گروه برق دانشکده سما مسجدسلیمان

مروری بر سیستمهای ذخیره انرژی گرمایی فایل PDF




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

   568d765a-b90a-3eaa-9784-8a99b73c1b03                        یک راه جدید جدید تولید انرژی بادی، توربینهای کوچکتر کارآمد در چشم انداز می باشد که توسط مخترع دربی شایر (Derby Shire) با پشتیبانی دانشگاه ناتینگهام ترنت(Nottingham Trent) توسعه یافته است. پروژه توسعه پایدار دانشگاه به کمک بنیانگذار نوآوری انرژی بادی، هیث اودمن (Heath Evdemon) برای پیشرفت فن آوری هاروستر باد ( یک سیستم کوچک قادر به تولید در طیف وسیعی از سرعت باد) آمده است. با طول پره فقط یک متر هاروستر باد توان بالقوه مصارف تجاری و خانگی را دارد. توربینهای بادی سنتی به طور معمول دارای سه پره می باشند که به دور محور افقی در بالای برج فولادی دوران می کنند. این توربینها اکثرا حداکثر توان خروجی را در سرعت بادهای ۳۰ مایل بر ساعت دارند و برای جلوگیری از خسارات ناشی از طوفان در سرعتهای ۵۰ مایل بر ساعت و یا بالاتر تعطیل می شوند که این خود بهره وری بعضی از توربینها را کاهش می دهد. برداشت جدید باد بر اساس یک حرکت رفت و برگشتی است که از ایرفویل های افقی مشابه مورد استفاده در هواپیما بهره می جوید. عملا بدون سرو صدا می باشد و وان ولید برق در سرعتهای پایین را دارد که ممکن است در مخالفت کمتری با تاسیسات جدید باشد. همچنین در سرعتهای باد بالا نیز نسبت به توربینهای بادی حال حاضر عملیاتی تر است. میتوان آنها را در هر اندازه تا حدود ۱۵ متر ساخت و در مناطق برجسته مانند تپه ها و دامنه کوه و ساختمانها و سازه های داخلی،کشاورزی و صنعتی تنها نیاز به حدود نیم متر ارتفاع از زمین دارد. همه سایز ها قابل تقسیم به قطعات کوچکتر می باشند بطوریکه برای حمل نیازی به استفاده از ماشینهای سنگین (ویژه مناطق حساس زیست محیطی) ندارند. به منظور اینکه برداشت کننده باد (wind harvester) از مرحله نمونه اولیه به یک مدل کاری کامل برسد، کارخانه بودجه یک متخصص برای کمک به نوآوری در طراحی و توسعه قاب، پایه چرخش، بازوی تاب خورنده، ایرفویل ها، ژنراتور و بدنه بیرونی را تامین کرده است. همچنان شرکت از دکتر امین الحبیبه، محقق در طراحی پیشرفته و فناوری ساخت در دپارتمان معماری، طراحی و محیط زیست کمک دریافت می نماید.




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

ه یه دیکشنری برخوردم که میتونه شما رو از شر بابیلون خلاص کنه!دانلود Lingoes v2.8.0 - نرم افزار دیکشنری لینگوس، ترجمه لغات تنها با یک کلیک نرم‌افزار Lingoes دیکشنری رایگان، ساده، سبک و البته قدرتمند می باشد که جایگزین مناسبی برای بابیلون به حساب می آید.
این نرم افزار از چند قسمت اصلی تشکیل شده است:
1- کادری برای ورود لغت مورد نظر شما
2- کادری برای جستجو در گوگل
3- پنلی در سمت چپ که نشان دهنده اطلاعات مربوط به دیکشنری‌های شماست و همینطور در زمان وارد کردن لغات، لیستی از لغات نزدیک به لغت وارد شده را برای شما فراهم می‌کند.

4- محیط نمایش معنای لغت جستجو شده، در این کادر دقیقاً مانند بابیلون می‌توانید نتایج بدست آمده را با طبقه‌بندی روی نام دیکشنری‌های نصب شده روی Lingoes مشاهده کنید.

 

برای دانلود و ادامه توضیحات به اینجا بروید...

و برای دانلود از سایت اصلی اینجا کلیک کنید!

 




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

تولید همزمان برق و حرارت و برودت (Combined Cool, Heat and Power) تولید ترکیبی برق با توان محوری و حرارت مفید، توسط یک سیستم، با استفاده از دو شکل مختلف انرژی مفید با به کارگیری یک منبع اولیه انرژی به شمار می‌آید. به عبارت دیگر تولید ترکیبی برق و گرما و سرما یا به اختصار تولید ترکیبی(CCHP)  عبارت است از تولید همزمان و توام ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه.

 

 

http://s1.picofile.com/file/6848053318/cchp_m2.jpg

 

این فن آوری برای نخستین بار در نیروگاههای سیکل بخاری استفاده شد، به طوری که از بخار استخراج شده از سیکل برای مصارف گرمایشی کارخانه و واحدهای اطراف آن بهره گرفته می‌شد. اگرچه با این عمل راندمان اینگونه نیروگاهها اندکی کاهش می‌یافت ولی با تأمین حرارت مورد نیاز در مصرف سوخت تا حد زیادی صرفه‌جویی به عمل می‌آمد. در سالهای اخیر، کاربرد این سیستم‌ها که بهره‌وری بالایی را در مصرف انرژی درپی دارد، به نیروگاههای بخار محدود نگشته و به سایر مولدهای تولید قدرت اعم از مکانیکی یا الکتریکی گسترش یافته است، به طوری که امروزه می‌توان هر سیستم مولد قدرت را با هر اندازه و با هر کاربردی به صورت یک واحد مشترک طراحی کرد و بدین ترتیب علاوه بر تولید توان الکتریکی یا مکانیکی به وسیله دستگاه، بهره‌گیری از حرارتی اتلافی مولد یا موتور را به صورت انرژی گرمایی قابل استفاده و امکان‌پذیر ساخت.

