازی با تولید و مصرف انرژی بوده است. طبق آمارهای به ثبت رسیده طی 30 سال گذشته احتیاجات انرژی جهان به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در سال 1960 مصرف انرژی جهان معادل 3/3Gtoe بوده است. در سال 1990 این رقم به 8/8Gtoe بالغ گردید، که دارای رشد متوسط سالانه 3/3 درصد می باشد و در مجموع 166 درصد افزایش نشان می دهد و در حال حاضر مصرف انرژی جهان 10Gtoe/Year بوده و پیش بینی می شود این رقم در سالهای 2010 و 2020 به 12 و 14 Gtoe/Year افزایش یابد. این ارقام نشان می دهند که میزان مصرف انرژی جهان در قرن آینده بالا می باشد و بالطبع این سوال مهم مطرح می باشد که آیا منابع انرژی های فسیلی در قرنهای آینده، جوابگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بودیا خیر؟ حداقل به دو دلیل عمده پاسخ این سوال منفی است و باید منابع جدید انرژی را جایگزین این منابع نمود. این دلایل عبارتند از: 1- محدودیت و در عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی، چرا که این سوختها از نوع انرژی شیمیایی متمرکز بوده و مسلماً کاربردهای بهتر از احتراق دارند. 2- مسایل و مشکلات زیست محیطی بطوری که امروزه حفظ سلامت اتمسفر از مهمترین پیش شرطهای توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می آید. از این رو است که دهه های آینده بعنوان سالهای تلاش مشترک جامعه انسانی برای کنترل انتشار کربن، کنترل محیط زیست و در واقع تلاش برای تداوم انسان بر روی کره زمین خواهد بود. بنابراین استفاده از منابع جدید ...

 

حجم: 1.12 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 152

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • مقایسه ی روشهای کنترل موتورهای القایی سه فاز

یک راه ساده و بسیار معمول، برای راه اندازی موتور تحت ولتاژ کاهش یافته، در راه اندازهای دارای مقاومت راه انداز استفاده می شود. در این روش یک مقاومت بطور سری بین خطوط تغذیه و موتور وصل می گردد. بنابراین افت ولتاژی بر روی مقاومت ایجاد می شود و ولتاژایجاد شده بر روی موتور کاهش می یابد. در نتیجه ی آن، سرعت کاهش یافته و در هنگام راه اندازی ، جریان راه اندازی، کمتر است. همانطور که موتور شروع به شتاب گیری می کند،جریان گذرنده از مقاومت، کاهش می یابد.و در نتیجه از افت ولتاژهم بر روی مقاومت، کاسته می شود. در نهایت ولتاژرسیده به موتور رو به افزایش می گذارد.شتاب گیری یکنواخت همراه با افزایش یکنواخت گشتاور و سرعت بدست می آید. مقاومت راه اندازی در هنگامی که موتور، به سرعت مشخصی برسد ،از خط خارج می شود.و سپس موتور به صورتی که با ولتاژکامل خط کار کند به خط تغذیه وصل می شود. اضافه ویا حذف کردن مقاومت راه اندازی در مدار راه اندازموتور، هم می تواند بصورت دستی وهم بصورت خودکار انجام شود. از مقاومتهای راه اندازبرای راه اندازی موتورهای روتور قفسی ،در موقعیتهایی که گشتاور محدودی در راه اندازی، برای جلوگیری از ایجاد آسیب در ادوات مکانیکی مورد نظر باشد استفاده می شود.نتیجه ی دیگراستفاده از آنها ،جلوگیری از ایجاد جریان هجومی در راه اندازی است.که در غیر اینصورت ممکن است باعث ایجاد اغتشاش در خط تغذیه در هنگام راه اندازی گردد. .....

 

حجم: 1.85 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 100

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

  • موتورها

با شناخته شدن منابع جریان متناوب اولین ایده موتورهای القایی در سال 1880 توسط «NicolaTesla» ارائه شد. با گسترش منابع تغذیه سه فاز متناوب و تئوری میدانهای گردان تحقیقات روی موتورهای القایی روتور سیم پیچی شده نیز گسترش یافت. بطور عمده ساخت موتورهای القایی از سال 1895 شروع شد و با پیشرفت علم و صنعت در زمینه های چدن، عایق بندی، لایه بندی و … اندازه موتورهای القائی نیز به مراتب كوچكتر شد. به عنوان مثال اندازه موتور hp100 مدرن دارای اندازه ای برابر با یك موتور hp5/7 سال 1897 است.