نیروگاههای تولید ترکیبی را می‌توان به پنج دستة کلی تقسیم نمود.

- بازیافت از توربینهای زیرکش دار (Extraction condensing)

- بازیافت از توربینهای پس فشاری (Back – Pressure)

- بازیافت حرارت از توربین های گازی ( (Gas turbine heat recovery

- بازیافت از سیکل ترکیبی  (Combined Cycle)

- بازیافت از موتورهای رفت و برگشتی  (Reciprocating Engines)

ساده‌ترین نیروگاه تولید همزمان، نیروگاههایی هستند که از توربینهای Back - pressure استفاده می‌کنند. در ایـن نیروگـاهها، برق و حرارت در یک توربین بخار تولید میشود. یکی دیگر از اجزای اصلی نیروگاههای Back - pressure بویلر است که می‌تواند برای سوزاندن سوختهای جامد، مایع یا گازی شکل طراحی شود.

 

http://s1.picofile.com/file/6848054324/cchp_m1.jpg

 

نیروگاههای زیر کشدار (Extraction Condensing):

 

تولید حرارت به روش تولید پراکنده می‌تواند در نیروگاههای مجهز به توربین بخار زیر کشدار (Extraction Condensing)  انجام شود. به این طریق که مقداری از بخار قبل از رسیدن به آخرین مرحله توربین از آن خارج شود. گرمایش متمرکز می‌تواند با استفاده از بخار استخراج شده از توربین یا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد.

از ایستگاه کاهش فشار بخار در مواقعی که از توربین بخار استفاده نشود، استفاده می شود. در این حالت بخار مطمئن برای تأمین حرارت فرآیندها تأمین خواهد شد. باید دقت داشت که در صورتیکه از توربین بخار استفاده نشود به این سیستم تولید پراکنده اطلاق نمی‌شود. در یک نیروگاه معمولی فقط برق تولید می‌شود ولی دریک نیروگاه Extraction Condensing جزئی از بخار برای تولید حرارت از توربین خارج میشود.

 

 نیروگاههای Back – pressure:

در نیروگاههای بخار معمولی، بخار فشار بالا در بویلر تولید میشود که اصطلاحا به آن بخار زنده اطلاق میشود. این بخار از میان توربین عبور می‌کند و پس از انبساط کامل، با فشار پایین وارد یک کندانسور میشود. در این بخش حرارت باقیمانده در این بخار با هوا یا آب منتقل میشود.

در یک توربین Back - pressure بخار از قسمتهای میانی توربین و با فشار بالاتر خارج میشود و از این بخار به منظور استفاده در مصارف گرمایشی استفاده میشود. این بخار می‌تواند مستقیما به عنوان بخار فرآیند (مثلا در ماشینهای کاغذسازی) یا بعنوان سیال گرم در یک مبدل حرارتی برای گرم کردن آب مورد استفاده در سیستمهای گرمایشی ناحیه‌ای مورد استفاد قرار گیرد.

- نیروگاههای Back - pressure صنعتی:

در نیروگاههای صنعتی Back - pressure معمولا فشار پشت توربین در بارهای کامل و جزئی و با در نظر گرفتن شرایط فرآیند ثابت نگه داشته میشود. همچنین میتوان از قسمتهای میانی توربین نیز مقداری از بخار را با کیفیت بالاتر را استخراج نمود. این بخار می‌تواند در فرآیندهای صنعتی استفاده شود یا به مصرف داخلی نیروگاه برسد. در صورتیکه این بخار به مصرف داخلی نیروگاه برسد به آن CHP اطلاق نمی‌شود. هرچه بخار با فشار بالاتر از توربین استخراج شود میزان برق تولیدی کمتر خواهد بود.

-  ‌نیروگاههای Back - pressure برای استفاده در گرمایش ناحیه‌ای:

در سیستمهای متداول گرمایش ناحیه‌ای آب گرم که حامل انرژی است با عبور از مبدلهای حرارتی عمل انتقال حرارت را انجام می‌دهد. دمای این آب با توجه به تغییرات دمای محیط متغیر خواهد بود. بسته به طراحی شبکه دمای آب خروجی از نیروگاه حداکثر بین 120 تا 150 درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود. بعنوان مثال اگر میانگین دمای آب خروجی از نیروگاه بین 80 تا 85 درجه باشد، دمای آب برگشتی حدود 50 تا 55 درجه سانتی گراد خواهد بود.

در بعضی از مواقع برای افزایش دمای آب خروجی ازنیروگاه بویلرهایی بصورت سری با مبدلهای حرارتی در نظر گرفته میشود. لازم بذکر است افزایش حرارت در اثر عبور از این بویلرها نباید در محاسبات راندمان کل سیستم CHP منظور شود.

هر چه دمای آب خروجی از سیستم گرمایش ناحیه‌ای بیشتر باشد. میزان تولید برق کاهش خواهد یافت ارتباط بین میزان برق حرارت تولیدی را با فاکتوری بنام نسبت حرارت به برق     (Heat to power Ratio)   می‌سنجد.

 

 توربین گاز و بویلر بازیافت حرارت:

یک سیستم ساده و کم هزینه تولید پراکنده برق و حرارت میتواند با ترکیب یک توربین گاز و یک بویلر بازیافت حرارت ایجاد شود. گازهای داغ خروجی از توربین گاز از یک بویلر بازیافت حرارت عبور می‌کنند و بخار مورد نیاز فرآیند یا گرمایش مورد نیاز را تأمین می‌کند. در این نوع نیروگاهها، هوای داغ خروجی از توربین گاز از بویلر بازیافت حرارت عبور کرده و حرارت خود را به سیال حامل (آب) منتقل می‌کند. در بسیاری از مواقع از گاز طبیعی بعنوان سوخت مصرفی استفاده میشود. اما گازوئیل یا ترکیبی از گاز و گازوئیل نیز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان حرارت بازیافت شده به نوع سوخت مصرفی و دمای حرارت بازیافت شده بستگی دارد. اگر از گاز طبیعی بعنوان سوخت توربین گاز استفاده شود، میتوان دمای گازهای خروجی از بویلر بازیافت را به حدود 60 تا 100 درجه سانتی گراد کاهش داد ولی در صورتیکه از سوختهای مایع استفاده شود بمنظور کاهش ریسک خوردگی گوگرد باید دما بین 120 تا 170 درجه کنترل شود. در بعضی مواقع نیروگاه به یک مشعل کمکی مجهز میشود که از گازهای خروجی از توربین گاز بجای هوای احتراق استفاده می‌کند. طبیعتا حرارت تولیدی از مشعلهای کمکی را نباید در محاسبه حرارت تولیدی از CHP منظور نمود.

در بعضی از مواقع نیز اگزوز خروجی از توربینهای گاز مجهز به یک کنار گذر (By- Pass) خواهد بود که در اینصورت میتوان فقط در مواقع لازم از بویلر بازیافت استفاده کرد و در مواقع غیر ضروری آنرا از سیستم حذف نمود.

 

 نیروگاههای سیکل ترکیبی:

اخیرا، استفاده از نیروگاههای سیکل ترکیبی که شامل یک یا چند توربین گاز به انضمام بویلرهای بازیافت حرارت و توربین بخار هستند نیز متداول شده‌اند. یک نیروگاه سیکل ترکیبی شامل یک یا چند توربین گازی و توربین بخار است. بسته به نوع توربین بخار، نیروگاه می‌تواند معمولی یا تولید پراکنده باشد.

اگر از خنک کن‌های کمکی برای خنک کردن مایعات خروجی از توربین بخار استفاده نشود میتوان این واحدها را بعنوان واحدهایCHP   مورد استفاده قرار دارد. مشخصه تمامی نیروگاههای سیکل ترکیبی، بازیافت حرارت از گاز خروجی توربینهای گاز است. این حرارت توسط بویلرهای بازیافت و به منظور تولید بخار مورد نیاز توربینهای بخار استفاده میشود. معمولا برای افزایش کیفیت بخار از مشعلهای کمکی که از گاز خروجی توربین گاز بعنوان هوای ورودی استفاده می‌کنند برای حرارت دادن بویلر کمکی استفاده میشود. سیستمهای سیکل ترکیبی که در آنها از مایع خروجی از کندانسور برای تأمین حرارت استفاده میشود اساس سیستمهای تولید پراکنده با سیکل ترکیبی را تشکیل می‌دهند.

 

 نیروگاههای مجهز به موتورهای رفت و برگشتی:

این روش نیز مشابه به روش تولید پراکنده در نیروگاههای گازی است با این تفاوت که بجای توربین گاز از موتورهای درونسوز رفت و برگشتی استفاده میشود. در نیروگاههایی که از موتورهای رفت و برگشتی استفاده می‌کنند، حرارت می‌تواند از روغن موتور یا آب خنک کن موتورها از حرارت گازهای خروجی از اگزوز بازیافت شود.

بازده الکتریکی موتورهای رفت و برگشتی بین 35 تا 42 درصد است و در صورتیکه در اثر قوانین زیست محیطی لازم باشد اکسیدهای نیتروژن به میزان زیادی کاهش پیدا کند این راندمان 1% کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه موتورهای پیشرفته گازهای اگزوز خنک‌تری (حدود 400) دارند، بازیافت حرارت فقط می‌تواند بصورت بخار باشد. مثلا یک موتور دیزل 2/4 مگاواتی می‌تواند 5/1 مگاوات بخار و 1/3 مگاوات آبگرم و داغ تولید کند. با توجه به اینکه کل مصرف سوخت برای این موتور حدود 10 مگاوات خواهد بود، بازده کل مجموعه حدود 88% می‌رسد.


http://s1.picofile.com/file/6848031186/CCHP_img_lg.gif




تاریخ: چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در نتیجه تحقیقات جدید، خانه های آینده با ابرمواد جدیدی رنگ می شوند که از نور خورشید انرژی الکتریسته تولید کرده و حتی برحسب درخواست تغییر رنگ می دهد.

 

دانشمندان دانشگاه منچستر با استفاده از قرصهای سیلیسیم گرافین که کشف آن برای محققانش جایزه نوبل به همراه آورد، به همراه لایه های باریک سایر مواد سطوح تولید کننده انرژی خورشیدی ارائه کردند.

سطح جدیدی که محققان دانشگاه منچستر ساخته اند به باریکی کاغذ و انعطاف پذیر است که می تواند نور خورشید را جذب کرده و هم اندازه پنلهای خورشیدی، الکتریسیته تولید کند.

این نوآوری جدید می تواند برای ایجاد نوعی پوشش خارجی ساختمانها به کار رود تا برق مورد نیاز وسائل داخل منزل را فراهم کرده و کارکردهای دیگری چون تغییر رنگ داشته باشد.

 


محققان اکنون امیدوارند این فناوری را بیشتر توسعه دهند و رنگی تولید کنند که بتوان آن را به عنوان رنگ بیرون از ساختمان مورد استفاده قرار داد. اما از سوی دیگر دانشمندان اظهار داشتند که این مواد جدید می تواند به نسل جدید از دستگاه های کوچک فوق باریک چون تلفنهای همراه این امکان را بدهند که انرژی خود را توسط نور خورشید تأمین کنند.