نمای کلی فصلها ی این پروژه به صورت زیر است:

فصل یكم: موتورهای القایی

فصل دوم: موتورهای DC

فصل سوم: موتورها در صنعت سیمان

فصل 4: بررسی تئوریك كاهش مصرف انرژی الكتریكی در الكتروموتورها

فصل 5: بررسی عملی مصرف انرژی الكتریكی الكتروموتورها

فصل ششم: تعمیر و نگهداری الكتروموتورها

 

image
   
دانلود - Download Link
حجم: 3.61 MB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 138

نوع فایل:pdf




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

این نیروگاه عظیم که در نزدیکی ابوظبی واقع شده با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ th5میلیون دلار قادر است تا به ۲۰۰۰۰ خانه برق رسانی کند.نیروگاه شمس ۱ با ظرفیت تولید ۱۰۰مگاوات،بزرگترین تولید کننده برق خورشیدی  ذر جهان می باشد.شیخ جابر ریس شیخ نشین ابوظبی در مراسم افتتاحیه این نیروگاه اعلام کرد که امارات قصد دارد تا هفت در صد از برق تولیدی خود تا سال ۲۰۲۰ را از انرژی خورشیدی تامین کند.این نیروگاه که از نوعConcentrated Solar Power  یا csp میباشد.در این نیروگاه ها به جای استفاده ازسلول های فتوولتاییک از آینه یا لنز برای تولید انرژی الکتریسیته استفاده میشود.

سهم این نیروگاه ۶۸ در صد از انرژی پاک تولید شده در منطقه خلیج فارس است.وسعت این نیروگاه معادل ۲۸۵ زمین فوتبال است که در جنوب غربی ابوظبی واقع شده است.




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

    e40e8ede-59f0-3cd8-a3dc-92eaa17ab1c1     تولید برق از انرژی برق از نیروی باد نه تنها موافق حفظ محیط زیست است بلکه در مقایسه با برق گازوئیلی ارزان تر  است.       به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری فارس، هزینه واقعی تولید یک کیلووات‌ساعت برق از گازوییل در حال حاضر ۳ برابر  قیمت خرید تضمینی برق بادی است، از این رو با افزایش قیمت خرید تضمینی برق بادی می‌توان تولید این انرژی پاک را در کشور اقتصادی کرد.

با فرض دلار ۲۵۰۰ تومانی و قیمت سوخت بر اساس فوب خلیج فارس(نرخ سوخت عرضه روی عرشه کشتی)، امروزه نیروگاه‌های برق بادی قابلیت رقابت با روش‌های متداول تولید برق را پیدا کرده‌اند و تاکنون بیش از ۲۴۰ هزارمگاوات-معادل ۴ برابر کل ظرفیت نیروگاه‌های ایران- نیروگاه بادی در سطح دنیا نصب شده است.

با وجود نیاز کشور به برخورداری از سبد متنوع انرژی، همچنان رونقی در صنعت نیروگاه‌های برق بادی مشاهده نمی‌شود و ۹۵ درصد برق کشور با استفاده از منابع فسیلی و مابقی آن از منابع آبی و هسته‌ای تولید می‌شود.

نگاهی به وضعیت توسعه نیروگاه‌های برق بادی در دنیا نشان می‌دهد که عمده این ظرفیت در کشورهای واردکننده انرژی از جمله چین، آمریکا، آلمان و اسپانیا نصب شده است.

در حقیقت این کشورها که متوجه محدودیت و هزینه اقتصادی استفاده از منابع فسیلی جهت تولید برق هستند، اولویت بالایی برای احداث نیروگاه‌های برق بادی قائل شده و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی مناسب نسبت به توسعه این منابع اقدام کرده‌اند.

اصلی‌ترین سیاست مورد استفاده جهت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق بادی، سیاست خرید تضمینی برق بادی با قیمت مناسب است که در بیش از ۶۱ کشور دنیا به اجرا در آمده است.