کنستانتین نووسلف یکی از برندگان نوبل که گرافین را کشف کرده، اظهار داشت: ما تلاش کردیم فراتر از گرافن برویم که این امر با ترکیب گرافن با مواد ضخیم تک اتمی صورت گرفت. همچنین تلاش می کنیم لایه های مختلف این مواد را روی یکدیگر قرار دهیم تا مواد جدیدی با خواص منحصر به فرد به دست آوریم. درست مثل یک کتاب، هر صفحه دارای اطلاعاتی است اما تمام صفحات با هم یک کتاب را تشکیل می دهند.

وی افزود: این تحقیقات نشان می دهد که ما می توانیم یک دستگاه بسیار متفاوت فتوولتائیک تولید کنیم. این مسئله که مواد تولید شده قابل انعطاف است، استفاده از آن را تسهیل می کند.

برنده جایزه نوبل 2010 یادآور شد: این تحقیقات می تواند نتایجی فراتر از سلولهای خورشیدی در بر داشته باشد.

نتایج این تحقیقات در مجله ساینس منتشر شده است.

در سال 2004، آندره گایم و کنستانتین نووسلف از دانشگاه منچستر موفق به ساخت گرافین شده و نشان دادند که قضیه مرمین-واگنر که ماده دوبعدی را غیرممکن و چنین ماده‌ای را غیرپایدار می‌ دانست، نمی‌تواند کاملا درست باشد. جایزه نوبل فیزیک 2010 نیز به علت ساخت ماده‌ای دو بعدی به این دو دانشمند تعلق گرفت.

منبع:کنجکاو




تاریخ: سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

در لینک زیر می تونید جزوه آموزشی کارگاه عمومی برق (یا آموزش سیم کشی,لوله کشی برق و کلا برق کشی ساختمان) که فصل بندی آن طبق استاندارد آموزشی وزارت علوم می باشد رو در یافت کنید.برای دریافت فایل در یک فایل فشرده اینجا کلیک کنید.




تاریخ: یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

 

کتابی تایپ شده و کامل از درس مدار های الکتریکی که بیش از 110 صفحه می باشد . این کتاب به بررسی تمام سرفصل های درس مدار 1 پرداخته است که شامل :

  • المان های الکتریکی
  • قوانین کیرشهف
  • منابع
  • اتصال سری و موازی عناصر
  • تحلیل گره
  • جمع آثار
  • تحلیل مش
  • قضایای تونن و نورتن
  • معادلات دیفرانسیل
  • معادلات مرتبه N
  • مدارهای مرتبه اول
  • مدارهای مرتبه دوم
  • اعداد مختلط
  • تقویت کننده های عملیاتی


---------------------------------------------------
حجم فایل: 2.12MB
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
 دانلود فایل 
---------------------------------------------------

به نکات زیر توجه کنید :

* پسورد تمامی فایل ها www.techno-electro.com  میباشد.




تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

یکی از دروس پایه رشته های برق و الکترونیک و کامپیوتر واحد مبانی دیجیتال  است . این درس فقط با تمرینات زیاد قابل یادگیری است و بسیار فرار می باشد . کتابی که به شما معرفی می کنیم ، کتابی کامل می باشد که شامل 374 صفحه است و تمامی سرفصل ها را به طور کامل توضیح داده است .

 

سرفصل های کتاب عبارتند از:

  • پیشگفتار
  • اعداد مبنا در سیستم های دیجیتال
  • گیت های منطقی، جبر بول و توابع بولی
  • فرم های متعارف و استاندارد جبر بولی
  • ساده کردن عبارات بولی پیچیده
  • پیاده سازی مدارات دیجیتال با گیت های NAND و NOR
  • مدار های ترکیبی
  • مدارهای رمز گذار و رمزگشا
  • مدارهای ترتیبی همزمان
  • ثبات ها و شمارنده ها
  • مجموعه سوالات خودآزمایی + پاسخ نامه + سوالات تشریحی + واژه نامه و …

به خاطر تایپی بودن این کتاب حجم آن فقط 2 مگابایت می باشد .

همچنین بخش دوم نیز حل تمام تمرینات این کتاب است .پس برای داشتن کتاب به همراه حل المسائل آن هر دو بخش را دانلود کنید .




  دانلود با لينک مستقيم  

دریافت بخش 1
دریافت بخش 2

به نکات زیر توجه کنید :

* پسورد تمامی فایل ها www.techno-electro.com  میباشد




تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

(بخش ویژه وطن دانلود)

نرم افزار ارکد (Orcad) معروفترین و قویترین نرم افزار برای آنالیز و سیمولیت (شبیه سازی) مدارات الکترونیکی می باشد . در واقع ورژن پیشرفته و قدرتمند پی اسپایس (Pspice) می باشد .نسخه ارائه شده، دارای HotFix می باشد .به عبارتی تمامی آپدیت ها و به اصطلاح Hotfix های امنیتی و نرم افزاری ارائه شده است.

 

 بخش های اصلی نرم افزار OrCad شامل قسمت های زیر می باشد :
- Cadence OrCAD Capture
- Cadence PSpice A/D
- Cadence OrCAD PCB Editor
- Cadence OrCAD Signal Explorer


قابلیت های این نسخه بصورت مختصر :
نسخه جدید OrCad در حالی انتشار می یابد که از رابط کاربری بسیار کاربر پسندتر استفاده می کند و قابلیت نمایش 3 بعدی فوت پرینت ها را برای کاربر مهیا نموده است . از طرفی اضافه شدن قابلیت سیم کشی خودکار و پشتیبانی بهتر از زبان TCL/TK از ویژگی های مهم این نسخه است . بخش پردازش و تحلیل شکل موج ها با قابلیت های جدیدی به روز شده از جمله پشتیبانی بهتر از مکان نما و مدل شبیه سازی جدید که در بخش PSpice A/D اضافه شده است . بخش PCB Editor در نسخه جدید قابلیت های جذابی از جمله نمایش 3D پشت فیبر مدار چاپی بر خوردار شده است . در بخش Signal Explorer نیز قابلیت های کشیدن و رها کردن ، کپی و پیست کردن و اضافه شدن عملیاتی جدید برای کلیک راست از جمله تغییرات اصلی این بخش می باشد .

 

 

بخش های اصلی نرم افزار OrCad شامل قسمت های زیر می باشد :
- Cadence OrCAD Capture
- Cadence PSpice A/D
- Cadence OrCAD PCB Editor
- Cadence OrCAD Signal Explorer


قابلیت های این نسخه بصورت مختصر :
نسخه جدید OrCad در حالی انتشار می یابد که از رابط کاربری بسیار کاربر پسندتر استفاده می کند و قابلیت نمایش 3 بعدی فوت پرینت ها را برای کاربر مهیا نموده است . از طرفی اضافه شدن قابلیت سیم کشی خودکار و پشتیبانی بهتر از زبان TCL/TK از ویژگی های مهم این نسخه است . بخش پردازش و تحلیل شکل موج ها با قابلیت های جدیدی به روز شده از جمله پشتیبانی بهتر از مکان نما و مدل شبیه سازی جدید که در بخش PSpice A/D اضافه شده است . بخش PCB Editor در نسخه جدید قابلیت های جذابی از جمله نمایش 3D پشت فیبر مدار چاپی بر خوردار شده است . در بخش Signal Explorer نیز قابلیت های کشیدن و رها کردن ، کپی و پیست کردن و اضافه شدن عملیاتی جدید برای کلیک راست از جمله تغییرات اصلی این بخش می باشد .

 

امکانات نرم افزار:
- دسترسی به کتابخانه این نرم افزار با بیش از 3000 قطعه
- رسم شماتیک در محیط OrCad Capture
- ایجاد کتابخانه ها و المانهای جدید در این نرم افزار
- شبیه سازی طرح مورد نظر به وسیله pspice simulaction , Orcad signal explorer
- تهیه netlist از طرح مورد نظر جهت ایجاد PCB در محیط Orcad PCB Designer
- قراردادن مدار بر روی فیبر مدار چاپی به صورت دستی یا به صورتی که نرم افزار را ارائه میکند
- رسم اتصالات بین قطعات PCB با روشهایی چون Routing-Auto یا Automatic Roting- Semi
- مشاهده نهایی برد ایجاد شده به صورت گرافیکی و از نماهای مختلف
- امکان ارتباط و تبادل داده این نرم افزار با نرم افزار MATLAB
و ...

 

نحوه ی کرک کردن هم بدین فرم می باشد :
ابتدا License Manager را نصب کنید. درخواست لایسنس را کنسل کنید. دو فایل cdslmd.exe و license.lic را از داخل فولدر license_manager که در داخل فولدر Crack است در محل نصب License Manager‌ کپی کنید.
پس از اتمام نصب در کادر ظاهر شده عبارت 5280@pc-name را وارد کنید. البته به جای pc-name باید Full Computer Name سیستم خود را وارد کنید و نصب را به اتمام برسانید.
فایل orcad_163.exe را از داخل فولدر Crack در ریشه فولدر Cadence که برنامه را در آن مسیر نصب کرده اید کپی کرده و اجرا کنید. کمی صبر کنید تا فرآیند کرک به پایان برسد.

 

محتویات مجموعه:

Cadence SPB / OrCAD 16.30.000
  Cadence SPB / OrCAD 16.3 Layout
  Hotfix Cadence SPB / OrCAD (Allegro SPB) 16.30.015 - Added on-09/09/2010


 

حجم:1.71 گیگابایت

 

  دانلود نرم افزار:

 

 

دانلود با لینک مستقیم:بخش اول- بخش دوم- بخش سوم-بخش چهارمخش پنجم

 



  پسورد فایل فشرده : www.vatandownload.com

 

 

 

  منبع :   وطن دانلود




تاریخ: سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

مهندسان درحال طراحی نوعی چراغ برای جلوی اتومبیلها هستند که می تواند باران را به چشم رانندگان غیرقابل مشاهده کند که این امر موجب نجات جان عده بسیاری در جاده ها می شود.

 

طراحان و مهندسان ابراز امیدواری کرده اند که این طراح بتواند تعداد تصادفات را با بهبود دید رانندگان در شرایط خطرناک جوی ارتقا دهد تا آنها بتوانند هنگام بارش باران دید بهتری داشته باشند.

این چراغها با فناوری بالا طوری برنامه ریزی شده اند که قطرات کوچک آب را تشخیص داده و نور آنها هنگام بارش کم می کنند.

 


این امر بدان معناست که حواس راننده کمتر منحرف شده و می تواند بیشتر روی جاده تمرکز کند.

این فناوری دید در باران شبیه یک پروژکتور عمل می کند.

درحال حاضر هنگام بارندگی شدید وقتی یک شعاع نور در جاده تاریک می تابد، قطرات باران به نوعی روشن و قابل مشاهده می شوند که می تواند حواس راننده را منحرف کند.

این فناوری جدید براساس فناوری دوربینهای دیجیتال ساخته شده است. این نرم افزار می تواند پیش بینی کند که قطرات باران در چه قسمتی در میدان دید راننده فرو می ریزد و اشعه های نور از این چراغها که معمولا آنها را روشن تر جلوه می دهند برای کسری از ثانیه که غیرقابل مشاهده است خاموش می شوند.