در مقابل اصلی‌ترین چالش احداث نیروگاه‌های بادی را می‌توان پایین بودن قیمت خرید تضمینی برق تجدید پذیر بادی دانست. قیمت خرید تضمینی هر کیلووات‌ساعت برق از نیروگاه‌های بادی در حالی ۱۵۰ تومان است که هزینه تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی بسیار بالاتر از این میزان است.

به عنوان نمونه ۱۶ درصد  برق کشور با استفاده از گازوییل تولید می‌شود که با فرض قیمت دلار ۲۵۰۰ تومانی و قیمت سوخت در فوب خلیج فارس(نرخ حامل انرژی بر اساس تحویل روی عرشه کشتی)، هزینه واقعی تولید یک کیلووات‌ساعت برق از گازوییل در حال حاضر ۵۵۰ تومان است. این رقم بیش از ۳ برابر  قیمت خرید تضمینی برق بادی است.

بنابر این قیمت پایین خرید تضمینی برق بادی در مقایسه با برق گازوییلی توجیه اقتصادی فعالیت در این صنعت را با سوال جدی مواجه کرده است و همان گونه که مشاهده می‌شود، بخش غیردولتی در کشور رغبتی برای ورود به این بخش ندارد.

توجه به نیاز واقعی نیروگاه‌های برق بادی نشان می‌دهد، خرید تضمینی یک کیلووات ساعت برق با نرخ ۴۵۰ تومان سوددهی نیروگاه‌های برق بادی را در محدوده مناسبی قرار می‌دهد.

نرخ بازده داخلی  نیروگاه‌های برق بادی با این قیمت به ۳۵ درصد خواهد رسید و حداقل حاشیه سود سرمایه‌گذاران تامین خواهد شد.

به علاوه این نرخ از هزینه تمام شده برق گازوییلی کمتر است و می‌توان با احداث نیروگاه‌های برق بادی، تولید برق با استفاده از گازوییل را به تدریج متوقف کرد.

سجاد حسین‌نیا، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در پاسخ به اين سؤال بايد گفت در شرايط مساوي ، بدليل وجود فركانس در جريان برق متناوب ( AC ) ، صدمات 3 تا 5 برابر بيشتر و اين نوع جريان ها از جريان برق مستقيم (DC ) خطرناك تر هستند ، چرا كه وقتی فردی الکترود برق داری را در دست می گیرد مقدار کافی از جریان متناوب می تواند موجب ايجاد اسپاسم عضلاني در فرد شده و باعث گردد که فرد به وضعيتي بنام چنگ مبتلا شده كه قادر نيست خود را از منبع جریان آزاد کند. و دليل ديگر اين كه تغيير مداوم جهت جريان در برق متناوب باعث ضربات شديدي بر سلسله اعصاب شده و باعث كاهش مقاومت بدن انسان نيزمي گردند و به همين دليل آثار شوک الکتریکی می تواند بسته به ولتاژ، طول مدت، جریان، مسیر عبور جريان و غیره متفاوت باشد. آستانه درک زماني كه عبور جريان حدود 25 ميلي آمپر در فركانس 50 تا 60 هرتز مي تواند باعث از كار افتادن سيستم تنفسي و مرگ انسان شوند ، در صورتيكه جريان حدود 50 ميلي آمپر در برق مستقيم اين شرايط را موجب شده و باعث مرگ در انسان مي گردد. البته اين مقادير در استانداردهاي مختلف متفاوت هستند ولي اصل موضوع تفاوت نمي كند.

شايان ذكراست جريان با فركانس 50 يا 60 هرتز چندين برابر خطرناك تر از جريان با فركانس هاي بالاتر است . البته در جريانهاي برق متناوب (AC) با فرکانس 100 تا 200 کيلوهرتز نحوه اثر گذاري جريان برق روي بدن به جاي شوک و خارش به صورت حرارت ظاهر ميشود و اساسآ حرارت و سوختگي تنها اثرات شوک ناشي از عبور جريان با فرکانس هاي بالاي 100 کيلو هرتز مي باشند.

نظریادتون نره




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

دانلود نرم افزار مولتی سیم




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 616
بازدید کل : 293465
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content