این امر درخشندگی را کاهش داده و تنها پرتوهایی از نور را که بدون وقفه بین باران درحال بارش، برف و یا تگرگ می تابد را به چشم راننده می رساند.

جان تامکینز، مهندس فناوری در شرکت اینتل اظهار داشت حتی با وجودی که نور اندکی کم می شود، اما باران در منطقه ای که احتمال می رود موجب منحرف شدن حواس راننده شود، غیرقابل مشاهده می شود. وقتی که بازتاب باران محو می شود می توانید بدون مشاهده قطرات باران، جاده را واضح تر مشاهده کنید.

با استفاده از این فناوری که توسط شرکت اینتل و محققان دانشگاه کارنیج ملون در پیتزبورگ آمریکا ارائه شده، در بدترین طوفانها راننده ای که با سرعت 32 کیلومتر در ساعت حرکت می کند می تواند تا 70 درصد ارتقای دید خود را احساس خواهد کرد. این درحالی است که میزان دقت این سیستم در سرعتهای بالاتر کاهش می یابد.

محققان امیدوارند که این فناوری ظرف یک دهه در اتومبیلها به کار گرفته شود.

منبع:کنجکاو




تاریخ: دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

شماتيك كنترل دور موتورهاي AC

حجم : ۲۰۰ کیلو بایت

Download (مستقيم)

پسورد : elecnoavar.blogfa.com




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand


تأسیساتی که با استفاده از آنها انرژی جذب شده حرارتی خورشید به الکتریسیته تبدیل می‌شود نیروگاه حرارتی خورشیدی نامیده می‌شود این تأسیسات بر اساس انواع متمرکز کننده‌های موجود و بر حسب اشکال هندسی متمرکز کننده‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
1- نیروگاههایی که گیرنده آنها آینه‌های سهموی ناودانی هستند

2- نیروگاه‌هاییکه گیرنده آنها در یک برج قرار دارد و نور خورشید توسط آینه‌های بزرگی بهنام هلیوستات به آن منعکس می‌شود. (دریافت کننده مرکزی)

3 - نیروگاه‌هایی که گیرنده آنها بشقابی سهموی (دیش) می‌باشد

4- دودکش‌های خورشیدی


قبلاز توضیح در خصوص نیروگاه خورشیدی بهتر است شرح مختصری از نحوه کارکرد نیروگاه‌های تولید الکتریسیته داده شود. بهتر است بدانیم در هر نیروگاهی اعم از نیروگاههای آبی، نیروگاههای بخاری و نیروگاههای گازی برای تولیدبرق از ژنراتورهای الکتریکی استفاده می‌شود که با چرخیدن این ژنراتورها برق تولید می‌شود. این ژنراتورهای الکتریکی انرژی دورانی خود را ازدستگاهی بنام توربین تأمین می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان گفت که ژنراتورها انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. تأمین کننده انرژی جنبشی ژنراتورها، توربین‌ها هستند توربینها انواع مختلف دارند در نیروگاههای بخاری توربینهایی وجود دارند که بخار با فشار و دمای بسیار بالا وارد آنها شده و موجب به گردش در آمدن پره‌های توربین می‌گردد. در نیروگاه‌های آبی که روی سدها نصب می‌شوند انرژی پتانسیل موجود در آب موجب به گردش در آمدن پره‌های توربین می‌شود.

بدین ترتیب می‌توان گفت در نیروگاههای آبی انرژی پتانسیل آب به انرژی جنبشی و سپس به الکتریکی تبدیل می‌شود، درنیروگاههای حرارتی بر اثر سوختن سوختهای فسیلی مانند مازوت، آب موجود درسیستم بسته نیروگاه داخل دیگ بخار (بویلر) به بخار تبدیل می‌شود و بدین ترتیب انرژی حرارتی به جنبشی و سپس به الکتریکی تبدیل می‌شود درنیروگاههای گازی توربینهایی وجود دارد که بطور مستقیم بر اثر سوختن گاز به حرکت درآمده و ژنراتور را می‌گرداند و انرژی حرارتی به جنبشی و سپس به الکتریکی تبدیل می‌شود. و اما در نیروگاههای حرارتی خورشیدی وظیفه اصلی بخش‌های خورشیدی تولید بخار مورد نیاز برای تغذیه توربینها است یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که این نوع نیروگاهها شامل دو قسمت هستند:
سیستم خورشیدی که پرتوهای خورشید را جذب کرده و با استفاده از حرارت جذب شده تولید بخار می‌نماید.
سیستمی موسوم به سیستم سنتی که همانند دیگر نیروگاههای حرارتی بخار تولید شده را توسط توربین و ژنراتور به الکتریسیته تبدیل می‌کند.



1- نیروگاههای حرارتی خورشید از نوع سهموی خطی:

دراین نیروگاهها، از منعکس کننده‌هایی که به صورت سهموی خطی می‌باشند جهت تمرکز پرتوهای خورشید در خط کانونی آنها استفاده می‌شود و گیرنده به صورت لوله‌ای در خط کانونی منعکس کننده‌ها قرار دارد. در داخل این لوله روغن مخصوصی در جریان است که بر اثر حرارت پرتو های خورشید گرم و داغ می‌گردد.

روغن داغ از مبدل حرارتی عبور کرده و آب را به بخار به مدارهای مرسوم درنیروگاههای حرارتی انتقال داده می‌شود تا به کمک توربین بخار و ژنراتور به توان الکتریکی تبدیل گردد.

برای بهره‌گیری بیشتر و افزایش بازدهی لوله دریافت کننده سطح آن را با اکسید فلزی که ضریب بالایی دارد پوشش می‌دهند و همچنین در محیط اطراف آن لوله شیشه‌ای به صورت لفاف پوشیده می‌شود تا از تلفات گرمایی و افت تشعشعی جلوگیری گردد و نیز از لوله دریافت کننده محافظت بعمل آید.

ضمناً بین این دو لوله خلاء بوجود می‌آوردند برای آنکه پرتوهای تابشی خورشید در تمام طول روز به صورت مستقیم به لوله دریافت کننده برسد.

در این نیروگاهها یک سیستم ردیاب خورشید نیز وجود دارد که بوسیله آن آینه‌های شلجمی دائماً خورشید را دنبال می‌کنند و پرتوهای آن را روی لوله دریافت کننده متمرکز می‌نمایند.

تغییرات تابش خورشید در این نیروگاهها توسط منبع ذخیره و گرمکن سوخت فسیلی جبران می‌شوند. در چند کشور نظیر ایالات متحده آمریکا – اسپانیا – مصر – مکزیک –هند و مراکش از نیروگاه‌های سهموی خطی استفاده شده‌ است که این نیروگاه هایا در مرحله ساخت و یا در مرحله بهره‌برداری قرار دارند. در ایران نیزتحقیقات و مطالعاتی در زمینه این نیروگاهها انجام شده و پروژه یک نیروگاه تحقیقاتی با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات توسط سازمان انرژیهای نو ایران در شیراز درحال انجام می‌باشد .

کلیه مراحل مطالعاتی، طراحی و ساخت این نیروگاه‌ به طور کامل توسط مختصصین و مهندسان ایرانی انجام می‌پذیرد.

بدیهی است که با افزایش ظرفیت فنی و علمی که در اثر اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی شیراز عايد محققین مجرب ایرانی می‌شود ایران در زمره محدود کشورهای سازنده نیروگاه‌های خورشید از نو ع متمرکز کننده‌های سهموی خطی قرار خواهند گرفت.



 

 


2- نیروگاههای حرارتی از نوع دریافت کننده مرکزی:

دراین نیروگاه‌ها پرتوهای خورشیدی توسط مزرعه‌ای متشکل از تعداد زیادی آینهمنعکس کننده بنام هلیوستات بر روی یک دریافت کننده که در بالای برج نسبتاًبلندی استقرار یافته‌است متمرکز می‌گردد. در نتیجه روی محل تمرکز پرتوهاانرژی گرمایی زیادی بدست می‌آید که این انرژی بوسیله سیال عامل که داخلدریافت کننده در حرکت است، جذب می‌شود و بوسیله مبدل حرارتی به سیستم آب وبخار مرسوم در نیروگاه‌های سنتی منتقل شده و بخار فوق گرم در فشار و دمایطراحی شده برای استفاده در توربین ژنراتور تولید می‌گردد.

این سیالعامل در مبدلهای حرارتی در کنار آب قرار گرفته و موجب تبدیل آن به بخار بافشار و حرارت بالا می‌گردد. در برخی از سیستم‌ها سیال عامل آب است ومستقیماً در داخل دریافت کننده به بخار تبدیل می‌شود.

برای استفادهدائمی از این نوع نیروگاه‌ در زمانی که تابش خورشید وجود ندارد مثلاًساعات ابری یا شبها از سیستم‌های ذخیره کننده حرارت و یا احیاناً ازتجهیزات پشتیبانی که ممکن است از سوخت فسیلی استفاده کنند جهت ایجاد بخاربرای تولید برق کمک گرفته می‌شود.

مطالعات و تحقیقات در زمینهفناوری و سیستمهای این نیروگاه‌ها ادامه دارد و آزمایشگاهها و مؤسساتمتعددی در سراسر دنیا در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مطالعات ساختاولین نیروگاه خورشیدی ایران از نوع دریافت کننده مرکزی توسط سازمانانرژیهای نو ایران و با کمک شرکتهای مشاور و سازنده داخلی با ظرفیت یکمگاوات و سیال عامل آب و بخار در طالقان جریان دارد. کلیه مطالعات اولیه وپتانسیل سنجی و طراحی نیروگاه به انجام رسیده و یک نمونه هلیوستات نیزساخته شده‌است.

 


3- نیروگاه‌های حرارتی از نوع بشقابی:

يك نوع مدولي از گرآورنده ها تحت عنوان بشقاب سهموي يك سطح فضايي است كه از دوران يك سهمي بوجود مي آيد و كانون آن يك نقطه است. براي اينكه چنين سيستمي كاملا موثر باشد لازم است كه اين گردآورنده تمام مدت بطرف خورشيد نشانه گيري شود و در نتيجه به مكانيسم ردگيري دو محوري نياز دارد. انرژي حرارتي را مي توان با كمك يك سيال مناسب در ناحيه كانوني جمع‌ آوري كرد و اين انرژي را يا به يك سيكل ترمو ديناميكي جدا از گردآورنده منتقل نمود و يا اينكه در يك موتور كوچك ( در حدود Kwe 25 كه در پشت نقطه كانوني سوار مي شود،‌بكار برد. موتورهاي استرلينگ نيز براي اين كاربرد تحت توسعه بوده اند و موتورهاي رانكين و برايتون هم براي اين كاربرد ارزيابي شده اند. نمونه هاي كامل اين سيستم هاي گردآوري – الكتريكي ساخته و آزمايش شده اند . تركيب گردآورنده – استرلينگ با راندمان تبديل نور خورشيد به برق از قرار تقريبا 30% درتحت شرايط واقعي ساخته و آزمايش شده اند. به R&D بيشتر در زمينه موتور استرالنيگ، مبدل هاي حرارتي كانوني و سطوح بازتابنده ارزان قيمت نياز هست تا بتوان كارآئي دراز مدت و توجيه اقتصادي سيستم را افزايش داد.

دريافت كننده مركزي، معادل يك بشقابك بزرگ سهموي است. مجموعه اي از آينه هائي كه هر يك بطور جداگانه انرژي خورشيد را منعكس و متمركز مي كنند هليوستات ناميده مي شوند. انرژي توسط يك مبدل حرارتي كه در روي يك برج نصب شده است و گيرنده ناميده مي ود جذب مي شود. يك كامپيوتر هر يك از هليوستات ها را طوري كنترل مي نمايد كه زاويه بين خورشيد و گيرنده راهميشه نصف مي كند. اندازه و درجه حرارت اين سيستم ها به آساني با بويلر هاي بخار صنعتي و نيروگاهي قابل قياس هستند. اين سيستم ها تا معادلMwe 200 با ضريب ظرفيت ساليانه 50% و با دستگاههاي توليد قدرت معمولي قابل استفاده هستند. يك نيروگاه نمونه Mwe10 كه از بخار / آب بعنوان سيال ناقل حرارت استفاده مي كند ساخته و آزمايش شده است و چندين تاسيسات كوچكتر ديگر هم ساخته شده اند. اجزاء نمونه براي سيستم هاي نسل دوم كه بر پايه نمك مذاب نيترات پتاسيم / سديم بعنوان سيال ناقل حرارت بنا شده اند نيز ساخته و آزمايش شده اند. R&Dدر زمينه گيرنده هاي پيشرفته و جنس مواد ذخيره و همچنين سطوح بازتابنده ادامه دارد. طرحي براي گنجاندن تكنولوژي نسل دوم ( نمك ) در يك نيروگاه نمونه با ظرفيت Mwe 10 درحال حاضر در دست است.


 


4- دودکش‌های خورشیدی:
روش دیگر برای تولیدالکتریسیته از انرژی خورشید استفاده از برج نیرو یا دودکش‌های خورشیدیمی‌باشد در این سیستم از خاصیت دودکش‌ها استفاده می‌شود به این صورت که بااستفاده از یک برج بلند به ارتفاع حدود ۲۰۰ متر و تعداد زیادی گرمخانه‌های خورشیدی که در اطراف آن است هوای گرمی که بوسیله انرژی خورشیدیدر یک گرمخانه تولید می‌شود و به طرف دودکش یا برج که در مرکز گلخانه‌هاقرار دارد، هدایت می‌شود.

این هوای گرم بعلت ارتفاع زیاد برج باسرعت زیاد صعود کرده و با عث چرخیدن پروانه و ژنراتوری که در پایین برجنصب شده‌است می‌گردد و بوسیله این ژنراتور برق تولید می‌شود هم اکنون یکنمونه از این سیستم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب مادرید احداث گردیده که ارتفاعبرج آن به ۲۰۰ متر می‌رسد. يك نمونه Kwe 100 در اسپانيا ساخته شده است.




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

نرم افزار ساده و کم حجم شبیه سازی مدارات برق صنعتی

اینبار برای علاقه مندان به برق صنعتی یه نرم افزار ساده و کم حجم در نظر گرفتم .  توانایی این و کاربردش تا حدودی تو شکلی که می بینید نشون داده شده است ، تو این نرم افزار می توانید مدارات فرمانو قدرت و بسیاری از مدارات دیگر را انالیز کنید ، در محیط این نرم افزار می توانید موتورهای تک فاز و سه فاز و... شبیه سازی شده را در مدارتان به کار ببرید

حجم : 3.6 مگابایت

Download

پسورد  : elecnoavar.blogfa.com




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

کلیه مدارات فرمان وقدرت دوره برق صنعتی

. امروز یه فایل دیدم که شامل تمامی مدارات قدرت و فرمانی است که در دوره های برق صنعتی یاد  داده می شه ، امیدوارم به درد اونایی که الان این واحد رو گرفتن بخوره.......دانشجویان عزیز اگه نظری پیشنهاد یا انتقادی دارن حتما زیر این پست دیگاه خود رو بنویسید.

Download

حجم : 1.17 مگا بایت

پسورد : elecnoavar.blogfa.com




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand

این ایده توسط دانشگاه ولنگونگ در مفهوم PowerWINDows،که طراحی یک توربین بادی مدولار است .

 

 

 

یک تیم به رهبری پروفسور فرزاد صفایی، مدیر موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات در UOW، که حدود چهار سال طراحی PowerWINDows زمان صرف نموده است به عنوان یک روش جدید برای برداشت انرژی باد با وزش ملایم می باشد.

 


 

 

در یک نگاه، طراحی در حال حاضر بسیار متفاوت به نظر می رسد در واقع به جای داشتن یک مجموعه بزرگ از گردش پره های عمود بر جهت باد، PowerWINDows از پره های کوچکتر که به آرامی در امتداد همان جهت و با وزش نسیم ملایم به چرخش درمی آید. ساخته شده است.

به گفته صفایی، این روش تولید با وزش باد کمتر، و کاهش میزان نوسان بر روی سازه های مجاور و ایجاد سر و صدای کمتر است.

مزیت دیگر PowerWINDows نسبت به توربین های بادی معمولی ساخت مدولار آن است که اجازه می دهد در جایی که انرژی بیشتری مورد نیاز است،  به جای راه اندازی یک توربین کاملا جدید پانل های بیشتری به آن اضافه شود  است. این طرح همچنین به راحتی بر روی ساختمانهای بلند قابل نصب است.

 

منبع: دانشگاه ولنگونگ




تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط reza alivand
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 153
بازدید کل : 292868
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content